УДК: 338.49.009.12:656.71(100)

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-44

Віталій Юрійович ПАВЕЛКО
кандидат економічних наук, професор кафедри економіки, фінансів та управління бізнесом, ПВНЗ «Університет новітніх технологій»
ORCID: 0000-0002-3130-8425

JEL classification: L93

Анотація

Стаття присвячена розгляду можливих шляхів вдосконалення підходів до управління розвитком інфраструктури аеропортів. Було ідентифіковано орієнтацію сучасних аеропортів на максимізацію комерційної віддачі від їх діяльності шляхом реалізації їх ринкового потенціалу. Визначено двоїстість природи аеропортового бізнесу, який націлений на отримання певного рівня доходів, а також сприяє досягненню ряду інфраструктурних завдань регіонального та державного рівнів. Підкреслено, що специфіка аеропортової діяльності зумовлює наявність обмеженого об’єму ліквідного майна, яке може бути використане для забезпечення отримання кредитних ресурсів необхідних розмірів. Встановлено, що належність прав на активи аеропорту різним власникам, взаємозв’язки між якими часто є досить комплексними та потребують тривалого часу для прийняття важливих управлінських рішень, особливо в сфері інфраструктурного розвитку, ускладнює процеси розвитку аеропортової діяльності. Аргументовано необхідність підвищення державної участі у розвитку повітряного транспорту шляхом забезпечення надання гарантій при укладанні інвестиційних угод різних рівнів аеропортами регіонального та державного значення. Окреслено переваги використання державно-приватного партнерства задля досягнення єдиної кінцевої мети діяльності аеропорту, яка полягає у підвищенні якості управління активами та максимізації рівня реалізації його ринкового потенціалу. Розглянуто основні переваги концесійної угоди в аеропортовому бізнесі, які дозволяють досягти задоволення інтересів всіх зацікавлених стейкхолдерів. Обґрунтовано необхідність укладення декількох незалежних концесійних угод з огляду на високий ступінь диверсифікації аеропортових послуг. Встановлено можливі причини непривабливості аеропортової інфраструктури для інвесторів. Було рекомендовано розглянути можливості здійснення інвестицій в сферу будівництва та експлуатації автомобільних та залізничних шляхів задля підвищення інвестиційної привабливості аеропортів.

Ключові слова: аеропорт, інфраструктура, ринковий потенціал, державно-приватне партнерство, інвестиції, розвиток, стейкхолдери, конкурентні переваги.

Список літератури

  1. Захарченко П.В., Сосновський А.О., Гавриш О.М., Пастушенко О.Є., Обрізан К.С. Шляхи фінансування транспортної галузі на прикладі інфраструктурних об’єктів аеропортів. Європейський вектор економічного розвитку. 2010. № 2 (9). С. 54-63.
  2. Попик Н.В. Основні аспекти управління ефективністю неавіаційної діяльності аеропорту. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4568
  3. Сидоренко К.В. Формування стратегії конкурентоспроможності виробничої інфраструктури на світовому ринку авіаційних перевезень. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». Випуск 2 (46). С. 21-28.
  4. Соколова О.Є., Григорак М.Ю. Аутсорсинг як ефективна форма управління логістичною інфраструктурою аеропорту. Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. 2011. № 29. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PPEI/article/view/295.
  5. Belobaba P., Odoni A., Reynolds T. Airport Systems: Planning, Design and Management. Saint Louis: McGraw-Hill, 2012. 816 р.
  6. Button K., Vega H. Globalization and transport (The globalization of the world economy series). Сheltenham: Edward Elgar Pub., 2012. 752 p.
  7. Duffy J. Air transport – public-private partnerships model in emerging markets. Dublin: Nordbank, 2010. 38 p.
  8. Hussain M. Investment in Air Transport Infrastructure. Washington DC: The World Bank, 2010. 260 р.
  9. Qin Z. Comprehensive review of airport business models. ACI. URL: http://www.airports.org/aci/ ACIAPAC/File/Young%20Executive%20.
  10. Запорожець В.В., Шматко М.П. Аеропорт: організація, технологія, безпека. К.: Дніпро, 168 с.
  11. Колесник М.В. Стратегії реструктуризації потенціалу авіакомпаній: дис… канд. екон. наук: 08.07.04. Національний авіаційний ун-т. К., 2005. 179 с.
  12. Колесник М.В., Куцакова І.О. Теоретико-методологічні підходи до створення інноваційних аутсорсингових та інтеграційних бізнес-моделей авіапідприємств. Ефективна економіка. 2013. Випуск 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/index.php?op=1&z=2626
  13. Побережна З.М. Конкурентні переваги основних видів бізнес-моделей авіаційних підприємств. Інфраструктура ринку. 2020. Випуск 43. С. 239-243 URL: http://www.marketinfr.od.ua/journals/2020/43_2020_ukr/45.pdf
  14. Понятие, признаки и функции рыночной инфраструктуры. Веб-сайт. URL: http://newinspire.ru/lektsii-po-gosregulirovaniiu-ekonomiki/ponyatie-priznaki-i-funktsii-rinochnoy-infrastrukturi-2505

Статтю було отримано 18.04.2022