УДК 332.135:658(075.8)
Анотація
Вступ. В статті розглянуто й систематизовано погляди науковців стосовно виникнення й визначення дефініцій «ринок», «ринок туристичних послуг», «регіон». Обґрунтовано поняття «ринок туристичних послуг» з характеристикою регіональних особливостей його формування. Сформовано авторське бачення поняття «регіональний ринок туристичних послуг» як сукупності економічних відносин, які формуються під впливом кон’юнктури ринку для забезпечення купівлі-продажу специфічних туристичних товарів і послуг, на визначеній території з урахуванням регіональної специфіки його функціонування.
Метою статті є висвітлення й обґрунтування питань, пов’язаних з виникненням ринку туристичних послуг і формування авторського бачення розуміння поняття «ринок туристичних послуг» з урахуванням регіональної специфіки його функціонування.
Результати. Для досягнення цілей і завдань у статті доведено, що товаром на ринку туристичних послуг виступає туристичний продукт. Ринок туристичних послуг – це система відносин між суб’єктами ринку (виробниками туристичних продуктів, платоспроможними споживачами, посередниками). Споживачами туристичних послуг є туристи. Чистими посередниками між туристами та виробниками послуг виступають туристичні агентства, клуби, асоціації. Суб’єктами туристичного ринку також є і виробники супутніх послуг і товарів – рекламні компанії, засоби мас медіа, виробники товарів «внутрішнього експорту».
Доведено, що господарським механізмом функціонування ринку туристичних послуг виступає система дій економічних важелів постійного врівноваження попиту й пропозиції туристичних продуктів / послуг в умовах глобалізаційного впливу та загострення конкуренції. Структура пропозиції на туристичному ринку характеризується явною перевагою послуг, які створюються в галузях, спеціалізованих для задоволення попиту туристів, і в галузях, які одночасно задовольняють попит місцевого населення. Детермінантами новітньої туристичної пропозиції виступають: платоспроможний попит, кількість виробників туристичних послуг, рівень розвитку туристичної галузі в цілому, рівень використання потенціалу туристичних ресурсів, ціна (обсяг пропозиції зростає при зростанні ціни).
Висновки. Туристичний ринок – це складне й багатоаспектне поняття, яке найчастіше визначається у таких смислових значеннях: складова загального ринку товарів і послуг, що підпорядковується дії економічних законів товарного виробництва й товарного обігу; сфера реалізації товарів і послуг, яка задовольняє потреби подорожуючих осіб у місцях їх тимчасового перебування; сукупність економічних відносин, яка об’єднує попит і пропозицію для забезпечення купівлі-продажу специфічних туристичних товарів і послуг у даний час і в даному місці; сукупність всіх фактичних і потенційних споживачів, які купують або можуть купити товари й послуги туристичного призначення. Категорія «регіональний ринок туристичних послуг» нами визначається як сукупність економічних відносин, які формуються під впливом кон’юнктури ринку для забезпечення купівлі-продажу специфічних туристичних товарів і послуг, на визначеній території з метою сприяння підвищення її конкурентоспроможності й економічному розвитку, скоординована діяльність яких забезпечує сталий синергетичний ефект.
Список літератури
- ЛевицкаяЭ. В. Организация предпринимательства в туризме. Донецк: ДИТБ, 2000. – 306 с.
- ТкаченкоТ. І. Індикатори розвитку туризму: методичні та практичні аспекти. Культура і освіта фахівців туристичної сфери: сучасні тенденції та прогнози. К.: КУТЕП, 2005. С.491-496.
- ЛюбіцеваО. О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти). 3-тє вид., перероб. і доп. К. : Альтерпрес, 2005. 436 с.
- ГонтаржевськаЛ. І. Ринок туристичних послуг в Україні: Навчальний посібник. – Донецьк: Східний видавничий дім, 2008. 180 с.
- КовальчукС. В., Миколишина В. В. Поняття туристичного ринку та особливості його функціонування. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2011. №6, Т.4. С.60-65.
- ЛагодієнкоВ. В., Довгаль О. В. Чинники економічного зростання регіонів в умовах диспропорційності. «Актуальні проблеми інноваційної економіки» науковий журнал. № 3. 2018. С. 15-21.
- КифякВ. Ф. Розвиток міжнародного туризму як один з факторів становлення економки України. Економіка України. 1995. №7. С.85-88.
- SłabyT. Metody ilościowe w turystyce. Warszawa: Wyższa szkoła hotelarstwa, gastronomii i turystyki, 2008. 147 s.
- МомонтТ. В. Інноваційний підхід до формування ринку конкурентоспроможних туристичних послуг. Продуктивні сили і регіональна економіка. 2008. Ч. 2. С. 191-195.
- ТкаченкоТ. І. Туристичний продукт як об’єкт виробничого підприємництва. Культура народов Причерноморья. 2005. № 67. С. 130-135.
- ДобровольськаА. Б. Формування ринку міжнародного туризму в Україні і організаційні пріоритети його розвитку. Дис. … канд. екон. наук. К., 1997. 170 с.
- МальськаМ. П., Худо В. В., Цибух В. І. Основи туристичного бізнесу : навч. посіб. К. : Центр навчальної літератури, 2004. 272 с.
- ЖукІ. З. Управління маркетинговою діяльністю суб’єктів туристичного бізнесу в Україні : дис. канд. екон. наук : спец. 08.00.03; Львівський національний ун-т імені Івана Франка. Львів, 2015. 214 с.
- ВасилихаН. В., Мельник І. М. Особливості та сучасні аспекти функціонування ринку туристичних послуг. Збірник наукових праць «Торгівля, комерція, підприємництво». 2011. Випуск 13. С.122-125.
- Любіцева О. О. Територіальна організація національного туризму як проблема активізації туристичного бізнесу. Проблемні та перспективні аспекти туристичного бізнесу : міжнародна науково-практична конференція 22–23 травня 2008 р. : тези доповідей. Харків, 2008. С. 46–49.
- Мальська М. П., Рутинський М. Й., Білоус С. В., Мандюк Н. Л. Економіка туризму: теорія та практика : підручник. К.: Центр учбової літератури, 2014. 650 с.
Статтю було отримано 12.09.2018