УДК: 658.84

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-46

Сеник Юрій Ігорович, кандидат біологічних наук, докторант кафедри підприємництва та торгівлі, старший викладач кафедри екології та охорони здоров'я Західноукраїнського національного університету. Начальник фізико-хімічної лабораторії ПрАТ "Тернопільський молокозавод"
https://orcid.org/0000-0002-8164-7783

JEL classification: R40; L91; O18

Одним з основних завдань господарської діяльності підприємств є забезпечення виробництва матеріальними ресурсами з огляду на логістичний підхід. Будь-які простої, зниження ефективності роботи зумовлюють фінансові втрати для компанії. Для зменшення втрат, причиною яких є проблеми з доставкою, для сучасного автомобілебудування все актуальнішим є оптимізація логістичних процесів. В роботі розглянуто основні теоретичні напрями оптимізації транспортування матеріалів і сировини та охарактеризовано їх роль у запобіганні зупинки технологічного процесу. На виробничому підприємстві будь-якого промислового спрямування відбувається зупинка технологічного процесу чи фасувальної лінії через дефіцит сировини, комплектуючих до обладнання або пакувальних матеріалів. Розглянуто сценарії відновлення виробництва. Проаналізовано схему та етапи логістичного процесу: зовнішньої логістики та внутрішньої логістики. У зв’язку з великою різноманітністю деталей, а також їх застосуванням на виробничій лінії в роботі розглянуто ефективну концепцію визначення «точки секвенування». Для повного розуміння побудови логістичних ланцюгів доставки згідно з принципом JIT розглянуто кожен елемент схеми доставки деталей. Будь-яке виробництво знаходиться перед фундаментальною дилемою: більшою вартістю запасів та нижчою вартістю доставки через меншу кількість перевезень чи навпаки. На сьогодні практично неможливо забезпечити щоденне транспортування необхідної кількості деталей, тобто передбачити формування малих партій без залучення складських приміщень, що пояснюється великою кількістю необхідних деталей. Головним завданням логістичних зв’язків виступає поділ роботи по стадіях руху товару, який веде до поділу окремих процесів. Розв’язання цього завдання здійснюється шляхом організації в рамках єдиного процесу переміщення матеріалів та інформації по всьому ланцюгу від виробника до споживача, забезпечення взаємодії окремих стадій та узгодження дій всіх учасників логістичного ланцюга.

Ключові слова: споживачі, логістичний ланцюг, простої, транспортування, логістичні процеси.

Література

  1. Battini D., Boysen N., Emde S. Just-in-time supermarkets for part supply in the automobile industry. Journal of Management Control. 2013. Vol. 24. P. 209-217.
  2. Dudenhoefer F. Wie man Autos mit Gewinn baut. Euro am Sontag. 2006. Heft 34. P. 66-
  3. Krcal H.-C. Strategische Implikationen einer geringen Fertigungstiefe fur die Automobilindustrie. Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung. 2008. Vol. 60. P. 778-808.
  4. Boysen N., Emde S., Hoeck M., Kauderer M. Part logistics in the automotive industry: Decision problems, literature review and research agenda. European Journal of Operational Research. 2015. Vol. 242(1). P. 107-120.
  5. Swaminathan J.M., Nitsch T.R. Managing product variety in automobile assembly: The importance of the sequencing point. Interfaces. 2007. Vol. 37. P. 324-333.
  6. Hua S.Y., Johnson D.J. Research issues on factors influencing the choice of kitting versus line stocking. International Journal of Production Research. 2010. Vol. 48. P. 779-800.
  7. de Souza M.C., de Carvalho C.R.V., Brizon W.B. Packing items to feed assembly lines. European Journal of Operational Research. 2008. Vol. 184. P. 480-489.
  8. Boysen N., Golle U., Rothlauf F. The car resequencing problem with pull-off tables. BuR Business Research Journal. 2011. Vol. 4. P. 276-292.
  9. Boysen N., Fliedner M., Scholl A. Production planning of mixed-model assembly lines: Overview and extensions. Production Planning & Control. 2009. Vol. 20. P. 455-471.
  10. Williams G. Progress towards customer pull distribution. Research paper 4/2000. The International Car Distribution Programme, Solihull. 2000.
  11. Monden Y. Toyota production system: An integrated approach to just-in-time,4th edition. Cambridge, Massechuttes: Productivity Press. 2012. 521 p.
  12. Volling T., Matzke A., Grunewald M., Spengler T.S. Planning of capacities and orders in build-to-order automobile production: A review. European Journal of Operational Research. 2012. Vol. 224. P. 240-260.
  13. Klug F. Logistikmanagement in der automobilindustrie. Berlin: Springer. 2010. 338 p.
  14. Chopra S., Meindl P. Supply chain management. 5th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. 2012. P. 409-439.
  15. Yano C.A., Bozer Y., Kamoun M. Optimizing dock configuration and staffing in decentralized receiving. IIE Transactions. 1998. Vol. 30. P. 657-668.
  16. Gupta D., Denton B. Appointment scheduling in health care: Challenges and opportunities. IIE Transactions. 2008. Vol P. 800-819.
  17. Boysen N., Briskorn D., Tschuke M. Truck scheduling in cross-docking terminals with fixed outbound departures. ORSpectrum. 2013. Vol. 35. 479-504.
  18. Yu W., Egbelu P.J. Scheduling of inbound and outbound trucks in cross docking systems with temporary storage. European Journal of Operational 2008. Vol. 184. P. 377-396.
  19. Gu J., Goetschalckx M., McGinnis M.F. Solving the forward reserve allocation problem in warehouse order picking systems. Journal of the Operational Research Society. 2010. Vol. 61. P. 1013-1021.
  20. Limere V. Optimising part feeding in the automotive assembly industry: Deciding between kitting and line stocking. International Journal of Production Research. 2012. Vol. 50. P. 4046-4060.
  21. de Koster R., Le-Duc T., Roodbergen K.J. Design and control of warehouse order picking: A literature review. European Journal of Operational Research. 2007. Vol. 182. P. 481-501.
  22. Battini D., Boysen N., Emde S. Just-in-time supermarkets for part supply in the automobile industry. Journal of Management Control. 2013. Vol. 24. P. 209-217.
  23. Battini D., Faccio M., Persona A., Sgarbossa F. Design of the optimal feeding policy in an assembly system. International Journal of Production Economics. 2009. Vol. 121. Issue 1. P. 233-254.

Статтю було отримано 15.07.2023