УДК: 378.184: 334.012.64

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-7

Тетяна Несторенко
кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, підприємництва та фінансів Бердянського державного педагогічного університету; Професор WST, Технологічний університет, Катовіце, Польща
Александер Остенда
Доктор філософії з економічних наук, Професор WST, Технологічний університет, Катовіце, Польща
Юрій Кравчик
кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та адміністрування, Хмельницький національний університет, Україна
Олександр Несторенко
кандидат економічних наук, доцент,
Інститут дослідження просторового розвитку, Бердянськ, Україна

JEL classification: A22; I21; I23

Анотація

У період економічної невизначеності, періодичного введення карантинних обмежень у зв’язку з пандемією, суб’єкти господарювання стикаються з необхідністю пошуку нових альтернатив для покращення ситуації із зайнятістю. Одним із рішень є розвиток підприємництва у вищих навчальних закладах (університетах), забезпечення умов для формування підприємницьких здібностей у студентів та викладачів. Університет має не лише функцію підготовки студентів. Його діяльність виходить за ці межі, оскільки відіграє важливу роль у передачі знань суспільству. Хоча кілька років тому підприємництво було не дуже поширеним в українських університетах, зарубіжний досвід та досвід деяких українських університетів останніх років підкреслюють важливий інтерес до таких ініціатив. В статті досліджуються питання підтримки підприємництва шляхом розвитку академічних (університетських) бізнес-інкубаторів. Досліджено досвід закордонних вишів з підтримки підприємництва студентів, випускників та працівників університетів. Розглянуто механізм створення академічного бізнес-інкубатору в рамках реалізації програми зі сприяння створенню сталої мережі бізнес-інкубаторів в Запорізькій області. Визначено тренди розвитку академічного підприємництва на базі Бердянського державного педагогічного університету в умовах карантинних обмежень. Використання інкубаторів та акселераторів як установ для сприяння розвитку нових бізнес-підприємств за останні роки зросло у всьому світі. Зокрема, значно збільшується кількість (академічних) університетських бізнес-інкубаторів, які є інкубаторами, розташованими в університетах і тісно інтегрованими з діяльністю університетів для розвитку та поширення знань. Університети та система освіти повинні створити сприятливе середовище для розвитку молоді як працівника та роботодавця. Необхідно підготувати студентів та викладачів до вдосконалення підприємницьких навичок та знань для створення робочих місць.

Ключові слова: підприємництво, університет, академічний бізнес-інкубатор, підприємницькі навички, тренінг.

Список літератури

  1. AIP to największy ekosystem rozwoju biznesów w tej części Europy Wspieramy przedsiębiorców od 2004 roku. URL: https://aip.link/o-grupie-aip/
  2. Академічний бізнес-інкубатор: організаційно-методичне забезпечення впровадження інновацій: практ. посіб. / за заг. і наук. ред. С. М. Серьогіна. Дніпропетровськ: Принта, 2013. 120 с.
  3. Бережницька У.Б. Особливості та переваги академічних бізнес-інкубаторів в системі вищої освіти України. Розвиток академічного підприємництва в закладах вищої освіти та наукових установах України: круглий стіл (Київ, 16 травня 2019). С. 63-66.
  4. Castillo S., Martínez A., M. Mejía, Jacinto L. (2019). Practices of university business incubators in the entrepreneurial ecosystem in Puebla. Horizontes de la Contaduría en las Ciencias Sociales. URL: https://cutt.ly/dYhukLS
  5. Gorączkowska J. Enterprise innovation in technology incubators and university business incubators in the context of Polish industry. Oeconomia Copernicana. 11(4), рр. 799–817. Doi: 10.24136/oc.2020.032
  6. Hassan N. University business incubators as a tool for accelerating entrepreneurship: theoretical perspective. Review of Economics and Political Science. DOI: 10.1108/REPS-10-2019-0142
  7. Huda N., Rejito C. Modelling University Business Incubator for SMEs Digitalisation. Indonesian Journal of Information Systems (IJIS). 3, No. 1, August 2020, рр. 23-37.
  8. Nestorenko T. Economic impact of international students on a host city: case of the university of economics in Bratislava. 3rd Teaching & Education Conference, the International Institute of Social and Economic Sciences, June 28 – July 1, 2016, in Barcelona, Barcelona, Spain. URL: https://cutt.ly/gQyJbh0
  9. Несторенко Т. П. Инфраструктура города в контексте его конкурентоспособности. Зб. Наук. праць (Миколаїв). 2007. Наукові праці. Том 72. Випуск 59 “Економічні науки”, рр. 70-76. URL: https://cutt.ly/zQEgQ3A
  10. Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 2. С. 8–15.
  11. Nicholls-Nixon C., Dave Valliere D., Hassannezhad Z. (2020). A Typology of University Business Incubators: Implications for Research and Practice. URL: https://cutt.ly/qYhtCDo
  12. Ostenda A., Nestorenko T., Zhihir A. What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology. International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle. 2018. рр. 582-589. URL: https://cutt.ly/9Yg6CcI
  13. Pellegrini M., Johnson-Sheehan R. The Evolution of University Business Incubators: Transnational Hubs for Entrepreneurship. Journal of Business and Technical Communication. №35(2). URL: https://doi.org/10.1177/1050651920979983
  14. Підприємницький університет. Ініціатива. (2020). URL: https://www.yepworld.org/ua/uni/
  15. Про затвердження примірних статутів та методичних рекомендацій. Наказ №150, від 27.12.2010. Державний комітет України з питань науки, інновацій та інформатизації. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0150822-10
  16. Redondo, M., Camarero, C. and van der Sijde, P. (2021). Exchange of knowledge in protected environments. The case of university business incubators. European Journal of Innovation Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. URL: https://doi.org/10.1108/EJIM-08-2020-0341
  17. Регіональний фонд підтримки підприємництва в Запорізькій області (2018). Загальна інформація. URL: https://cutt.ly/7Yg1CnS
  18. Стратегія розвитку вашої освіти в Україні на 2021–2031 роки (2020). Міністерство освіти і науки Україні. URL: https://cutt.ly/AYdVXxq
  19. Siddiqui, K. A.; Al-Shaikh, M. E.; Bajwa, I. A.; Al-Subaie, A. Identifying critical success factors for university business incubators in Saudi Arabia. Entrepreneurship and Sustainability Issues 8(3), рр. 267-279. URL: https://doi.org/10.9770/jesi.2021.8.3(15)
  20. Vaquero-García A., Ferreiro-Seoane F.J., Álvarez-García J. Entrepreneurship and University: How to Create Entrepreneurs from University Institutions. In: Peris-Ortiz M., Gómez J., Merigó-Lindahl J., Rueda-Armengot C. (eds.). Entrepreneurial Universities. Innovation, Technology, and Knowledge Management. Springer, Cham. 2017. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-47949-1_4
  21. YEP! URL: http://www.yepworld.org/ua/about/

Статтю було отримано 15.12.2021