УДК: 658.82:631.11
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-33
JEL classification: М29
Стаття присвячена розкриттю організаційно-економічних засад управління збутовою діяльністю спеціалізованих аграрних підприємств. Обґрунтовано, що трансформація виробничої структури аграрних підприємств дає змогу забезпечити підвищення економічної ефективності виробництва продукції рослинництва та тваринництва та її конкурентоспроможності за умови дотримання раціонального поєднання основних галузевих напрямів спеціалізації в аграрному підприємстві. Визначено, що корекція організаційної структури є головним напрямом організаційно-економічної реструктуризації, а сама організаційна структура є однією з трьох структурних змінних, то не можна не визнати, що її оптимізація повинна супроводжуватися оптимізацією виробничої структури, з одного боку, і оптимізацією організаційної структури управління – з іншого боку. Адже об’єктивно можливий результат організаційно-економічної реструктуризації буде забезпечений лише за умови, якщо оптимальна організаційна структура буде сполучатися з оптимальною виробничою структурою. Встановлено, що управління збутовою діяльністю аграрних підприємств має здійснюватися на основі ідентифікації системного характеру впливу конкурентних та кон’юнктурних факторів з використанням методичних підходів до оцінки ефективності функціонування маркетингових каналів просування та комерційних каналів ринкового розподілу продукції, а також співставлення вказаних оцінок з результатами визначення збутових можливостей підприємства. При цьому підприємство намагається покращити ступінь адаптивності своєї маркетингової та збутової політики для підвищення ефективності основної діяльності шляхом максимального використання свого комерційного потенціалу. Відповідно, визначаються шляхи використання інструментарію підвищення ефективності виробничо-збутової діяльності аграрних підприємств шляхом зміни позиції аграрного підприємства в структурі існуючих каналів ринкового розподілу на цільових ринках збуту продукції рослинництва та тваринництва.
Ключові слова: спеціалізація, виробнича структура, збут, конкурентоспроможність, аграрні підприємства.
Список літератури
- Голованова Г.Є. Принципи раціоналізації вибору товарної спеціалізації виробництва в аграрних підприємствах. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2019. № 4. с. 51-56.
- Голованова Г.Є. Управління товарною спеціалізацією аграрних підприємств з урахуванням дії правового поля. Вісник ХНТУСГ: економічні науки. 2018. Вип. 191. с. 178-187.
- Канінський П.К. Спеціалізація сільськогосподарських підприємств: монографія. Київ. ННЦ ІАЕ, 2005. 348 с.
- Красноруцький О.О. Системи управління збутовою діяльністю аграрних підприємств: стратегія, механізми, інструментарій: монографія. Херсон: Гринь Д.С, 2012. 347 с.
- Маренич Т.Г. Спеціалізація та поєднання галузей в сільськогосподарських підприємствах. Вісник Харк. нац. тех. ун-ту сільського господарства: Економічні науки. Вип. 50. 2007. с. 219-223.
- Малік М.Й., Беженар І.М., Грищенко О.Ю. Науково-методичні засади поглиблення спеціалізації в аграрних підприємницьких структурах. Київ. ННЦ «ІАЕ», 2015. 104 с.
- Россоха В.В., Шарапа О.М. Управління збутовою діяльністю аграрних підприємств у трансакційному вимірі. Економіка АПК. 2017. № 4 с. 67-77.
- Янишин Я.С., Кашуба Ю.П. Удосконалення організації управління збутом продукції в агропідприємстві. Економіка АПК. 2013. № 9. с. 67-70.
Статтю було отримано 05.02.2023