УДК 631.1.027:338.439.5(477)

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-9

Володимир Вікторович ПИСАРЕНКО
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри маркетингу,
Полтавська державна аграрна академія
ORCID ID: 0000-0002-9484-3476
E-mail: volodymyr.pysarenko@pdaa.edu.ua
Анжеліка Сергіївна ЛЬОВИН
аспірант кафедри маркетингу, Полтавська державна аграрна академія
ORCID ID: 0000-0001-6613-3058
E-mail: levyn.lika@gmail.com
Ілля Ігорович НОЗДРІН
здобувач вищої освіти кафедри маркетингу, Полтавська державна аграрна академія
Володимир Євгенійович ЄРМАК
здобувач вищої освіти кафедри маркетингу, Полтавська державна аграрна академія

JEL classification: O13; Q16

Анотація

Стаття присвячена висвітленню теоретичних і практичних аспектів розвитку органічного ринку в Україні з огляду на ретроспективну динаміку й сучасні тренди світового та вітчизняного ринків. Зокрема автором ґрунтовно досліджено значний потенціал у впровадженні органічного землеробства, обумовлений наявністю в Україні майже 50 % площі світових запасів чорнозему. Обґрунтована необхідність використання принципів органічного землеробства, особливо в контексті компенсації виснажених земельних ресурсів України внаслідок інтенсифікації технологій їх обробки, оскільки використання органічних добрив поступово збільшує вміст гумусу у ґрунті, а, отже, підвищує його родючість. Проаналізовані основні причини недостатніх темпів впровадження принципів і практичних прийомів органічного виробництва, зокрема, низька купівельна спроможність ринку, в зв’язку з чим  лише 20 % вітчизняної продукції органічного сільського господарства залишається на внутрішньому ринку, а більша її частина експортується. Дослідження світового й локальних ринків органічної продукції проводилися з метою визначення їх специфічних рис і динаміки. Здійснено прогнозування розвитку основних параметрів на різних регіональних ринках для того, щоб визначити місце і перспективи України на них. Проаналізовано кон’юнктуру ринку органічної продукції на світовому, європейському та українському ринках. Висвітлено особливості асортименту, розподілу між регіонами, особливості динаміки розвитку в різних регіонах світу й Україні. В процесі дослідження була використана методика аналізу рядів динаміки та ретроспективний аналіз. Проведений аналіз світового та європейського ринків органічної продукції сільського господарства демонструє значну динаміку й перспективи реалізації широкого асортименту продукції. У зв’язку з тим, що Україна має низькі логістичні витрати для потенційного експорту продукції на європейський ринок і низьку собівартість органічної продукції через низьку вартістю робочої сили, а також потенціал земельних ресурсів, вважаємо, що експорт органічної продукції на європейський ринок є перспективним. Аналіз внутрішнього ринку органічної продукції демонструє незначну динаміку, яка зумовлена низькою купівельною спроможністю. Отже, розвиток вітчизняного органічного аграрного сектору вбачаємо в дослідженні й вивченні зовнішнього ринку для експортної орієнтації діяльності. Наведені результати дослідження мають практичну цінність для виробників і інших учасників українського органічного ринку для формування власної виробничої програми, коригування виробничої орієнтації та асортименту виробленої продукції.

Ключові слова: ринок органічної продукції, органічне виробництво, органічне сільське гос-подарство, світовий ринок, маркетингові дослідження, кон’юнктура, експорт, імпорт

