УДК: 339.1:339.9
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-9
JEL classification: M20; M31; F41
Анотація
У статті обґрунтовано важливість розвитку для підприємств зовнішньоекономічних операцій та системні передумови, що забезпечують такий результат. Доведено необхідність використання маркетингових технологій для забезпечення розвитку зовнішньоекономічних операцій підприємства. Вивчено результати наукових досліджень, у яких виділялись проблеми розвитку зовнішньоекономічних операцій підприємств та шляхи їх розв’язання через інструментарій маркетингового забезпечення. Наголошено на відсутності єдиного організаційно-економічного підходу до побудови концепції маркетингового управління зовнішньоеко-номічними операціями підприємств. Визначено пріоритетні сфери зовнішньоекономічних операцій підпри-ємств, що не залежать від тенденцій внутрішнього ринку. Доведено важливість поєднання маркетингових та цифрових технологій у забезпеченні розвитку зовнішньоекономічних операцій підприємств. Звернуто увагу на необхідність застосування маркетингового інструментарію при зміцненні зовнішньоекономічної складової економічної безпеки підприємства. Обґрунтовано організаційно-економічний інструментарій маркетингового забезпечення зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Виділено важливість створення на підприємстві маркетингового відділу, який спільно із відділом розвитку зовнішньоекономічної діяльності займатимуться управлінням комерційно-збутовими операціями на іноземних ринках.
Ключові слова: зовнішньоекономічна операція, підприємство, маркетинг, управління, забезпечення, організаційно-економічний аспект.
Список літератури
- Абрамович І. А., Воловик Д. В. Маркетингова діяльність підприємства та контроль за її реалізацією. Агросвіт. 2020. № 10. С. 52–56.
- Багорка М. О., Юрченко Н. І. Формування комплексної системи маркетингу на підприємстві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31 (70). № 1. С. 102–108.
- Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Васильців В. Г. Характеристики функціональних складових економічної безпеки сектору інформаційно-комунікаційних технологій України. Економічний дискурс. 2017. Вип. 1. С. 161–
- Васильців Т. Г., Ярошко О. Р. Фінансова безпека підприємства: місце в системі економічної безпеки та пріоритети посилення на посткризовому етапі розвитку економіки. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. № 21. С. 132–136.
- Власова Т. В. Методи дослідження та визначення економічної ефективності зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 3 (165). С. 131–136.
- Євтушенко В. А., Ляшевська В. І., Чупринюк Ю. В. Дослідження та вдосконалення стратегічного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Бізнес Інформ. 2020. № 6. C. 23–29.
- Кононов І. І. Сутність зовнішньоекономічної діяльності як об’єкта облікового моделювання. Бізнес Інформ. 2020. № 5. C. 79–86.
- Коноплянникова М. А. Управління маркетинговою діяльністю: поняття, принципи, підходи. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. 17. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/71.pdf.
- Корж М. В., Чуніхіна Т. С. Теоретико-методичні засади маркетингового забезпечення господарюючого суб’єкта. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 24. Ч. 3. С. 119–124.
- Кравчик Ю. В. Планування зовнішньоекономічної діяльності як фактор підвищення конкурентоспроможності підприємства на світовому ринку. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 4. С. 78-83.
- Куницька-Іляш М. В., Березівський Я. П. Концептуально-методичні підходи до ідентифікації типологічних та логічно-структурних характеристик пріоритетних галузей національної економіки. Бізнес Інформ. 2021. № 4. С. 17–23.
- Лупак Р. Л. Розвиток підприємництва в умовах імпортонасичення внутрішнього ринку України. Підприємництво і торгівля. 2018. Вип. 22. С. 136–142.
- Малярець Л. М., Гринько П. О. Аналітичне забезпечення аналізу ефективності експортно-імпортної діяльності підприємства. Проблеми економіки. 2019. № 1 (39). C. 208–216.
- Северин М. А. Аналіз комунікаційно-аналітичного забезпечення маркетингу вітчизняних підприємств в умовах інформатизації. Економіка та держава. 2021. № 12. С. 139–145.
- Соковніна Д. М. Адаптивна маркетингова стратегія підприємства: методика формування та реалізації. Економiка та держава. 2020. № 10. С. 90–92.
- Солнцев С. О., Москаленко О. Д., Черненко О. В. Система моніторингу маркетингового середовища підприємства. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2018. № 15. С. 341-354.
- Тарасюк Г. М., Горшкова Л. О. Підходи до вирішення проблем зовнішньоекономічної діяльності підприємств України. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 21. C. 412–415.
- Трушкіна Н. В., Ринкевич Н. С. Маркетингова стратегія управління розвитком організаційної культури підприємства. Проблеми економіки. 2020. № 2. C. 303–311.
- Черненко О. В. Архітектоніка маркетингової інформаційної системи в умовах інформаційно-комунікативного середовища. Бізнес Інформ. 2016. № 11. C. 433–440.
- Черненко О. В. Маркетингова інформація в управлінні підприємством. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2017. № 1. С. 369–374.
- Черчик Л. Основні проблеми зовнішньоекономічної діяльності підприємств України. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. № 2. С. 21–26.
- Shtets T., Lupak R., Vasyltsiv T. General aspects of state policy to ensure the digital transformation of the national economy. International independent scientific journal. 2020. № 20. Vol. 2. P. 14-19.
- System transformations of the national economy: challenges and expectations: collective monograph edited by O. Vlasiuk and other. University of Economy Publishing House, Bydgoszcz, Poland, 2016. Vol. 1. 242 р.
- Лагодієнко В. В., Голодонюк О. М., Мільчева В. В. Маркетингова стратегія виведення на ринок інноваційного продукту. Економіка харчової промисловості. Т.10, Вип. 2. 2018. С. 40-50. DOI https://doi.org/10.15673/fie.v10i2.959
- Лагодієнко В. В., Машканцева С. О., Долинська О. О., Богданов О. О. Розвиток регіональної системи маркетингу у сфері транспортних послуг. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2020. № 1. С. 76-80. DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-1-13
Статтю було отримано 15.12.2021