УДК 657.631.162:349
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-2
JEL classification: M31; M41; Q13
Метою дослідження є виокремлення особливостей управлінського обліку маркетинговими витратами та витратами на збут в аграрних підприємствах в реальних умовах господарювання. Дослідження передбачало застосування комплексу наступних методик: бібліографічний (збору та аналізу існуючого наукового доробку у напрямі дослідження); аналізу та синтезу (аналізу існуючих підходів до методики та класифікації маркетингових витрат та витрат на збут); логічного узагальнення (щодо пропозицій по удосконаленню рахунку 93 «Витрати на збут» та ф. 50 с.г.). Управлінський облік є складовою системи бухгалтерського обліку. Частка облікової інформації в системі управлінського обліку складає біля третини. Процес калькуляції передбачає використання набору інструментів для збору, аналізу та вироблення рекомендацій з витрат на маркетинг та збут продукції, тому потрібно застосовувати такі методичні підходи для управлінського процесу: управління маркетингом та управління збутовою діяльністю. Приведені методичні підходи дають можливість визначити недоліки та переваги, з якими стикається менеджмент. Водночас управління маркетингом можна деталізувати за різними аспектами й в розрізі їх проводити більш детальну роботу. Однак це ймовірно тільки для великих аграрних підприємств (у першу чергу агрохолдингів) з багаточисельним персоналом та відділами. Для визначення ефективності витрат на маркетинг та збут продукції пропонується використовувати систему показників: вартість залучення клієнта, довічна цінність клієнта, середній дохід з одного користувача, цінність клієнта за весь період, рентабельність інвестицій у маркетинг та рентабельність збуту продукції. Облік для потреб управління за показником «Витрати на збут» ведеться на однойменному рахунку 93. Цей рахунок призначений тільки частково для розкриття витрат на маркетинг, в частині доставки продукції покупцям, на рекламні акції, ярмарки, виставки тощо. Тому багато науковців, виходячи з потреб сьогодення, рекомендують внести корективи до рахунку 93 не тільки в частині його назви, а й наповнення. З метою удосконалення пропонується така назва рахунку 93 «Маркетингово-збутові витрати» з наступними аналітичними рахунками: 931 «Маркетингові витрати», 932 «Витрати на збут» та 933 «Інші витрати». Рекомендується при потребі деталізувати запропоновані субрахунки за напрямами витрат для потреб облікового персоналу. Також пропонується додати до ф. 50 с.г. нові показники, окрім витрат на збут (14 колонка), що включені до собівартості реалізованої продукції: маркетингові витрати (13 колонка) та інші витрати (15 колонка).
Ключові слова: управлінський облік, управління, маркетингові витрати, витрати на збут, аграрне підприємство.
Література
- Лебеденко А.М. Місце управлінського обліку в системі обліково-інформаційного забезпечення на підприємстві. 2021. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/473/1/Aktualni%20problemi%20ta%20perspektivi %20rozvitku%20Ukrayini%20v% 20galuzi% 20uprav-120-121.pdf.
- Сахно Л.А. Еволюція управлінського обліку: від обліку витрат виробництва до стратегічного управління. Облік і фінанси АПК. 2010. № 2. С. 58-61. URL: https://magazine.faaf.org.ua/evolyuciya-upravlinskogo-obliku-vid-obliku-vitrat-virobnictva-do-strategichnogo-upravlinnya.html.
- Акімова Н.С., Топоркова О.В., Наумова Т.А. Удосконалення системи управлінського обліку торгової організації в конкурентному середовищі. Проблеми економіки. 2018. № 4 (38). С. 294-300.
- Коваленко Г.О., Чукіна І.В. Вдосконалення управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств. Ефективна економіка. 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.86.
- Туболець К.Г. Шляхи вдосконалення управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу “Києво-Могилянська академія”. Серія: Державне управління. 2012. Том 186. Випуск 174. С. 129-132.