Список літератури

  1. Глобальный голод продолжает расти, говорится в новом докладе ООН. Веб-сайт. URL: https://www.who.int/ru/news-room/detail/11-09-2018-global-hunger-continues-to-rise—new-un-report-says
  2. Гуторов О. І. Об’єктивна необхідність пошуку альтернативних систем землеробства. Органічне виробництво і продовольча безпека: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, (м. Житомир, 01 квітня 2013 року). Житомир: «Полісся», 2013. С. 20-25.
  3. Органічне землеробство: з досвіду ПП «Агроекологія Шишацького району Полтавської області»: практичні рекомендації / [С. С. Антонець, А. С. Антонець,
    В. М. Писаренко [та ін.]; за ред. В. М. Писаренка. Полтава: РВВ ПДАА, 2010. 200 с.
  4. Милованов Є. В. Найкращі світові практики державної підтримки органічного сільськогосподарського виробництва та перспективи для України. Механізм регулювання економіки. 2018. №2. С. 14-33.
  5. Милованов Є. В. Принципи здоров’я як вагомий фактор впливу на розвиток органічного сільського господарства України. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2019. Вип. 1. С. 160-176.
  6. Милованов Є. В. Значення органічного сільського господарства у системі розвитку сільських територій. Вісник Львівського національного аграрного університету. Серія: Економіка АПК. 2018. № 25. С. 87-98.
  7. Милованов Є. В. Міжнародні тенденції розвитку ринку органічної продукції та перспективи для України. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України.Серія : Економіка, аграрний менеджмент, бізнес. 2018. Вип. 284. С. 109-118.
  8. Грановська В. Г. Механізми стимулювання розвитку підприємств органічного сектору: адаптація світового досвіду. Економіка і суспільство. № 9. С. 384-390.
  9. Артиш В. І. Удосконалення управління виробництва органічної продукції. Економіка АПК. № 6. С. 28-31.
  10. Артиш В. І. Виробництво органічної продукції в країнах Європейського Союзу. Економіка АПК. 2014. № 2. С. 93-96.
  11. Берлач Н. Можливості участі України в процесі міжнародної співпраці у сфері розвитку ринку органічного сільського господарства. Актуальні проблеми держави і права. Вип. 51. С. 408-414.
  12. Берлач Н. А. Концепції розвитку законодавчого регулювання органічного виробництва в АПК: порівняльно-правовий аналіз. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України. 2010. Вип. 25. С. 162-167.
  13. Артиш В. І. Організаційно–економічні передумови формування ринку екологічно чистої продукції в Україні. Економіка АПК, № 2. С. 117-120.
  14. The World of Organic Agriculture 2019. Веб-сайт. URL: https://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2019.html
  15. Грановська В. Г. Перспективи розвитку підприємств органічного сектору. Агросвіт. 2017. № 3. С. 10-16.
  16. Чайка Т. О. Передумови розвитку ринку органічної продукції в Україні. Маркетинг і менеджмент інновацій. Т. 1. № 4. С. 233-240.
  17. Українські органіки викликали міжнародний фурор. Веб-сайт. URL: https://a7d.com.ua/novini/42341-ukrayinsk-organki-viklikali-mzhnarodnij-furor.html
  18. Ринок органічної продукції в Україні. Веб-сайт. URL: http://agro-business.com.ua/agro/podiia/item/9994-rynok-orhanichnoi-produktsii-v-ukraini.html
  19. Купуй органік в Україні. Веб-сайт. URL: https://buyorganic.in.ua/
  20. В Україні вже 617 операторів органічного виробництва, і попит на органічну продукцію стрімко зростає. Веб-сайт. URL: https://uhbdp.org/ua/news/project-news/1892-v-ukraini-vzhe-617-operatoriv-orhanichnoho-vyrobnytstva-i-popyt-na-orhanichnu-produktsiiu-strimko-zrostaie
  21. Лупенко Ю. О. Формування попиту та пропозиції на ринку органічної продукції. Органічне виробництво і продовольча безпека: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, (м. Житомир, 01 квітня 2013 року). Житомир: «Полісся», 2013. С. 03-09.
  22. Джигирей В. С. Екологія та охорона навколишнього природного середовища: навч. посібник 4-те вид. Київ : Знання, 2006. 319 с.  URL: https://pidruchniki.com/19240701/ekologiya/suchasniy_stan_gruntiv_ukrayini_shlyahi_yogo_polipshennya
  23. Артиш В. І., Чорний Г. М. Перспективи формування ринку органічної продукції в Україні. Науковий вісник НУБіП України. 2010. Вип. 154. С. 23-29.

Статтю було отримано 15.12.2019