УДК: 339.5

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-4-35

Ольга Василівна Ходаківська
доктор економічних наук, професор, член-кореспондент НААН, заступник директора з науково-проєктної роботи, Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки»
ORCID ID: 0000-0002-3421-8361
E-mail: iae_zem@ukr.net
Микола Іванович Пугачов
доктор економічних наук, професор, академік НААН, заступник директора з науково-проєктної роботи, Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки»
ORCID ID: 0000-0002-7507-5870
E-mail: avtor05@ukr.net
Наталія Іванівна Патика
доктор економічних наук, доцент, завідувач відділу соціально-економічного розвитку сільських територій, Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки»
ORCID ID: 0000-0003-0062-7631
E-mail: n_patyka@ukr.net

JEL classification: F13, F14

Анотація

Вступ. В наш час експорт харчових продуктів з України знаходиться на перехідному етапі. Втрата ринку Росії спричинила для українських експортерів необхідність пошуку нових ринків збуту, цей пошук не може бути припиненим у зв’язку з розвитком харчової промисловості та виробників харчових продуктів. Ще однією причиною пошуку нових ринків є зниження попиту на деякі продукти харчування та низькі заробітні плати населення, що спричиняє зниження прибутків для переробників на внутрішньому ринку.

Мета даної роботи полягає в дослідженні м’ясомолочного ринку Китаю та перспектив його розвитку для виробників та експортерів харчових продуктів з України. При здійсненні наукових досліджень було використано сукупність таких методів і прийомів наукового пізнання: абстрактно-логічний, монографічний і економіко статистичний, методи аналізу та синтезу, метод наукового порівняння.

 Результати. В статті розглянуто поточний стан на ринку Китайської Народної Республіки у виробництві, імпорті та споживанні м’ясної та молочної продукції. Досліджено показники імпорту найпопулярніших категорій продуктів, а саме вартісні та кількісні показники 2019 року. Було виявлено найбільших експортерів всіх категорій продуктів, розглянутих у статті, а також показники виробництва у минулому році та прогнози на майбутні роки. Було виділено головні тенденції розвитку промисловості. За допомогою структурно-функціонального методу було описано та роз’яснено систему експорту продукції до Китайської Народної Республіки, через порівняння були визначені властивості та характеристики імпорту молочної та м’ясної продукції, абстрактно-логічний метод дозволив узагальнити та сформулювати висновки та поради для виходу на ринок КНР.

Висновки. У результаті дослідження було виділено найпопулярніші продукти м’ясомолочної промисловості та пояснені показники їх поширення. Визначено поточний стан харчової промисловості в Україні та надано рекомендації для експортерів з вибору експортної продукції та підготовки до експорту. Перспектива подальших досліджень вбачається у розробці стандартів та довідників щодо розвитку експорту м’ясомолочної продукції України до Китаю.

Ключові слова: ринок, експорт, агропродовольчі товари, м’ясомолочна галузь, розвиток.

Список літератури

  1. Карп’як М. О. Ринок м’яса та м’ясопродуктів в Україні в умовах євроінтеграції: зовнішньоекономічні аспекти. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. Вип. 3. С. 18-21.
  2. Ковінько О. М., Ковальська В. Ю., Ємбергенова К. Р. Маркетингове дослідження ринку м’яса в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. 2016. Вип. 21(1). С. 113-116.
  3. Федулова І. Ринок молочної продукції України: можливості та загрози. Товари і ринки. № 1. С. 15–28.
  4. Тюха І. В., Козачок І. А. Стан ринку молока: світовий та вітчизняний аспект. Інвестиції: практика та досвід. № 2. С. 33-37.
  5. Zhou Zhangyue & Liu, Hong-Bo & Cao, L. & Tian, Wei-Ming & Jimin, Wang. Food consumption in China: The revolution continues. 2014.
  6. Li Xiang & Ya, Changguo & Zan Lin. Current situation and future prospect of beef production in China. Asian-Australasian Journal of Animal Sciences.
  7. Schneider M. China’s Pork Miracle? Agribusiness and Development in China’s Pork Industry. 2014.
  8. Xie, Chaoping & Marchant, Mary. (2015). «Supplying China’s Growing Appetite for Poultry». The International Food and Agribusiness Management Review. Volume 18, рр. 115-136.
  9. Zhou G. & Zhang, Wangang & Xu Xing-Lian. China’s meat industry revolution: Challenges and opportunities for the future. Meat science. 2012. № 92, рр. 188-96.
  10. Shahriar Saleh & Qian Lu & Kea Sokvibol. (2019). Determinants of Exports in China’s Meat Industry: A Gravity Model Analysis. Emerging Markets Finance and Trade. № 55, рр. 1-22.
  11. Ortega, David & Wang, H.Holly & Eales, James. Meat demand in China. China Agricultural Economic Review. (2009). № 1, рр. 410-419.
  12. org 2019. URL: https://www.trademap.org/Index.aspx
  13. Hoskin Roger & La, Jonathan & Gooch, Elizabeth. China’s Dairy Supply and Demand. 2017.
  14. Dai Jiawu & Wang Xiuqing. (2014). Is China’s dairy processing industry oligopolistic and/or oligopsonistic? China Agricultural Economic Review. 6, рр. 644-653.
  15. Beghin John & Fuller, Frank & Rozelle, Scott. Consumption of dairy products in urban China: Results from Beijing, Shangai and Guangzhou. Australian Journal of Agricultural and Resource Economics. 51. 2007.

Статтю було отримано 06.10.2020