УДК: 658.1/5

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-4-31

Андрій Анатолійович Пилипенко
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри обліку і бізнес-консалтингу Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця
ORCID ID: 0000-0002-6520-3146
E-mail: aapil@ukr.net
Олександр Євгенійович Попов
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту фізичної культури Харківської державної академії фізичної культури
ORCID ID: 0000-0003-0550-7890
E-mail: aepopov@ukr.net

JEL classification: М31; Р13; G34; L21

Анотація

Вступ. Сучасні економічні системи мають розглядатися на основі комплексного підходу, який забезпечує узгодженість різних предметних сфер в рамках єдиної проблемної області. В статті такою проблемною областю постало маркетингове управління корпоративною інтеграцією. Інтеграція та кооперація за авторською гіпотезою призводять до зростання консолідованого потенціалу корпоративного об’єднання підприємств. Маркетинг в свою чергу оптимізує напрямки використання такого потенціалу, враховуючи при цьому вимогу додержання заданого рівня стійкості.

Метою дослідження постав розвиток теоретико-методичних засад формування контурів стратегічного маркетингового управління інтеграційно-коопераційним розвитком корпоративних об’єднань підприємств, орієнтованих на забезпечення стабільності функціонування та оптимізацію використання потенціалу корпоративного об’єднання.

Результати. Дослідження базується на застосуванні методів онтологічного моделюва-ння. В рамках розробки онтологічної моделі предметної області стратегічного марке-тингового управління стійким інтеграційно-коопераційним розвитком корпоративних об’єднань підприємств визначено сукупність класів та їх екземплярів. Класи онтологічної моделі представлено як сфери спрямування організаційних зусиль процесу організації стратегічного маркетингового управління. Представлення онтологічної моделі у вигляді графу дозволило сформувати паттерни стратегічної поведінки корпоративного об’єднання підприємств, які реалізуються у тому числі на основі активізації інтеграційно-коопераційної взаємодії підприємств. Вироблення таких паттернів запропоновано здійснювати на основі виконання SPARQL-запитів до онтологічної моделі предметної області. Запропоновано сукупність стратегічних матриць, які визначають особливості реалізації маркетингового управління в інтегрованому корпоративному об’єднанні підприємств.

Висновки. Розроблені рекомендації щодо переорієнтації стратегічного управління інтеграційно-коопераційним розвитком корпоративних об’єднань підприємств на маркетингову парадигму дозволяють підвищити рівень стабільності такого об’єднання за рахунок гармонізації інтересів всіх зацікавлених в діяльності корпоративного об’єднання осіб.

Ключові слова: маркетингове управління, стратегія, корпоративне об’єднання підприємств, інтеграція, кооперація, мережа взаємодії.

Список літератури

  1. Горшков С. Введение в онтологическое моделирование. М.: ООО «ТринитиДата», 2018. 165 с.
  2. Дей Д. Стратегический маркетинг. М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2002. 640 с.
  3. Іванов Ю.Б., Пилипенко А.А. Інтеграційний розвиток суб’єктів господарювання: теоретичне обґрунтування та організація управління: монографія. Харків: ВД Інжек, 2012. 400 с.
  4. Лепейко Т.І., Пилипенко А.А., Пушкар О.І., Березовський К.М., Попов А.В. Організація маркетингового управління діяльністю підприємств машинобудівного кластера в умовах глобалізації: монографія. Харків: ТОВ «Золоті сторінки», 2015. 664 с.
  5. Попов В.М., Ляпунов С.И., Муртузалиева С.Ю. Менеджмент и маркетинг бизнеса в международных компаниях. М.: Финансы и статистика, 2001. 384 с.
  6. Флингстин Н. Поля, власть и социальные навыки: критический анализ новых институциональных течений. Экономическая социология. 2001. № 4. С. 28-55.
  7. Циганкова Т.М. Управління міжнародним маркетингом. К.: КНЕУ, 2001. 132 с.
  8. Hеkansson H. International Marketing and Purchasing of Industrial Goods. New York: JOHN WILEY & SONS, 1982. 415 с.
  9. Handfield R.B., Nichols E.L. Supply Chain Redesign. Transforming Supply Chains into Integrated Value Systems. USA: Prentice Hall PTR, 2003. 398 с.
  10. Hollensen S. Marketing Management: A Relationship Approach. London: Financial Times Prentice Hall, 2010. 698 p.
  11. Kotler P., Lane K. Marketing Management. London: Prentice Hall, 2011. 812 p.
  12. Parker B. Introduction to Globalization and Business: Relationships and Responsibilities. London: SAGE Publications, 2005. 537 p.
  13. Christopher M. Logistics & Supply Chain Management. London: Financial Time Prentice Hall, 2011. 288 p.
  14. Rushton A., Croucher P., Baker P. The handbook of logistics & distribution management. London: Cogan Page, 2010. 664 p.
  15. Seifert D. Collaborative planning, forecasting, and Replenishment: How to Create a Supply Chain Advantage. New York: AMACOM, 2003. 432 p.

Статтю було отримано 21.09.2020