УДК: 303:352

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-4-64

Лобик Олеся Орестівна,
в.о. доцента
Прикарпатського інституту імені М. Грушевського Міжрегіональної академії управління персоналом
https://orcid.org/0000-0002-7184-1830

JEL classification: R10, P35, H61

У статті досліджено питання формування фінансово-економічного потенціалу у громадах країн-членів Європейського Союзу. Акцентовано увагу на основних етапах реформування місцевого самоврядування в країнах-членах Європейського Союзу, до яких увійшли: реформування адміністративно-територіального устрою, зміни у бюджетному та податковому законодавстві та формування організаційних і функціональних повноважень. Метою дослідження є аналіз особливостей формування фінансово-економічного потенціалу територіальних громад у країнах-членах Європейського Союзу у час реформи місцевого самоврядування та формування спроможних територіальних громад. Досліджено, що реформа місцевого самоврядування в країнах-членах ЄС відбувалась з різною інтенсивністю та властивими особливостями, розпочинаючи з середини минулого століття. Так, у країнах Західної Європи цей етап відбувся вже давно, а в Центральній та Східній Європі реформи почалися значно пізніше. Встановлено, що при формуванні адміністративно-територіальних одиниць різних рівнів країни Європейського Союзу керувалися номенклатурою територіальних одиниць для статистики (NUTS), згідно з якою існує 5 рівнів територіальних одиниць. Визначено, що основними податковими платежами, які надходять до бюджетів органів місцевого самоврядування країн-членів Європейського Союзу є: податок на доходи, податки на майно та податок з господарської діяльності. Досліджено, що основними повноваженнями, які лягли на органи місцевого самоврядування країн-членів ЄС, є послуги у сферах землекористування та планування, культури, освіти, водопостачання та водовідведення, а також громадського транспорту, інші послуги надаються залежно від держави. Встановлено, що Україна в ході реформи децентралізації використовувала кращі практики європейських реформ і основною метою кожної держави є якісне надання соціальних послуг мешканцям, яке, своєю чергою, залежить від розбудови соціальної інфраструктури (водопроводів, каналізаційних мереж, шкіл, дошкільних навчальних закладів, спортивної інфраструктури), яка потребує залучення значних фінансових ресурсів як внутрішніх, так і зовнішніх.

Ключові слова: органи місцевого самоврядування, територіальні громади, фінансово-економічний потенціал, Європейський Союз, податки та збори.

Література

  1. Decentralization and local democracy in thе world. First Global Report. World Bank. United Cities and Local Goverments. 2008. 350 p.
  2. Decentralization and Local Governance in South Eastern Europe and Southern Caucasus. ALDA, 2011. 52 р.
  3. Бейко О.В. Європейська хартія місцевого самоврядування та розвиток місцевої і регіональної демократії в Україні: науково-практичний посібник. Фонд сприяння місцевому самоврядуванню України. Київ, ЛІМО. 2003.400 с.
  4. Маслов Ю.К. Реформування місцевого самоврядування в системі публічної влади країн Європейського Союзу. P.A.C.E. 2016. № 1. С. 22-26.
  5. Пелехатий А.О. Бюджетна політика у забезпеченні розвитку територій: концептуальні домінанти та напрями модернізації: монографія. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2019. 386 с.
  6. Приполова Л. Європейський досвід запровадження номенклатури територіальних одиниць для статистики (NUTS) та перспективи для України. Віче. 2013. № 12. С. 26-27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/viche_2013_12_10.
  7. Раделицький Ю.О., Пелехатий А.О. Адміністративно-територіальна реформа: особливості проведення в країнах Європейського Союзу. Збірник наукових праць “Моделювання регіональної економіки”. 2018. С. 87-98.
  8. Local and regional government in Europe. Structures and competences. CCRE.CEMR. 55 p.
  9. Statistical Service of the European Union: Official website. 2018. URL: www.ec.europa.eu/eurostat.
  10. Sacchi A., Salotti S. How regional inequality affects fiscal decentralisation: accounting for sub-central governments autonomy. Environment & Planning C: Policy & Government. 2014. № 32(1). Р. 144-
  11. Musgrave A. Theory of public finance: a study in public economy. 1959.
  12. Thießen U. Fiscal Decentralization and Economic Growth in High Income OECD Countries. Fiscal Studies. 2003. № 24. Р. 237-274.
  13. The role of Local Government in Local Economic Development. VNG International, 2014. 54 p.
  14. TERRI Report Territorial, Governance, Powers and Reforms in Europe. CCRE. Council of European Municipalities and Regions. 2021. 150 p.

Статтю було отримано 22.09.2023