УДК: 338
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-12
JEL classification: M29
Анотація
Метою статті є дослідження діяльності суб’єктів малого підприємництва як основного драйверу розвитку економіки країни та на цій основі визначення їх ролі та значення в розвитку економіки країни. Розглянуто термінологічну сутність і зміст поняття «підприємництво» та його зміну й упорядковування в процесі розвитку економічної теорії, а також дефініцію понять «мале підприємництво» та «малий бізнес». Встановлено, що у світовій практиці є різні підходи до класифікації «підприємництва» та критерії віднесення його до «малого». До найбільш часто вживаних критеріїв належать: чисельність персоналу малого підприємства (середньооблікова чисельність постійних працівників і співробітників, працюючих за сумісництвом); розмір статутного капіталу; фінансові показники діяльності малого підприємства (обсяг чистого прибутку, розмір сукупного доходу, оборотність активів); вид діяльності підприємства. Визначено переваги малого бізнесу, до яких віднесли здатність швидко змінюватися та адаптуватися, мобільність і можливість об’єднувати зусилля, інноваційний потенціал, близькість до клієнта, низькі накладні витрати, використання «вузьких ніш». На основі проведеного дослідження систематизовані основні цілі та завдання малого підприємництва, а також важливість діяльності даних суб’єктів в соціальній, економічній, екологічній сфері. Встановлено, що перспективи розвитку малого підприємництва залежать від чинників зовнішнього мікро- та макросередовища, що впливають на підприємців у певний період часу. В статті наведено основні перешкоди на думку автора. За результатами встановленого дослідження зробленои висновок, що мале підприємництво є рушійною силою ринкової економіки та покликане вирішити такі завдання, як виявляти фактори інноваційного зростання великого, малого та середнього підприємництва, а також визначити силу впливу кожного фактору; визначати фактори, що впливають на підвищення рівня й якості життя населення та охарактеризувати можливості розширення середнього соціального прошарку, а також сформувати пріоритетні напрями інноваційного розвитку малого підприємництва.
Ключові слова: мале підприємництво, бізнес, державне управління, економіка, управління.
Список літератури
- Вагнер І.М. Вплив Covid-19 на економічний розвиток малого i середнього бізнесу в Україні. Вісник Університету банківської справи. 2020 № 1 (37). 59-66
- Гайдук В.А. Розвиток малого підприємництва та його вплив на економіку регіону. Економіка і регіон. 2012. No 1. С. 34–38
- Гоголь Т.А.Особливості діяльності підприємств малого бізнесу та їх вплив на розвиток економіки країни. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Чернігів: ЧДТУ, 2011. No 3 (52). С.145–154.
- Господарський кодекс України No 436-IV від 16.01.2003 URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/436-15/page2/.
- Дудник О. В. Мережева взаємодія суб’єктів товарного ринку за сучасного стану інфраструктури. Українськии журнал прикладної економіки. Том 5. № 4. С. 51–57
- Дудник О. В., Міненко С.А. Економічна природа понятть «конкуренція» та «конкурентоспроможність». Причорноморські економічні студії. 2018. № 29. С. 112-116.
- Критерії віднесення платників податків до різних категорій для цілей встановлення тривалості документальних URL: http://dp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-274841.html
- Лагно В.Т. Шляхи розвитку малого підприємництва в Україні в контексті транскордонної та прикордонної торгівлі. Менеджер. –2014. –No 1. –С.105–108.5.
- Прогресивні форми організації підприємницької діяльності. Державна підтримка розвитку малого бізнесу в Україні. URL: http://agroua.net/economics/documents/category-93/doc-90/
Статтю було отримано 07.12.2021