УДК: 339.1:339.9

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-9

Тетяна Іванівна Каткова
здобувач наукового ступеня кандидата наук, Хмельницький національний університет
ORCID ID: 0000-0001-5209-313
E-mail: T_katkova@khmnu.edu.ua
Юрій Васильович Кравчик
кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та адміністрування, Хмельницький національний університет
ORCID ID: 0000-0002-2780-5605
E-mail: yurii_kravchyk@khmnu.edu.ua

JEL classification: M20; M31; F41

Анотація

У статті обґрунтовано важливість розвитку для підприємств зовнішньоекономічних операцій та системні передумови, що забезпечують такий результат. Доведено необхідність використання маркетингових технологій для забезпечення розвитку зовнішньоекономічних операцій підприємства. Вивчено результати наукових досліджень, у яких виділялись проблеми розвитку зовнішньоекономічних операцій підприємств та шляхи їх розв’язання через інструментарій маркетингового забезпечення. Наголошено на відсутності єдиного організаційно-економічного підходу до побудови концепції маркетингового управління зовнішньоеко-номічними операціями підприємств. Визначено пріоритетні сфери зовнішньоекономічних операцій підпри-ємств, що не залежать від тенденцій внутрішнього ринку. Доведено важливість поєднання маркетингових та цифрових технологій у забезпеченні розвитку зовнішньоекономічних операцій підприємств. Звернуто увагу на необхідність застосування маркетингового інструментарію при зміцненні зовнішньоекономічної складової економічної безпеки підприємства. Обґрунтовано організаційно-економічний інструментарій маркетингового забезпечення зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Виділено важливість створення на підприємстві маркетингового відділу, який спільно із відділом розвитку зовнішньоекономічної діяльності займатимуться управлінням комерційно-збутовими операціями на іноземних ринках.

Ключові слова: зовнішньоекономічна операція, підприємство, маркетинг, управління, забезпечення, організаційно-економічний аспект.

Список літератури

  1. Абрамович І. А., Воловик Д. В. Маркетингова діяльність підприємства та контроль за її реалізацією. Агросвіт. 2020. № 10. С. 52–56.
  2. Багорка М. О., Юрченко Н. І. Формування комплексної системи маркетингу на підприємстві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31 (70). № 1. С. 102–108.
  3. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Васильців В. Г. Характеристики функціональних складових економічної безпеки сектору інформаційно-комунікаційних технологій України. Економічний дискурс. 2017. Вип. 1. С. 161–
  4. Васильців Т. Г., Ярошко О. Р. Фінансова безпека підприємства: місце в системі економічної безпеки та пріоритети посилення на посткризовому етапі розвитку економіки. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. № 21. С. 132–136.
  5. Власова Т. В. Методи дослідження та визначення економічної ефективності зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 3 (165). С. 131–136.
  6. Євтушенко В. А., Ляшевська В. І., Чупринюк Ю. В. Дослідження та вдосконалення стратегічного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Бізнес Інформ. 2020. № 6. C. 23–29.
  7. Кононов І. І. Сутність зовнішньоекономічної діяльності як об’єкта облікового моделювання. Бізнес Інформ. 2020. № 5. C. 79–86.
  8. Коноплянникова М. А. Управління маркетинговою діяльністю: поняття, принципи, підходи. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. 17. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/71.pdf.
  9. Корж М. В., Чуніхіна Т. С. Теоретико-методичні засади маркетингового забезпечення господарюючого суб’єкта. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 24. Ч. 3. С. 119–124.
  10. Кравчик Ю. В. Планування зовнішньоекономічної діяльності як фактор підвищення конкурентоспроможності підприємства на світовому ринку. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 4. С. 78-83.
  11. Куницька-Іляш М. В., Березівський Я. П. Концептуально-методичні підходи до ідентифікації типологічних та логічно-структурних характеристик пріоритетних галузей національної економіки. Бізнес Інформ. 2021. № 4. С. 17–23.
  12. Лупак Р. Л. Розвиток підприємництва в умовах імпортонасичення внутрішнього ринку України. Підприємництво і торгівля. 2018. Вип. 22. С. 136–142.
  13. Малярець Л. М., Гринько П. О. Аналітичне забезпечення аналізу ефективності експортно-імпортної діяльності підприємства. Проблеми економіки. 2019. № 1 (39). C. 208–216.
  14. Северин М. А. Аналіз комунікаційно-аналітичного забезпечення маркетингу вітчизняних підприємств в умовах інформатизації. Економіка та держава. 2021. № 12. С. 139–145.
  15. Соковніна Д. М. Адаптивна маркетингова стратегія підприємства: методика формування та реалізації. Економiка та держава. 2020. № 10. С. 90–92.
  16. Солнцев С. О., Москаленко О. Д., Черненко О. В. Система моніторингу маркетингового середовища підприємства. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2018. № 15. С. 341-354.
  17. Тарасюк Г. М., Горшкова Л. О. Підходи до вирішення проблем зовнішньоекономічної діяльності підприємств України. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 21. C. 412–415.
  18. Трушкіна Н. В., Ринкевич Н. С. Маркетингова стратегія управління розвитком організаційної культури підприємства. Проблеми економіки. 2020. № 2. C. 303–311.
  19. Черненко О. В. Архітектоніка маркетингової інформаційної системи в умовах інформаційно-комунікативного середовища. Бізнес Інформ. 2016. № 11. C. 433–440.
  20. Черненко О. В. Маркетингова інформація в управлінні підприємством. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2017. № 1. С. 369–374.
  21. Черчик Л. Основні проблеми зовнішньоекономічної діяльності підприємств України. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. № 2. С. 21–26.
  22. Shtets T., Lupak R., Vasyltsiv T. General aspects of state policy to ensure the digital transformation of the national economy. International independent scientific journal. 2020. № 20. Vol. 2. P. 14-19.
  23. System transformations of the national economy: challenges and expectations: collective monograph edited by O. Vlasiuk and other. University of Economy Publishing House, Bydgoszcz, Poland, 2016. Vol. 1. 242 р.
  24. Лагодієнко В. В., Голодонюк О. М., Мільчева В. В. Маркетингова стратегія виведення на ринок інноваційного продукту. Економіка харчової промисловості. Т.10, Вип. 2. 2018. С. 40-50. DOI https://doi.org/10.15673/fie.v10i2.959
  25. Лагодієнко В. В., Машканцева С. О., Долинська О. О., Богданов О. О. Розвиток регіональної системи маркетингу у сфері транспортних послуг. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2020. № 1. С. 76-80. DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-1-13

Статтю було отримано 15.12.2021