УДК: 347.441.13

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-4-44

Володимир Ілліч Пілявський
кандидат економічних наук, докторант, Міжнародний університет бізнесу і права
ORCID ID: 000-0003-3311-0559

JEL classification: M12; M51

Анотація

Вступ. Стаття присвячена вирішенню одного із важливих завдань проблеми викорис-тання аутсорсингу – оцінці потенціалу підприємства-претендента у виконавці виду діяльності, бізнес-процесу, функції, які підприємство-замовник має передати аутсорсеру тому, що їх самостійне виконання потребує значних витрат часу і ресурсів. Визначено алгоритм поетапного відбору партнера-виконавця аутсорсингу починаючи з вивчення ринку аутсорсингових послуг. Розглянуто і класифіковано критерії оцінки за видами.

Мета статті обґрунтувати методичний підхід відбору партнера виконавця аутсорситнгу за критеріями своєчасного надання послуг, їх якості та ефективності.

Результати. Запропоновано здійснювати вербальну оцінку кандидата в аутсорсери за організаційними, соціальними, економічними, юридичними критеріями. Встановлено, що серед економічних критеріїв необхідно розраховувати показники: своєчасного надання послуг, їх якість та ефективність. Величину оцінки економічних критеріїв кандидата у виконавці аутсорсингу запропоновано порівнювати з еталонними показниками. Запропо-новано здійснювати встановлення узагальнюючого коефіцієнта економічних критеріїв з наданням вагових значень та визначенням його числової величини від 0 до 1. Одержаний узагальнений коефіцієнт оцінки претендента у виконавці аутсорсингової діяльності підприємства порівнюється за числовими інтервалами модифікованої шкали Харринг-тона та встановлюється рівень результативності використання аусорсингу. Зазначе-но, що коли претендент не відповідає рівню оціночних критеріїв, його заявка на участь в тендері не розглядається, а кандидату у виконавці надається відмова від співпраці.

Висновки. Виокремлена позитивна оцінка кандидатів є підґрунтям для здійснення подальших тендерних процедур. За результатами тендеру підприємства-виконавці аутсорсингу ранжуються за рівнем їх узагальнюючого коефіцієнта оцінки. Перевага надається тому виконавцю аусорсингової діяльності, який пропонує найнижчі витрати на виконання завдання та має найбільшу величину узагальненого критерію оцінки ефективності обслуговування замовника, що використовує аусорсинг.

Ключові слова: аутсорсинг, партнер, виконавець, оцінка ефективності, критерії оцінки, алгоритм, інтегральний критерій.

Список літератури

  1. Аникин Б. А., Рудая И. Л. Аутсорсинг и аутстаффинг. Високие технологии менед-жмента: Учеб. пособие. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: ИНФА-М, 2009. 320 с.
  2. Вержбицкий О. Покупать или производить самостоятельно, аут- или инсорсинг, make or buy. URL: http://www.dbschenker.com.ua/file/6558514/data/Make_or_buy_Logistics2. pdf
  3. Курбанов A.X. Методика оценки целесообразности использования аутсорсинга. Современные проблемы науки и образования. 2012. № 1. URL: http:www.science-education.ru/101-5437
  4. Моисеева Н.К., Малютина О.Н., Москвина И.А. Аутсорсинг в развитии делового партнерства. М.: Финансы и статистика. 2012. 240 c.
  5. Махмутов И.И., Муртазин И.А., Каромышев А.Н. Методы и модели аутсорсинга. В мире научных открытий. Красноярськ: Научно-инновационный центр. 2015. № 1(61). С. 80-104.
  6. Курбанов А.Х., Плотников В.А. Аутсорсинг: история, методология, практики. Монография. М.: ИНФРА-М, 2012. 112 с.
  7. Крючков, А.Л. Критерии целесообразности использования аутсорсинга на предприятиях. Актуальные проблемы регионального развития: межвуз. сб. науч. тр. Вып. 10. Оренбург: Оренбургский ГАУ, ООО ИПК «Университет». 2015. С. 153-157.
  8. Ившин С.Ю. Алгоритм принятия решения о внедрении аутсорсинга и оценки эффективности его использования. Научно-технические ведомости СПб ГПУ. Экономические науки. 2014. № 4(199). С. 66-74.
  9. Шелухин И. Критерии перехода на аутсорсинг промышленых предприятий. B-News: новости економики и бизнеса. URL: http://b-news.narod.ru/economy/gghjz.htm
  10. Родіонов О.В. Ділова репутація підприємства: формування, діагностика, розвиток. Монографія. Луганськ: Вид-во «Ноулідж», 2009. 408 с.
  11. Управление организацией: учебник [под ред. А.Г. Поршнева, З.П. Румянцевой, Н.А. Саломатина]. 2-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М,1996. 669 с.
  12. Хугаева, Л.Т. Эффективность аутсорсинга на предприятии. Terra Economicus. 2011. Т. 9. № 2. Ч. 2. С. 96-98.

Статтю було отримано 25.09.2020