УДК: 65.012:338.512

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-1-3

Анна Миколаївна ОРЕЛ
доктор економічних наук, професор, професор кафедри організації виробництва, бізнесу та менеджменту, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
ORCID ID: 0000-0003-0823-3346
E-mail: orel31044@khntusg.info
Лю ХАОЛІНЬ
здобувач освітньо-наукового ступеня доктор філософії Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка
Марія Олександрівна КОРНІЄЦЬКА
здобувач другого освітнього рівня вищої освіти Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка

JEL classification: M31, I20

Анотація

Вступ. Для забезпечення успіху у жорсткій конкурентній боротьбі, де інтеграційні та глобалізаційні процеси ускладнюють та підсилюють ступінь напруження, підприємство повинно мати відповідні властивості виробляти та реалізовувати конкурентоспро-можну продукцію. Системне розуміння множинних зазначених властивостей уособлю-ється в економічному понятті «конкурентний потенціал», ефективне управління яким дозволяє забезпечувати високий рівень показників ефективності діяльності суб’єкта господарювання. Оцінювання рівня конкурентного потенціалу дозволяє не лише створювати підґрунтя для вибору й впровадження ефективних конкурентних стратегій на множині ринків, але й прогнозувати напрями стратегічного розвитку підприємства.

Метою статті є визначення рівня функціональної складової конкурентного потенціалу різних за розміром суб’єктів агробізнесу та розробки рекомендації щодо удосконалення його локальних складових.

Результати. З метою визначення рівня функціональної складової конкурентного по-тенціалу було детерміновано його локальні компоненти, до яких віднесено кадровий, інноваційний, маркетинговий, виробничий, організаційно-управлінській і фінансовий. Для кожного з обраних локальних потенціалів було запропоновано множину кількісних показ-ників, які дозволяють встановити їх рівень і загальний рівень функціональної складової. В результаті аналізу частот було встановлено в цілому низький рівень функціональної складової. Для отримання більш однорідних сукупностей було розподілено загальну мно-жину підприємств на 3 групи в залежності від критерію розміру, визначеного на законо-давчому рівні. В групі середніх підприємств присутні виключно підприємства з високим і надвисоким рівнем. Значна частка малих підприємств характеризується середнім і низь-ким рівнем, а серед мікропідприємств переважає виключно низький рівень. Отримані ре-зультати свідчать про зростання конкурентного потенціалу в залежності від масш-табів господарської діяльності, що дозволяє розглядати стратегії кластеризації та вертикальної інтеграції як найперспективніші для суб’єктів агробізнесу з метою покращення рівня їх конкурентного потенціалу.

Ключові слова: оцінка, потенціал, конкурентний потенціал, локальні потенціали, функціональна складова конкурентного потенціалу, суб’єктів агробізнесу.

Список літератури

  1. Бєляєва Н.С. Методи оцінки та роль ланцюжка цінностей при формуванні конкурентного потенціалу промислового підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». Т. 2. № 4. С. 43-52.
  2. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. Відомості Верховної Ради України (ВВР). Офіц. вид. К. : Парлам. вид-во, 2003. 192 с.
  3. Гриньов А.В., Шульженко В.В. Засади системного управління конкурентним потенціалом підприємства. Ефективна економіка. 2010. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=138.
  4. Закон України «Про внесення змін до закону України про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні щодо удосконалення деяких положень» від від 05.10.2017 № 2164-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). Офіц. вид. К. : Парлам. вид-во, 2017. № 44. ст. 397.
  5. Лаврова Ю.Ю. Оцінка конкурентного потенціалу. Економічний аналіз. Вип. 12. Ч. 3. C. 231-235.
  6. Орел А.М. Науково-методологічні засади детермінації конкурентного потенціалу підприємства. Економічний простір. 2019. № 151. С.170-184.
  7. Орел А. М. Науково-теоретичні засади формування та розвитку конкурентних переваг. Scientific journal natural science readings No.1, Vol. I. С. 56-62.
  8. Орел А. М. Особливості конкурентного потенціалу аграрних підприємств. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2019. №4 (82). С. 64-68.

Статтю було отримано 10.12.2020