УДК 658.8:658.11

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-14

Авраменко Роман Федорович,
аспірант кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі
Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0009-0003-3651-2964
Буряк Руслан Іванович,
д.е.н., професор, професор кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі
Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0000-0002-2988-2196

JEL classification: O13; Q13

Стаття спрямована на обґрунтування сутності та особливостей  стимулювання збуту у сільськогосподарських підприємствах, які спеціалізуються на вирощуванні насіння гарбузів. Проаналізовано значну кількість наукових праць та здійснено авторські дослідження щодо проблематики стимулювання збуту (у тому числі гарбузового насіння), що сприяло визначенню власної наукової позиції щодо означеної проблеми. У статті детально досліджено комплекс заходів щодо стимулювання збуту у компаніях країн Європейського Союзу, які дозволять поліпшити маркетингову діяльність вітчизняних підприємств на європейському та світовому ринках насіння гарбузів. Виявлено причини стрімкого розвитку сфери стимулювання збуту. Акцентується увага на необхідності приймати до уваги мету стимулювання, інтенсивність конкуренції й ефективність укладених засобів стимулювання споживачів і торгівлі.

Ключові слова: стимулювання, збут, маркетингова діяльність, виробник, ринок, насіння  гарбузів.

Література

  1. Ілляшенко С. М. Маркетингова товарна політика: підручник. Суми: ВТД «Університетська книга», 234 с.
  2. Багорка М., Абрамович І., Кравець О. Організація збутової політики в системі маркетингу аграрного підприємства. Підприємництво та інновації. 2024. №. 30. С. 59–65. DOIhttps://doi.org/10.32782/2415-3583/30.9.
  3. Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу інноваційної продукції промислових підприємств: монографія. Київ: ЦУЛ, 2018. 462 с.

4.               Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу: Пер. с англ.- 2-ге європ. вид. Київ.  «Вільямс». 1999. 1152 с.

  1. Основним експортним ринком для українського гарбуза залишаються країни ЄС– Катерина Звєрєва. URL: https://ukrainefood.org/osnovnym-eksportnym-rynkom-dlia-ukrainskoho-harbuza-zalyshaiutsia-krainy-ies-kateryna-zvierieva/.
  2. Божкова В. В. Реклама та стимулювання збуту: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / В. В. Божкова, Ю. М. Мельник; Київ: Центр учбової літератури, 2009. 200 с.
  3. Loyer The social lives of superfoods: Doct. Diss. 2016. 198 p.
  4. Головкіна Н. Стимулювання збуту: теорія, практика і перспективи. Київ, 81с..
  5. Книш В. Голонасінний гарбуз. Плантатор. № 2. С. 112–114.
  6. Іванова З.О., Мріх О. А. Основні переваги та недоліки маркетингової політики стимулювання збуту продукції. Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design. Series: Economic sciences. 2019. 131, no. 1. pp. 67–74. DOI: http://dx.doi.org/10.30857/2413-0117.2019.1.7.
  7. Статистичний щорічник України. 2019/ під ред. І.Є. Вернера. Київ: Держстат України. 2020. URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/11/zb_yearbook_2019.pdf.
  8. Лимар А. О. Баштанництво України: монографія. Миколаїв: Миколаївський державний аграрний університет, 232 с.
  9. Austrian Economic Chambers. Веб-сайт. URL: https://www.wko.at/austrian-economic-chambers.
  10. Чичуліна К., Скриль В. Стимулювання збуту в умовах конкурентного ринку: досвід провідних компаній. Economics and Region. 2024. № 3 (94). С.94-104. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3487.
  11. Гроші з гарбуза: як створити бізнес на насінні. Агро Онлайн : веб-сайт. URL: https://app.agro-online.com/45753/details/.
  12. Окландер М., Чукурна О. Маркетингова цінова політика. підручник. Київ: Центр навчальної літератури, 2020. 284 с.
  13. Шпилик С. Управління збутовою діяльністю підприємства. Галицький економічний вісник. № 4(37). С. 88–95.
  14. Халіна В. Ю., Корсунський Г. Ю. Халіна В. Ю., Корсунський Г. Ю. Місце системи збуту у маркетинговій діяльності підприємства. Молодий вчений. 2017. № 4.4 (44.4). С. 116–119.
  15. Гарматюк О. В. Сучасна система збуту продукції підприємств. Інтелект ХХІ. № 3. С. 52–55.
  16. Шереметинська О. В., Невмержицька Ю. Стимулювання збуту: заходи та засоби, які допомагають при формуванні маркетингової діяльності підприємства. Ефективна економіка. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4785.
  17. Росола У. В. Вдосконалення стимулювання збуту на ринку. Міжнародний науковий журнал. 2016. № 8. С. 120-122.
  18. Mullin R. Sales promotion: How to create, implement and integrate campaigns that work. Cummins. London: Kogan Page Publishers, 2010. 272 p.
  19. Pride Foundations of marketing (6th ed.) / William M. Pride, O. C. Ferrel. Stamford, CT : Cengage Learning, 2015. 576 р.

Статтю було отримано 11.03.2025