УДК 005.95

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-35

Канова Олександра Андріївна,
к.е.н., доцент, доцент кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-0101-053X
Кривобок Катерина Володимирівна,
к.е.н., доцент, доцент кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-6889-0041
Мірошник Олексій Юрійович,
к.е.н., доцент, Навчально-науковий інститут «Каразінський банківський інститут»
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна
https://orcid.org/0000-0002-9220-9877

JEL classification: M12, J32

Це дослідження вивчає застосування методів управління бізнес-процесами для оптимізації процесів найму та адаптації в організаціях. Дослідження підкреслює важливість узгодження найму та адаптації з організаційними цілями для підвищення ефективності, покращення утримання співробітників та збільшення загальної продуктивності. Найм персоналу еволюціонував у більш цілеспрямовану та стратегічну діяльність для виявлення та залучення найбільш кваліфікованих талантів для задоволення конкретних організаційних потреб. Аналогічно, адаптація перейшла від неформальних практик до формальних, структурованих програм, які забезпечують ефективну та швидку інтеграцію нових співробітників, сприяючи їх залученню та довгостроковому утриманню. Стаття розглядає якісні та кількісні методи аналізу процесів, відзначаючи їх роль в розумінні та покращенні організаційних бізнес-процесів. Якісні методи аналізу, такі як SWOT-аналіз та аналіз документів, допомагають виявити прогалини, неефективність та області для покращення в наймі та адаптації. Тим часом кількісні методи, такі як аналіз процесів (process mining), моделювання симуляцій та статистичний аналіз, надають вимірювані відомості про ефективність цих процесів, дозволяючи організаціям приймати рішення на основі даних. Стаття також обговорює гібридні методології, включаючи Lean Six Sigma, Design Thinking та Agile, які поєднують різні підходи для підвищення гнучкості, зменшення відходів та покращення досвіду співробітників під час найму та адаптації. Стаття підкреслює значний вплив оптимізованих процесів найму та адаптації на організаційний успіх. В роботі припускається, що, незважаючи на досягнення в управлінні процесами, залишаються виклики в повній оптимізації цих функцій, такі як тривалий час найму, непослідовний досвід адаптації та недостатні механізми зворотного зв’язку.

Це дослідження показує, як управління бізнес-процесами може трансформувати функції HR, пропонуючи організаціям конкурентну перевагу шляхом узгодження стратегій управління людським капіталом із загальними бізнес-цілями.

Ключові слова: найм, адаптація, управління бізнес-процесами, оптимізація бізнес-процесів, аналіз бізнес-процесів.