- Мовчанюк А. Особливості управління маркетинговою діяльністю підприємств аграрного сектору України в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-27.
- Гироль С.В. Методичні аспекти управлінського обліку собівартості продукції. Облік і фінанси АПК. 2007. № 12. URL: https://magazine.faaf.org.ua/metodichni-aspekti-upravlinskogo-obliku-sobivartosti-produkcii.html.
- Вітер С.А., Вітер З.Д. Обліково-аналітичне забезпечення управління маркетинговими витратами сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2016. № 12. С. 34-40.
- Ковальчук К.Ф. Управлінська, фінансова та маркетингова діяльність підприємств в умовах нестійкої економіки: монографія. Дніпропетровськ: Пороги, 2016. 516 с.
- Садовська І., Нагірська К., Кулай О. Організація управлінського обліку витрат на маркетингові комунікації в підприємствах садівництва. Економіка та суспільство. 2024. № 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-120.
- Кожухар В.В. Економічна сутність і види витрат на маркетингові комунікації підприємств. Економіка, управління та адміністрування. 2023. № 3(105). С. 66-74. DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-66-74.
- Верзілова Г.Р. Облікова інтерпретація витрат на маркетингову діяльність торговельного підприємства. Бізнес Інформ. 2020. №3. C. 284-292. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-3-284-292.
- Лукан О.М. Облік і аналіз витрат маркетингової діяльності: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.09. Житомир: Житомирський державний технологічний університет, 2017. 23 с.
- Засадний Б.А., Башкін І.Е. Особливості та шляхи удосконалення обліку витрат на маркетингову діяльність. Молодий вчений. 2019. № 3 (2). С. 428-431. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-92.
- Плаксієнко В.Я., Романченко Ю.О. Обліково-аналітичне забезпечення послуг маркетингу. Український журнал прикладної економіки. 2019. Том 4. № 3. С. 50-58. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-6.
- Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України № 996-XIV від 16.07.1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text.
- Корчевський М. 7 маркетингових метрик: повний гайд із прикладами. Сlaspo. 2024. URL: https://claspo.io/ua/blog/7-marketing-metrics-the-complete-guide-with-examples/.
- Іванина Р., Міщенко С. Ключові показники ефективності маркетингу. Elit-Web. 2023. URL: https://elit-web.ua/ua/blog/kljuchevye-pokazateli-effektivnosti-marketinga.
- Ніценко В.С., Цуканов О.Ю. Маркетингові стратегії росту вертикально-інтегрованих структур. Маркетинг і цифрові технології: зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. Конф. Одеськ. нац-ний політехнічний ун-т. Одеса: ТЕС, 2014. С. 113-114.
- Ніценко В.С., Михайлова М.В. Маркетингове планування в промислових підприємствах. Актуальні проблеми та перспективи розвитку України в галузі управління та адміністрування: ініціативи молоді: матеріали Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Харківський держ. ун-т харч. та торг. Харків: ХДУХТ, 2018. С. 332-334.
- Про затвердження форм державного статистичного спостереження щодо витрат на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства: Держстат України: Наказ, Форма, Звіт № 153 від 08.06.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0153832-22#Text.
- Гудзенко Н.М. Облік і контроль збуту в операційній діяльності сільськогосподарських підприємств: автореферат дис. … канд. екон. наук: 08.00.09. Нац. аграр. ун-т. Київ, 2006. 25 с.
- Пальчук О.В., Нечай Н.М. Облік маркетингових та збутових витрат. Наукові праці державного технічного університету. 2004. Випуск 5. Частина II. С. 378-387.
- Візіренко С., Шуляк С. Удосконалення обліку готової продукції та витрат на збут. Управління змінами та інновації. 2021. № 1. С. 24-29. DOI: https://doi.org/10.32782/CMI/2021-1-4.
- Подмешальська Ю.В., Степаненко В.А. Облік витрат на збут. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 24. С. 31-35.
Статтю було отримано 02.08.2024