УДК 339.138
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-13
JEL classification: F13; Q17
Анотація
Метою статті є дослідження особливостей елементів маркетингового комплексу з просування ІТ–послуги в умовах становлення суспільства знань та інформаційної економіки в контексті реалізації завдань підприємницької діяльності. Обґрунтовано, що центральне місце в структурі маркетингової діяльності в сфері надання ІТ–послуг займає розробка маркетингового комплексу, який включає наступні елементи: ІТ–послуги як товар, ціна ІТ–послуг, канали розподілу ІТ–послуг і система просування ІТ–послуг на ринок. Наголошено, що розробка ІТ–послуги як елемента комплексу маркетингу – це процес розробки нової ІТ–послуги, а в більш широкому сенсі – нового продукту. Встановлено, що цінова політика підприємства в системі підприємницькі діяльності зводиться до вибору найбільш ефективного методу ціноутворення та розробки цінової стратегії. Вибір стратегії ціноутворення визначається положенням підприємства на ринку, особливістю ІТ–послуг, існуючими обмеженнями доступу для потенційних споживачів, психологічними аспектами сприйняття послуги та діяльності підприємства. Систематизовано функції каналів розподілу ІТ–послуг на основі завдань, які стоять перед посередниками, залученими у процес задоволення попиту на ІТ–послуги з метою забезпечення їх доступності для споживачів. Оскільки канали розподілу є важливою складовою маркетингового комплекту з просування ІТ–послуг, при виборі партнерів для побудови ефективної системи каналів збуту ІТ–послуг необхідно оцінити потенційні можливості та напрямки подальшого розвитку кожного з учасників каналу, фінансові результати діяльності, здатність до кооперації, репутаційні ризики, пов’язані з майбутнім співробітництвом. Встановлено, що формування маркетингового комплексу в сфері просування ІТ–послуг має відповідну специфіку, що обумовлена особливостями самих ІТ–послуг та їх наданням, основними видами яких в сучасних умовах є консалтинг і аутсорсинг. Основними факторами, що впливають на придбання підприємствами послуг ІТ–аутсорсингу є необхідність здійснення ІТ–проектів в стислі терміни з використанням передових технологій постачальників ІТ–послуг.
Ключові слова: маркетинговий комплекс, ІТ–послуга, підприємницька діяльність, інформаційна економіка.
Список літератури
- Lashmanova, N.V. (2010). Informacionnye sistemy marketinga. [Marketing information systems]. Saint-Petersburg, Russia.
- Kulynych, O.O., Vojtko, S.V. Napriamy rozvytku IKT-sfery u zabezpechenni nalezhnoho rivnia konkurentospromozhnosti na mizhnarodnomu rynku IT-posluh [Directly develop the ICT sphere in the secure competitive level of competitiveness on the international IT service market]. Ukrainian. Available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/eui_ 2014_1_60.pdf.
- Harkavenko, S.S. (2014). Marketynh. [Marketing]. Kyiv. Ukraine.
- The IT UKRAINE. IT services and software R&D in Europe’s rising tech nation від AVentures Capital та Ukraine Digital News. English Available at: https://www.producthunt.com/posts/it-ukraine-it-services-and-software-r-d-in-europe-s-rising-tech-nation
- Software Development in Ukraine, Poland, Belarus and Romania in 2019. English Available at: https://www.capital-times.com/news/software-development-in-ukraine-poland-belarus-and-romania
- Rozvytok ukrains’koi IT-industrii: analitychnyj zvit [Rosvitok Ukrainian IT-Industry: analitic sound] Ukrainian. Available at: https://brdo.com.ua/doslidzhennya-rynku-rozrobky-programnogo-zabezpechennya-2018/
- Kopan, Т. Marketing of telecommunication and information technologies: world and national dimensions. Ukrainian Journal of Applied Economics. 2019. Volume 4. № 4. рр. 32–40.
Статтю було отримано 19.12.2019