Література

  1. Adler A.B., Castro C.A. Transitions: a theoretical model for occupational health and wellbeing. Occupational Health Science. 2019. Vol. 3. № 2. P. 105-123.
  2. Bartram F. Recruitment Analytics: Complete Guide 2025. People Managing People: URL: https://peoplemanagingpeople.com/employee-lifecycle/recruiting-hiring/recruitment-analytics.
  3. Bauer T. Onboarding New Employees: Maximizing Success. Alexandria, Virginia, U.S.: SHRM Foundation, 2010. 54 p.
  4. Bauer T. N., Erdogan B. Organizational socialization: The effective onboarding of new employees. APA handbook of industrial and organizational psychology, Vol 3: Maintaining, expanding, and contracting the organization.Washington, 2011. P. 51–64. DOI: https://doi.org/10.1037/12171-002.
  5. Behbahani N. Latest HR Trends: Candidate Experience, HR leaders priorities, Performance Reviews, Internal Talent Marketplaces, Board AI, AI-driven roles. LinkedIn: 2024. URL: https://www.linkedin.com/pulse/latest-hr-trends-candidate-experience-leaders-reviews-behbahani-ih6ue.
  6. Bitkowska A., Dziembek D., Gzik T. Towards Cloud Agile Business Process Management. Communications of the IBIMA. 2022. P. 1–20. DOI: https://doi.org/10.5171/2022.821632.
  7. Breaugh J. A. Employee Recruitment current Knowledge and Important Areas for Future Research. Human Resources Management Review. 2008. Vol. 18(3). P. 103-118.
  8. Cable D. M., Gino F., Staats B. R. Reinventing Employee Onboarding. MIT Sloan Management. Vol. 54. № 3. URL: https://www.hbs.edu/ris/Publication%20Files/Reinventing%20the%20onboarding%20process_3b5ac7ce-f71b-40d9-bb8a-93276b979570.pdf.
  9. DeCenzo D. A., Robbins S. P., Verhulst S. L. Human Resource Management, 11th Edition International Student Version. Hoboken, New Jersey, U.S.: Wiley, 2013. 448 p.
  10. Diaz D. Business Process Improvement: The Art of Continuous Improvement. Independently Published, 2019. 61 p.
  11. 80+Employee Onboarding Statistics: Insights and Trends for 2024. Withe.Co: website. URL: https://withe.co/blog/employee-onboarding-statistics.
  12. Famularo J. Handbook of Human Resources Administration. New York, U.S.:McGraw-Hill, 1986. 1520 p.
  13. Flippo  E. B. Principles of Personnel Management; 4th edition. New York, U.S.: McGraw-Hill Companies, 1976. 592 p.
  14. Francis A. Recruitment – Definition, Process, Need, and Purpose. MBA Knowledge Base: website. URL: https://www.mbaknol.com/human-resource-management/definition-of-recruitment.
  15. Hammer M., Champy J. Reengineering the corporation: A manifesto for business revolution. Business Horizons. 1993. Vol. 36, no. 5. P. 90–91. URL: https://doi.org/10.1016/s0007-6813(05)80064-3.
  16. Kempner T. A Handbook of Management. City of Westminster, London, UK: Penguin, 1976. 428 p.
  17. Khudair Abbas H., Mohammed Nasser O. Six Sigma Technique to Reduce Waiting Time: A Practical Application in Passport Affairs Directorate. Journal of Economics and Administrative Sciences. 2024. Vol. 30, no. 140. P. 417–433. URL: https://doi.org/10.33095/khgc2q20.
  18. Mairer R. New Hire Integration: Start Here When Onboarding a New Employee. Society for Human Resource Management : URL: https://www.shrm.org/topics-tools/news/talent-acquisition/new-employee-onboarding-guide-talent-acquisition.
  19. Måren N., Muller G., Syverud E. Evaluation of Lean Business Process Improvement Methodology. INCOSE International Symposium. 2020. Vol. 30, no. 1. P. 530–545. URL: https://doi.org/10.1002/j.2334-5837.2020.00738.x.
  20. Mazur K. 17 Incredible Onboarding Statistics 2023: HR Trends In Hiring, Training, And Retention. Zippia, The career expert : URL: https://www.zippia.com/advice/onboarding-statistics.
  21. Mohapatra S. Business Process Reengineering. Boston, MA : Springer US, 2013. URL: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-6067-1.
  22. Mohapatra S. TQM and BPR. Business Process Reengineering. Boston, MA, 2012. P. 221–238. URL: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-6067-1_11.
  23. Nocker M., Sena V. Big Data and Human Resources Management: The Rise of Talent Analytics. Social Sciences. 2019. Vol. 8, no. 10. p. 273. URL: https://doi.org/10.3390/socsci8100273.
  24. Pereira C. M., Caetano A., Sousa P. Ontology-Driven Business Process Design. IFIP Advances in Information and Communication Technology. Berlin, Heidelberg, 2011. P. 153–162. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-642-27260-8_12.
  25. Plumbley P. Recruitment and Selection; 4th Revised edition. Kolkata, India: Institute of Personnel Management. 1985. 176 p.
  26. Process Mining for Six Sigma / T. Graafmans et al. Business & Information Systems Engineering. 2020. URL: https://doi.org/10.1007/s12599-020-00649-w.
  27. Raeburn A. Business process analysis explained. Asana, Inc. URL: https://asana.com/resources/business-process-analysis.
  28. Reyes V. Fostering engagement, enabling productivity, and reducing turnover. Deloitte: 2023. URL: https://www2.deloitte.com/us/en/blog/human-capital-blog/2023/new-hire-onboarding.html.
  29. Shammot M. The Role of Human Resources Management Practices Represented by Employee’s Recruitment and Training and Motivating in Realization Competitive Advantage. International Business Research. 2014. Vol. 7, no. 4. URL: https://doi.org/10.5539/ibr.v7n4p55.
  30. Werther W. B., Davis Human Resources and Personnel Management. New York, U.S.: McGraw-Hill College, 1995. 672 p.
  31. Weske M. Business Process Modelling Foundation. Business Process Management. Berlin, Heidelberg, 2019. P. 71–122. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-662-59432-2_3.
  32. What is Business Process Analysis? IBM : URL: https://www.ibm.com/think/topics/business-process-analysis.
  33. Yoder D. Personal management and industrial relations.  Saddle River, New Jersey, U.S.: Prentice Hall, 1948. 878 p.

Статтю було отримано 30.04.2025