УДК: 378
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-4-16
JEL classification: A22; I25
Анотація
У статті проаналізовано проблеми, які виникають під час навчання у здобувачів освіти економічних спеціальностей, зокрема: обмеженість власної лексичної складової, незнання професійної термінології, нестача комунікативних навичок, психолого-комунікативні бар’єри. Окреслено порушення норм вживання української мови. Теоретичною основою стали праці лінгводидактів, які наголошували на тому, що ділова мова – це динамічне явище, яке фахівець постійно повинен вивчати, досліджуючи при цьому та удосконалюючи власні компетентності. Зазначено, що програма з дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» має ознайомлювати студентів із основами культури професійної мови, специфікою усної і писемної форми сучасної літературної мови, скеровувати до вивчення термінології обраного фаху, сформувати навички оформлення сучасної документації та мотивувати до вдосконалення мовних та мовленнєвих компетентностей. Визначено перелік завдань, які можна використовувати під час практичних занять, з метою уникнення помилок усного мовлення. До таких завдань зокрема віднесли: запам’ятовування правильних наголосів як професійних термінів, так і слів загальновживаної лексики; робота з текстами, а саме: усунення лексичних помилок шляхом вибору правильного варіанту; виправлення орфографічних помилок у наведених текстах; розставлення пропущених розділових знаків у текстах офіційно-ділового, публіцистичного та наукового стилів та їх фрагментах; добір українських відповідників до слів іншомовного походження; визначення правильних закінчень у родовому відмінку іменників другої відміни; вміння перекладати українською мовою вузькогалузеву та міжгалузеву термінологію; складання та оформлення документів професійного спрямування. Важливим етапом мовної підготовки фахівців економічних спеціальностей є знання і дотримання норм сучасної української літературної мови як в усному, так і в писемному мовленні. Окрема увага приділяється тому, що студент має усвідомити: вивчення державної мови тісно пов’язане з його особистістю та інтересами, а не з методами і засобами навчання, які використовує викладач.
Ключові слова: норми сучасної літературної мови, усне професійне мовлення, професійна культура, культура професійного мовлення, мовна підготовка студентів, засоби навчання.
Список літератури
- Кретова О. І. Проблема професійного мовлення соціального працівника у контексті його професіо-налізму. Актуальні проблеми професійної підготовки фахівців соціальної роботи в Україні і за рубежем: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 5–6 травня 2003 р. Ужгород: Мистецька лінія, 2003. С. 168-171.
- Мацько Л. І., Кравець Л. В. Культура української фахової мови: навч. посібн. К.: ВЦ «Академія», 2007. 360 с.
- Огієнко І. Наглядна таблиця милозвучності української мови : Для школи і самонавчання. Рідна мова. К. : Наша культура і наука, 2010. 436 с.
- Шахнарович А. М., Графова Т. А. Экспериментальное исследование реализации эмотивности в речевой деятельности. Человеческий фактор в языке: Языковые механизмы экспрессивности. М.: Наука. 1991. С. 99-114.
- Тоцька Н. Засоби милозвучності української мови. Урок української. № 10. С. 29-32.
- Державна національна програма „Освіта”: Україна ХХ1 століття. К., 1994. 62 с.
- Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Науковий редактор українського видання проф. С. Ю. Ніколаєва. К.: Ленвіт, 2003. 273 с.
- Сергєєва Л. М. Розвиток комунікативної культури на уроках основ менеджменту у вищому професійному училищі. Професійна освіта: теорія і практика. Харків, 1998. № 1-2 (7-8). С. 92-100.
- Сагач Г. Становлення духовно-інтелектуальної особистості студентів гуманітарного профілю засобами красномовства. Педагогіка і психологія професійної освіти. Львів, 1998. № 4. С. 77-86.
- Семеног О.М. Професійна комунікативна підготовка майбутніх юристів: теорія і практика. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2015. 324 с.
- Сербенська О. А. Культура усного мовлення : практикум : Навч. посіб. К. : Центр навчальної літератури, 2004. 216 с.
- Пономарів О. Культура слова : мовностилістичні поради : Навч. посібн. К. : Либідь, 1999. 240 с.
Статтю було отримано 21.10.2021