УДК: 338.2: 658.3

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-23

Тетяна Леонідівна МОСТЕНСЬКА
доктор економічних наук, професор
кафедри адміністративного менеджменту та зовнішньоекономічної діяльності,
Національнии університет біоресурсів і природокористування Украї ни
ORCID ID: 0000-0002-2112-4745
E-mail: 5194050@bigmir.net
Ольга Дмитрівна КОСТЮК
кандидат економічних наук, доцент кафедри адміністративного менеджменту та зовнішньоекономічної діяльності,
Національнии університет біоресурсів і природокористування Украї ни
ORCID ID: 0000-0002-6425-2739
E-mail: odkostyuk@nubip.edu.ua

JEL classification: H12; M10

Анотація
Вступ. При виникненні будь-якої кризи у керівників є два однаково важливих завдання: вирішити нагальну проблему, пов’язану із виходом із кризової ситуації з найменшими втратами для організації, і не допустити її повторення. В антикризовому управлінні особистість менеджера, його реакція, поведінка та швидкість прийняття управлінських рішень має винятково велике значення. Індивідуально-психологічні властивості та особистісні характеристики менеджера будуть визначати, яким чином будуть вирішуватись задачі, що поставатимуть перед організацією, наскільки ефективним буде антикризове управління, яким чином менеджер зможе проявити себе як відповідальний та ініціативний керівник, наскільки ефективними будуть управлінські рішення в складних та непередбачуваних ситуаціях.
Метою статті є визначення ролі керівників в антикризовому управлінні та визначення особливостей поведінки менеджерів у кризовій ситуації.
Результати. Охарактеризовано визначення антикризового менеджменту з позиції когнітивної (психологічної), соціально-політичної та технологічно-структурної теорій антикризового менеджменту. Визначено вплив кризи на персонал підприємства та охарактеризоване сприйняття кризи з двох позицій: загрози організації та впливу кризи на менеджера як на особистість. Проведено дослідження впливу особистісних характеристик менеджера на ефективність антикризового управління, охарактеризовано поведінку особи, яка приймає рішення, при визначенні заходів стратегічного антикризового управління залежно від сприйняття кризи керівником. Розроблено процедуру антикризового управління, яка враховує сприйняття кризи керівником на різних етапах виникнення та розгортання кризи. Охарактеризовано вплив психоемоційного стану на прийняття рішень в антикризовому управлінні. Визначено вплив на ефективність антикризового управління стресостійкості та організаційних навичок керівника.
Висновки. Розуміння ролі керівників у антикризовому управлінні дозволяє підвищити його ефективність. Важливим є сприйняття керівником кризової ситуації та передба-чення реакції персоналу на антикризові заходи. Високий рівень стресостійкості керівни-ків і сприйняття кризи з точки зору ймовірних викликів для організації, а не для власне керівника, дозволяє приймати керівникові нетрадиційні рішення, що забезпечує конструк-тивну організаційну поведінку та знижує втрати організації від настання кризи.
Ключові слова: антикризовий менеджмент, керівник, криза, управління.

Список літератури
1. Pearson C.M. and Clair J.A. Reframing Crisis Management. Academy of Management Review. 1998. Issue 23(1). P. 59-76.
2. Stern E.K. Crisis Decisionmaking: A Cognitive Institutional Approach. ÖCB: The Swedish Emergency Planning Agency, 2000. 308 p.
3. Crisis Management. Vol. II. / Ed.by A. Boin. London: EC1Y 1SP, 2001. 376 р.
4. Smith V. Crisis & Renewal: Meeting the Challenge of Organizational Change. Journal of Business and Entrepreneurship, Vol. 11. 1999. URL: https://www.questia.com/library/journal/1P3-1396388451/crisis-renewal-meeting-the-challenge-of-organizational
5. Bartunek J. The dynamics of personal and organizational reframing. Paradox and transformation: Towards a theory of change in organization and management. In Quinn, R.E., Cameron, K.S. (ed.). Cambridge, MA: Ballinger. 1988. pp. 137-162.
6. Mitroff I., Anagnos G. Managing Crises Before They Happen: What Every Executive and Manager Needs to Know About Crisis Management. New York: Amacom Editions. 2001. URL: https://www.amazon.com/Managing-Crises-Before-They-Happen/dp/0814405630
7. Kuklan H. Perception and organizational crisis management. Theory and Decision. 1988. Vol. 25. P. 259–274.
8. Rosenthal U., Pijnenburg B. Simulation – oriented scenarios. Crisis Management and Decision Making: Simulation Oriented Scenarios. Dordrecht. Kluwer. 1991. 381 p.
9. Кіяшко В.І. Поняття та роль керівника в діяльності сучасного підприємства. Форум права. 2008. № 1. С. 221-224.
10. Ansell C., Boin A. (2017). Taming Deep Uncertainty: The Potential of Pragmatist Principles for Understanding and Improving Strategic Crisis Management. Administration & Society. Vol 51(7), pp. 1079–1112.

Статтю було отримано 10.03.2020