УДК: 332.2
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-16
У статті проаналізовано основні проблеми щодо встановлення прибережних захисних смуг у межах населених пунктів. Зокрема, було виділено групи проблем за спільними ознаками та причинами їх виникнення, спричинені застарілістю або відсутністю містобудівної та землевпорядної документації; проблеми, пов’язані з прилеглими до прибережних захисних смуг земельними ділянками; проблеми, пов’язані з перешкоджанням доступу до водних об’єктів громадян та ті, що пов’язані з недостатнім контролем за станом русл річок. Встановлено, що найпоширенішою проблемою є відсутність актуальних містобудівної та землевпорядної документації, таких як генеральний план і проєкт землеустрою для встановлення (зміни) меж, включаючи населені пункти, проєкт землеустрою, який визначає території природно-заповідного фонду, інших зон природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду і водоохоронних зон (більшість цих документів 80-90 років минулого століття). Недостатня кількість документації також призводить до втрати природних русл водних об’єктів у деяких місцях як на території територіальних громад, що ускладнює встановлення прибережних захисних смуг. Згідно з чинним сучасним законодавством, власники земельних ділянок не мають права володіти цими земельними ділянками. Крім того, значущою проблемою є обмеження доступу громадян до водних об’єктів у населених пунктах. Також у статті проаналізовано базові документи й нормативно-методичні матеріали щодо встановлення прибережних захисних смуг. Наголошено на тому, що такі заходи, як оновлення містобудівної̈ документації̈, зокрема розробка комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, проведення інвентаризації земель у межах водних об’єктів та розробка проєктів встановлення водоохоронних зон та прибережних захисних смуг сприятиме вирішенню цих проблем та забезпечить належний порядок використання водних об’єктів.
Ключові слова: прибережні захисні смуги, водоохоронні зони, містобудівна документація, нормативно-правове забезпечення, територіальні громади.
Література
- Водний кодекс України: Закон України № 213/95-ВР від 06 червня 1995 р. № 24. ст. 189.
- Земельний кодекс України: Закон України № 2768-III від 25 жовтня 2001 р. № 3-4. ст. 27.
- Про визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму їх використання: Постанова КМУ № 486 від 8 травня 1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/486-96-п#Text.
- Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування: Закон України від 21 лютого 2020 р. № 51. ст.380.
- Про державний земельний кадастр: Закон України від 07 липня 2011 р. № 8. ст.61.
- Про землеустрій: Закон України від 22 травня 2003 р. 2003. № 36. ст.282.
- Про порядок користування землями водного фонду: Постанова КМУ № 502 від 13 травня 1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/502-96-п#Text.
- Про регулювання містобудівної діяльності: Закон України від 17 лютого 2011 р. №34. ст.343.
- Голян В.А. Сакаль О.В., Каленська О.В. Особливості процесу децентралізації в системі управління природними ресурсами та природокористуванням. Економічний вісник університету. 2016. Випуск 29(1). С. 81-88.
- Перегуда Є.В., Мамонтов І.О., Дьомін М.М. До питання про правові проблеми використання прибережних захисних смуг. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. Випуск 46. С. 133-137.
- Пересоляк В.Ю., Малахова С.О. Особливості встановлення прибережних захисних смуг малих річок і струмків у населених пунктах (на прикладі Закарпатської області). Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Випуск 23.18. С. 67-72.
- Третяк В.М., Кравчук Т.Ю., Юсипенко О.М. Еволюція методології формування землекористування водоохоронних зон і прибережних смуг. Збалансоване природокористування. № 4. 2020. С. 42-49.
Статтю було отримано 09.07.2023