УДК 332.13: [339.9:338.43]

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-34

Руслан Петрович МУДРАК
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки,
Уманський національний університет садівництва
ORCID ID: 0000-0003-1189-5463
Е-mail: mrp1974@ukr.net

JEL classification: P48; Q17

Анотація

Вступ. Посилення глобалізаційних процесів, які властиві початку нового тисячоліття, обумовили виникнення наднаціональних структур регіонального та загальносвітового масштабу. Поглиблення інтеграції України до міжнародного торгового простору обумовлює виникнення нових можливостей і загроз. Порівняно великий розмір території України як європейської держави та її адміністративний устрій обумовлює виникнення ряду відмінностей в соціально-економічному розвитку її регіонів. Враховуючи провідну роль агропромислового сектору в зовнішній торгівлі України, виявлення регіональних відмінностей у зовнішній торгівлі агропродовольчою продукцією і встановлення їх причин є актуальним і нагальним завданням дослідження.

Мета дослідження. Виявити наявність регіональних відмінностей у зовнішній торгівлі агропродовольчою продукцією і встановити їх причини.

Результати. Надано результати аналізу зовнішньої торгівлі агропродовольчою продукцією в середньому за 2016-2018 рр. за областями. Визначено, що чотирма областями-лідерами експорту виступають Миколаївська, Одеська, Київська й Вінницька, так як на їх частку припадає близько 47,9 %. Проведено рейтингування областей за такими показниками: обсяг обласного експорту, обсяг виробництва зернових і зернобобових культур, обсяг виробництва насіння соняшника. За результатами аналізу кожній області присвоєно відповідний ранг, на основі значення яких було розраховано коефіцієнти кореляції рангів областей. Визначено, що між місцем області у національних рейтингах експорту агропродовольчої продукції та виробництва зернових і зернобобових культур існує тісний зв’язок; а між місцем області у національних рейтингах експорту агропродовольчої продукції й виробництва насіння соняшнику існує середній зв’язок.

Розглянуто імпорт агропродовольчої продукції за регіонами, де абсолютним лідером виявилася Київська область, яка разом з Одеською, Львівською і Дніпропетровською областями мають 64,5 % всього відповідного імпорту. Представлено аналіз імпорту агропродовольчої продукції за групами товарів. Здійснено ранжування областей за обсягом імпорту агропродовольчої продукції і наявного доходу на одну особу. Отриманий коефіцієнт кореляції рангів свідчить про середній ступінь зв’язку, близький до високого.

Висновки. Доведено, що основою регіональної диференціації експорту агропродовольчої продукції виступають відмінності в обсягах виробництва продукції рослинництва переважно зернових, зернобобових культур і соняшнику, що свідчить про сировинний характер експорту, стагнацію тваринництва і незадовільний розвиток вітчизняної харчової промисловості. Диференціація імпорту агропромислової продукції обумовлюється різницею в доходах населення за регіонами.

Ключові слова: агропродовольча продукція, експорт, імпорт, сальдо, виробництво, сировина, переробка, наявний дохід.

Список літератури

  1. Закон України «Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони». Офіційний вісник України, 2014, №75, том 1. С. 83.
  2. Mykolska N. Ukraine: Free Trade Agreements. URL: https://issuu.com/nataliyamykolska/docs/broschure_free_trade_agreements
  3. Лисак М.А. Угода про асоціацію України з ЄС та стан торгівлі продовольчими товарами. Економіка АПК, 2016, №10. С. 66-72.
  4. Лисак М.А., Шеремет О.О. Зовнішня торгівля в умовах інтеграції України. Економіка АПК, 2017, №12. С. 69-74.
  5. Спаський Г.В. Ефект зовнішньоекономічної діяльності прикордонного Закарпаття. Економіка АПК, 2017, №7. С. 83-89.
  6. Голомша Н.Є, Дзядикевич О.Я. Конкурентні переваги продукції зернової галузі на світовому ринку. Економіка АПК, 2017, №11. С. 61-66.
  7. Голомша Н.Є., Голомша О.Я. Кореляційно-регресійне моделювання конкурентоспроможності української пшениці на світових ринках. Економіка АПК, 2019, №10. С. 88.
  8. Сегеда С.А. Аграрно-продовольча продукція в товарній структурі зовнішньої торгівлі України. Економіка АПК, 2019, №2. С. 73-83.
  9. Власова К.М. Концептуальні засади формування стратегії подолання бар’єрів входу підприємств на нові зовнішні ринки. Економіка АПК, 2019, №7. С. 83.
  10. Статистичний збірник «Регіони України» 2019. Частина ІІ. К.: Державна служба статистики України, 2019. 657 с.

Статтю було отримано 08.07.2019