УДК 658.012:339.13
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-4
JEL classification: H54
У статті досліджуються особливості маркетингових стратегій відкритих інновацій у контексті сучасних викликів ринкової економіки, швидкого розвитку інноваційних процесів та сталого розвитку. Досліджено еволюцію інноваційних процесів від закритих до відкритих моделей, підкреслюючи їхню роль у формуванні конкурентних переваг підприємств. Особливу увагу приділено взаємозв’язку між маркетингом та інноваціями, що розглядається як джерело синергії для досягнення стійкого розвитку. Також систематизовано підходи до визначення маркетингових стратегій, зокрема через призму соціальної відповідальності, екологічної орієнтації та інтеграції зовнішніх інноваційних джерел. Запропоновано розширити класифікацію базових стратегій відкритих інновацій, включаючи вхідні та вихідні моделі, внутрішню відкритість, а також методи їх реалізації, такі як краудсорсинг, партнерства та внутрішні інноваційні платформи. Ці інструменти розглядаються як засоби підвищення ефективності маркетингової діяльності. Важливим аспектом дослідження є аналіз матриць управління відкритими інноваціями, які допомагають підприємствам вибирати оптимальні шляхи інтеграції зовнішніх ідей та технологій. З метою визначення сталих маркетингових орієнтирів авторка пропонує баланс між сталістю та прибутковістю, в тому числі надаючи рекомендації щодо впровадження таких стратегій. У статті також представлено авторську методику оцінки ймовірності успіху маркетингових стратегій відкритих інновацій, яка враховує кореляцію між інноваційними та маркетинговими процесами. Ця модель також дозволяє підприємствам визначати рівень взаємозв’язку та інтеграції компонентів стратегії, приймати (відповідно до запропонованого алгоритму) обґрунтовані рішення щодо їх реалізації.
Робота завершується висновками щодо перспектив подальших досліджень у сфері взаємодії сталого маркетингу та відкритих інновацій. Стаття має як теоретичну, так і практичну цінність для маркетологів, менеджерів та керівників підприємств.
Ключові слова: маркетингові стратегії, класифікація відкритих інновації, стратегії відкритих інновацій, сталий розвиток, соціально-відповідальний маркетинг, екологічний (зелений) маркетинг, сталий маркетинг.
Література
- Philip Kotler, Gary Armstrong. Principles of Marketing (14th Edition) Fourteenth (14th) Edition. 2011. 740 p.
- Лихолат С., Стасула М. Роль маркетингових стратегій у формуванні конкурентоспроможності підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № (61). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-32.
- Шульга Л. В., Терещенко І. О., Шарлай О. В. Сучасні маркетингові стратегії управління підприємством. Ефективна економіка. 2020. № 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.9.63.
- Полонец В. Реалізація маркетингових стратегій: проблемні зони та шляхи їх подолання. Маркетинг в Україні. 2008. № 4. С. 7-11.
- Петрова І. Л., Лойко Є. М. Методичні засади розробки маркетингової стратегії підприємства. Вчені записки університету «КРОК» : зб. наук. пр. / ВНЗ «Ун-т економіки та права «КРОК». Київ, 2020. Вип. 1. С. 95–104.
- Струк Н. Р., Капраль О. Р. Маркетингова стратегія підприємства: суть і процес вибору. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-75.
- Носань Н. Інноваційні маркетингові стратегії сучасного українського підприємства. Економіка та суспільство. 2024. №59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-106
- Маргасова В. Г., Вдовенко Н. М. Формування маркетингових стратегій інноваційного розвитку підприємств для регулювання виробничої діяльності груп суспільних інтересів на ринку. Наукові записи Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. 2022. Вип. 35. С. 273–279.
- Mousumi Majumdar. Innovative Marketing Strategies For Micro, Small & Medium Enterprises. 2012. Vol. 4, no Pp. 1059–1066. URL: https://www.academia.edu/1791546/Innovative_Marketing_Strategies_For_Micro_Small_and_Medium_Enterprises.
- Sattari Bahram, Mehrabi Javad. Model of Marketing Innovative Strategies in International Entrepreneurship: A Global Business Environment.Canadian Center of Science and Education Asian Social Science. No. 12(10). pp. 76-76. DOI: https://doi.org/10.5539/ass.v12n10p76.
- Garcia L. J., Botura Junior G. & Silva J. C. R. P. Innovation and marketing strategy: a systematic review. International Journal of Innovation – IJI, São Paulo/ 2023.no.11(3). pp.1- 24, e23150. DOI: https://doi.org/10.5585/2023.23150.
- Open Innovation: definition and explanation. The Oxford Review. Web-site. URL: https://oxford-review.com/oxford-review-encyclopaedia-terms/encyclopaedia-open-innovation-definition-explanation/.
- The Open Innovation Methods Matrix (Part 1). URL: https://medium.com/100-open-stories/the-open-innovation-methods-matrix-part-1-3b622489b5bf.
- The Open Innovation Methods Matrix (Part 2). URL: https://medium.com/100-open-stories/the-open-innovation-methods-matrix-part-2-ab2ffa940efe.
- Par Julie Fabbri. Delphine Manceau et Valérie Moatti Enter The Open Innovation Matrix : how to (fully) open innovation processes ? Pages 77 à 91 URL: https://shs.cairn.info/revue-gestion-2000-2016-4-page-77?lang=fr
- Sustainability vs. Profitability: Key Differences, 2025. URL: https://digitaldefynd.com/IQ/sustainability-vs-profitability-key-differences.
- Семеняк І. В., Мангушев Д. В. Турбулентність ринків: явище й тенденції. 2007. URL: https://www.researchgate.net/publication/310635621_Turbulentnist_rinkiv_avise_j_tendencii.
- Eleni N. Arvaniti, Agapi Dima, Chrysostomos D. Stylios, Vagelis G. Papadakis. A New Step-by-Step Model for Implementing Open Innovation. Sustainability, 2022. No. 14(10), 6017; DOI: https://doi.org/10.3390/su14106017.
- Колесник М. В., Командровська В. Є., Созинова І. В. Відкриті інновації як прояв сучасної моделі інноваційного процесу. Інтелект XXI. 2019. № 6. С. 73–78.
- Колесник М. В., Рабош І. О., Чернишова Т. В. Актуальні питання реалізації цілей сталого розвитку в системі соціально-відповідального та екологічного маркетингу на прикладі транспортної інфраструктури. Причорноморські економічні. студії. 2024. № 90. C.143-153 DOI: https://doi.org/10.32782/bses.90-22.
Статтю було отримано 28.03.2025