УДК: 338.462

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-3-42

Ганна Овсепівна Саркісян
кандидат технічних наук, доцент, декан факультету технології вина та туристичного бізнесу, Одеська національна академія харчових технологій
ORCID ID: 0000-0001-7362-3637
E-mail: volodymyr@wiktoriya.com
Ірина Вікторівна Крупіца
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри туристичного бізнесу та рекреації,
Одеська національна академія харчових технологій
ORCID ID: 0000-0003-1438-5039
Е-mail: krupichka@ukr.net
Світлана Іванівна Павлюк
кандидат економічних наук, старший викладач кафедри готельно-ресторанної справи та організації бізнесу, Миколаївський національний аграрний університет
ORCID ID: 0000-0001-9093-5237
E-mail: svetlanapavliyk@gmail.com
Юрій Олександрович Панасюк
студент факультету економіки та управління,
Волинський національний університет імені Лесі Українки
ORCID ID: 0000-0001-8207-1926,
E-mail: Panasyuk.Iuriy@vnu.edu.ua

JEL classification: L83

Анотація

Вступ. Туристична галузь відіграє значну роль в розвитку національної економіки. Для певних країн, туризм є основним джерелом доходів. Туристичний сектор створює нові робочі місця, стимулює розвиток інших сфер економіки, підвищує продуктивність робочої сили завдяки рекреаційній функції, збільшує обороти коштів всередині країни з внутріш-німи туристами, а також створює умови для притоку коштів зовнішніх туристів. Проте в сучасних умовах в Україні існують чималі проблеми розвитку туристичної галузі.

Метою статті є дослідження сучасного стану рівня державної підтримки туристичної галузі країни, виявлення недоліків та подальших перспектив державного регулювання розвитку туристичного сектору України.

Результати. У статті досліджено стан туристичного ринку в Україні на даний момент, виділено основні чинники, що стримують розвиток туристичного сектору в сучасних умовах, обґрунтовано актуальність використання програм розвитку туризму регіону. Здійснено характеристику комплексних програм розвитку туризму регіону та процесу їх створення. Досліджено стан розробки та впровадження програм розвитку туристичного сектору регіону у Волинській області та місті Луцьку, виділено проблеми щодо її виконання у зв’язку з глобальною економічною кризою в світі. Запропоновано
перспективні напрями розвитку внутрішнього туризму, у зв’язку зі зменшенням мобільності населення.

Висновки. Туристичний сектор є важливим складовим елементом економіки, оскільки стимулює розвиток інших її секторів. В сучасних умовах існують перешкоди щодо розвитку туризму в Україні. Саме тому держава повинна регулювати та стимулювати розвиток туристичного сектору. Найкращим методом такого стимулювання є створення програм регіонального розвитку, які дозволять комплексно впроваджувати заходи, спрямовані на стимулювання розвитку туристичної галузі.

Туристична галузь значно постраждала від глобальної кризи. Також з’явилися проблеми щодо впровадження програм розвитку туризму в регіонах. Проте із зниженням міжнародних мобільності населення з’явилися нові перспективи розвитку внутрідержавного туризму, які потребують подальших досліджень.

Ключові слова: туризм, туристичний сектор, програма розвитку туризму регіону, туристична інфраструктура, Волинська область.

Список літератури

  1. Батрак П. В., Юрченко С. О. Державне регулювання розвитку туристичної діяльності в Туреччині: досвід для України. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. № 8. С. 172-180.
  2. Биркович В. І. Удосконалення державного регулювання розвитку туризму на регінальному рівні . Стратегічні пріоритети. №4(5). С. 157-163.
  3. Гулич О. Науково-методичні підходи та алгоритм розробки регіональних програм розвитку рекреаційної сфери Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Ринкова трансформація України: проблеми та перспективи: зб. наук. пр. Київ, 2004. № 1. С. 9–17.
  4. Іляшенко А. Х. Державна політика у сфері туристичних послуг. Держава та регіони. (Серія “Економіка та підприємництво”). № 2. С. 93–99.
  5. Килин О. В, Вітер О. М. Місце державного регулювання в розвитку туристичної галузі України. Збалансоване природокористування. 2020. №1. С. 34-42.
  6. Крачило М. П. Економічні аспекти розвитку туризму в Україні в контексті світового досвіду. Проблеми розвитку туризму в Україні і завдання відновлення історичної пам’яті народу засобами туризму: тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. Київ: Kode, 1994. Ч. І. С. 14.
  7. Лагодієнко В. В., Довгаль О. В. Чинники економічного зростання регіонів в умовах диспропорційності. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2018. № 3. С. 15-21.
  8. Лагодієнко В. В., Андрусів У. Я. Регіональна економічна політика в умовах диспропорційності: шляхи мінімізації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 2. С. 81-89.
  9. Павлов К. В., Павлова О. М. Формування та регулювання конкурентних відносин на регіональних ринках житла України: монографія. Луцьк: видавництво «Терен», 2019. 542 с.
  10. Павлова О. М., Павлов К. В., Блеянюк М. О., Євпак Ю. С. Соціальні та креативні індустрії в розвитку концепції розумних міст. Економічний часопис Східноєвропейського на-ціонального університету імені Лесі Українки. Луцьк. Вежа-Друк. 2019. №4(20). C. 7-14.
  11. Про Програму розвитку туризму та рекреації у Волинській області на 2016–2020 роки: рішення. Волинська обласна рада. URL: http://volynrada.gov.ua/session/4/10-0
  12. Про Програму розвитку туризму у місті Луцьку на 2019-2020 роки: рішення / Луцька міська рада. URL: https://www.lutskrada.gov.ua/documents/pro-prohramu-rozvytku-turyzmu-u-misti-lutsku-na-2019-2020-roky
  13. Стрішенець О. М., Ляшенко О. М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис СНУ імені Лесі Українки. Луцьк. Вежа-Друк, 2017. №4(12). С. 7-13.
  14. Стрішенець О. М. Маркетингове дослідження фінансово-економічних результатів та стратегічних позицій виробників кавової продукції в Україні. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том. 3. №3. С. 219-227.

Статтю було отримано 03.11.2020