УДК: 658.8:132

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-31

Бондаренко Валерій Михайлович,
доктор економічних наук, професор Національний університет біоресурсів і природокористування України,
https://orcid.org/0000-0002-5929-7158
Омельяненко Олександр Васильович,
аспірант кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі, Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0009-0007-4713-6051

JEL classification: M31; Q13

В умовах цифрової економіки, масового споживання та задоволення базових потреб швидкі технологічні зміни, бурхливий розвиток глобальних ринків, принципові зміни в моделях поведінки споживачів, перенасичення ринку диференційованими товарними пропозиціями спричинили зниження ефективності традиційних маркетингових інструментів. Інформатизація, глобалізація, поява нових технологічних укладів створили нові можливості для розвитку підприємств. У роботі проаналізовано сутність і зміст інтернет-маркетингу, який передбачає можливість інтерактивних комунікацій зі споживачами за допомогою електронних каналів, таких як електронна пошта, мережа «Інтернет», смартфони і планшети, а також мобільні додатки. Розглянуто його основні відмінності від традиційного маркетингу. Цифровий маркетинг є більш контрольованим і підзвітним явищем, ніж традиційний маркетинг, він зосереджений на досягненні результатів, тоді як традиційний маркетинг зосереджений на ініціювання взаємодії зі споживачами. Вказано, що цифровізація успішно впроваджується в усі сфери життя суспільства, а діджиталізація та цифрова економіка є рушійними силами факторами розвитку країни. Наголошено, що найважливішою передумовою для розвитку інтернет-маркетингу є той факт, що він має дуже високу рентабельність інвестицій. Розглянуто концепцію «Маркетинг 4.0», яка базується на підході, що найбільш ефективно поєднує синергію традиційного та цифрового світу компаній і клієнтів. Проаналізовано основні фактори, які сприяли формування та розвитку інтернет-маркетингу. Зазначено, що компанії аграрного сектору економіки мають застосовувати повний комплекс маркетингових заходів з метою спрямування інтернет-трафіку за допомогою соціальних мереж на власний вебсайт. Проаналізовано найважливіші статистичні дані щодо розвитку соціальних мереж. Вказано, що найбільш важливими видами інтернет-маркетингу є: електронний маркетинг (імейл-маркетинг), пошукова оптимізація (SEO), інфлюенсер-маркетинг, контент-маркетинг, маркетинг у соціальних мережах (SMM-маркетинг). Інтернет-маркетинг еволюціонував від процесу вимірювання результатів відповіді споживача до його залучення у маркетингову діяльність.

Ключові слова: інтернет-маркетинг, цифровізація економіки, інформаційні технології, бренд, цифровий маркетинг, традиційний маркетинг, маркетингова інформація.

Література

  1. Семенда Д.К., Семенда О.В. Впровадження цифрового маркетингу на підприємствах агропромислового комплексу України. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2023. №25. С. 54-59.
  2. Окландер М.А., Романенко O.O. Специфічні відмінності цифрового маркетингу від Інтернет-маркетингу. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2015. № 12. С. 362-371.
  3. Постанова Кабінету Міністрів України «Питання Міністерства цифрової трансформації» №856 від 18.09.2019 р. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF#Text.
  4. Підсумки роботи Мінцифри за 2022 рік. URL: https://2022.thedigital.gov.ua/.
  5. 77 статистичних даних про цифровий маркетинг у 2022 році, які потрібно знати. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/the-77-statistics-for-digital-marketing-in-2022-you-need-to-know/.
  6. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. Wiley. Canada. 2016. 208 p.
  7. Lagodiienko V., Karyy O., Ohiienko M., Kalaman O., Lorvi I., Herasimchuk T. Choosing Effective Internet Marketing Tools in Strategic Management. International Journal of Recent Technology and Engineering. 2019. Vol. 8. no. 3. P. 5220-5225.
  8. Kotler P., Keller Marketing Management 15th Edition. Pearson, 2014. 832 р.
  9. Даниленко Ю., Миронович В. Скільки українців не мають доступ до інтернету і коли ми подолаємо цифровий розрив. URL: https://speka.media/skilki-ukrayinciv-dosi-ne-mayut-dostupu-do-internetu-i-shho-robiti-z-cifrovim-rozrivom-plg4x9.
  10. Історія розвитку пошукових систем. URL: https://maxnet.ua/blog/istoriya-razvitiya-poiskovykh-sistem/.
  11. Виноградова О.В., Недопалко Н.М. Digital marketing: еволюція розвитку в Україні. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. №18. С. 103-108.
  12. Light R., Moody J. The Oxford Handbook of Social Networks. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190251765.001.0001.
  13. Bulent Ozturk A, Hancer M. Digital Marketing and Social Media Strategies for Tourism and Hospitality Organizations. Goodfellow Publishers, Limited, 2022. 256 p.
  14. Белянська О.О., Огерчук Ю.В. Соціальні мережі та бізнес: значимість, переваги та проблеми. Економіка та суспільство. 2021. Випуск №32. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-70.
  15. Digital marketing.org. URL: https://www.digitalmarketing. org/blog/what-is-influencer-marketing.
  16. Zahay D. Digital Marketing Management, Second Edition: A Handbook for the Current (or Future) CEO. Business Expert Press, 2020. 190 p.
  17. Топ пошукових систем світу, статистика 2020. URL: https://marketer.ua/ua/search-engine-stat-world/.

Статтю було отримано 15.07.2023