УДК: 65.012:338.512
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-1-3
JEL classification: M31, I20
Анотація
Вступ. Для забезпечення успіху у жорсткій конкурентній боротьбі, де інтеграційні та глобалізаційні процеси ускладнюють та підсилюють ступінь напруження, підприємство повинно мати відповідні властивості виробляти та реалізовувати конкурентоспро-можну продукцію. Системне розуміння множинних зазначених властивостей уособлю-ється в економічному понятті «конкурентний потенціал», ефективне управління яким дозволяє забезпечувати високий рівень показників ефективності діяльності суб’єкта господарювання. Оцінювання рівня конкурентного потенціалу дозволяє не лише створювати підґрунтя для вибору й впровадження ефективних конкурентних стратегій на множині ринків, але й прогнозувати напрями стратегічного розвитку підприємства.
Метою статті є визначення рівня функціональної складової конкурентного потенціалу різних за розміром суб’єктів агробізнесу та розробки рекомендації щодо удосконалення його локальних складових.
Результати. З метою визначення рівня функціональної складової конкурентного по-тенціалу було детерміновано його локальні компоненти, до яких віднесено кадровий, інноваційний, маркетинговий, виробничий, організаційно-управлінській і фінансовий. Для кожного з обраних локальних потенціалів було запропоновано множину кількісних показ-ників, які дозволяють встановити їх рівень і загальний рівень функціональної складової. В результаті аналізу частот було встановлено в цілому низький рівень функціональної складової. Для отримання більш однорідних сукупностей було розподілено загальну мно-жину підприємств на 3 групи в залежності від критерію розміру, визначеного на законо-давчому рівні. В групі середніх підприємств присутні виключно підприємства з високим і надвисоким рівнем. Значна частка малих підприємств характеризується середнім і низь-ким рівнем, а серед мікропідприємств переважає виключно низький рівень. Отримані ре-зультати свідчать про зростання конкурентного потенціалу в залежності від масш-табів господарської діяльності, що дозволяє розглядати стратегії кластеризації та вертикальної інтеграції як найперспективніші для суб’єктів агробізнесу з метою покращення рівня їх конкурентного потенціалу.
Ключові слова: оцінка, потенціал, конкурентний потенціал, локальні потенціали, функціональна складова конкурентного потенціалу, суб’єктів агробізнесу.
Список літератури
- Бєляєва Н.С. Методи оцінки та роль ланцюжка цінностей при формуванні конкурентного потенціалу промислового підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». Т. 2. № 4. С. 43-52.
- Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. Відомості Верховної Ради України (ВВР). Офіц. вид. К. : Парлам. вид-во, 2003. 192 с.
- Гриньов А.В., Шульженко В.В. Засади системного управління конкурентним потенціалом підприємства. Ефективна економіка. 2010. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=138.
- Закон України «Про внесення змін до закону України про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні щодо удосконалення деяких положень» від від 05.10.2017 № 2164-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). Офіц. вид. К. : Парлам. вид-во, 2017. № 44. ст. 397.
- Лаврова Ю.Ю. Оцінка конкурентного потенціалу. Економічний аналіз. Вип. 12. Ч. 3. C. 231-235.
- Орел А.М. Науково-методологічні засади детермінації конкурентного потенціалу підприємства. Економічний простір. 2019. № 151. С.170-184.
- Орел А. М. Науково-теоретичні засади формування та розвитку конкурентних переваг. Scientific journal natural science readings No.1, Vol. I. С. 56-62.
- Орел А. М. Особливості конкурентного потенціалу аграрних підприємств. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2019. №4 (82). С. 64-68.
Статтю було отримано 10.12.2020