УДК 338.48:332.1

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-57

Білецька Наталія Вікторівна,
кандидат економічних наук, доцент, професор кафедри оподаткування фінансів та підприємництва,
ПВНЗ «Вінницький інститут конструювання одягу та підприємництва»
https://orcid.org/0000-0001-6922-3614
Наумов Олександр Борисович,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри зовнішньоекономічної діяльності підприємств,
Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0003-4808-0241
Шепелева Ольга Валеріївна,
PhD (доктор філософії), доцент кафедри туристичного бізнесу та рекреації
Одеського національного технологічного університету
https://orcid.org/0000-0003-4128-2094

JEL classification: L83; O22; D24

Статтю присвячено огляду наявних теоретико-методичних засад оцінки інвестиційного потенціалу підприємства туристичної галузі. Метою дослідження є аналіз, систематизація, узагальнення та удосконалення наявного теоретико-методичного забезпечення оцінки інвестиційного потенціалу підприємства туристичної галузі. В статті розглянуто інвестиційний потенціал підприємства туристичної галузі, що є важливим етапом у процесі прийняття рішень щодо розвитку та підтримки конкурентоспроможності цього сектору економіки. В дослідженні представлено комплекс ресурсів та можливостей, які сприяють залученню капіталовкладень для зростання інфраструктури, підвищення якості туристичних послуг та створення нових продуктів. Обґрунтовано необхідність системного підходу до оцінки інвестиційного потенціалу, який включає чіткий план дій та вибір ефективних методів. Виявлено, що правильна методологія аналізу, що включає різноманітні прийоми та методи, підвищує точність прогнозів і знижує інвестиційні ризики. Дослідження також дозволило виявити особливості інвестиційного процесу в туристичній галузі та фактори, які на нього впливають. У статті проаналізовано наявні методичні підходи до оцінки ефективності діяльності підприємств, включаючи горизонтальний та вертикальний аналіз, коефіцієнтний аналіз та методи оцінки грошових потоків. Дослідження також охоплює ключові аспекти, такі як технологічний, організаційний, ринковий і ресурсний напрями, що дає змогу комплексно оцінити інвестиційний потенціал підприємств, зокрема туристичної галузі. На основі проведеного аналізу літературних джерел, що охоплює фактори організаційно-технічного рівня, фінансового стану, галузевих особливостей, перспектив розвитку та параметрів продукції, в статті обґрунтовано важливість системного підходу до оцінки інвестиційного потенціалу туристичної галузі. В дослідженні запропоновано методичні рекомендації до оцінки інвестиційного потенціалу, що дозволяє глибше розглянути проблеми і можливості розвитку туристичної галузі в Україні, надаючи пропозиції для ефективного управління інвестиційними ресурсами.

Ключові слова: інвестиційний потенціал, туристична галузь, підприємство туристичної галузі, оцінка ефективності, оцінка ефективності інвестиційного потенціалу.

Література

  1. Збарський В. К., Грибова Д. В., Методологічні основи дослідження функціонування туристичної галузі. Агросвіт. № 4. С. 21–26. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.4.21.
  2. Горобець Т.А., Гончарук А.Г. Методичний підхід до оцінки ефективності діяльності підприємств малого та середнього бізнесу. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. № 5(73). С. 77–86. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-5-12.
  3. Камінська І.М., Ковальчук Н.В., Демидович А.С., Горчинська І.П. Теоретико-методичні підходи до аналізу ефективності діяльності підприємства. Економічний форум. 2021. № 1(2). С. 79–87. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-2-10
  4. Онокало В.Г. Теоретичні аспекти ефективності діяльності підприємства та підходи до її оцінки. Економіка і суспільство. Вип.13. С. 641–644. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/13_ukr/108.pdf
  5. Ємельянов О.Ю., Петрушка Т.О., Симак А.В. Інвестиційний потенціал підприємств: сутність, чинники формування та методи оцінювання. Інфраструктура ринку. Вип. 60. С. 87–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct60-16
  6. Цвілий С.М. Методичний підхід до комплексної оцінки розвитку інвестиційного потенціалу індустрії туризму. Інтелект ХХІ. 2023. № 4. С. 53–64. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2023-4.10.
  7. Опанасюк Ю.А. Методологічні основи оцінювання інвестиційної привабливості рекреаційного комплексу міських агломерацій. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2020. № 1. С. 16–24. URL: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/issues/1_2020/1_2020_2_Opanasiyk.pdf.
  8. Панасюк Т. П. Методичні підходи аналізу ефективності господарської діяльності підприємства. Актуальні проблеми економіки та управління. № 13. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/issue/view/8629
  9. Пілько А. Д., Кіс В. В. Інвестиційний клімат та інвестиційний потенціал регіону як об’єкти моделювання. Бізнес Інформ. № 9. С. 146–152. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000592889.
  10. Роганова Г.О. Інвестиційна привабливість підприємств: сутність, фактори впливу, методичні підходи. International Journal of Innovative Technologies in Economy. № 4(24). С. 28–34. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijite/30062019/6531
  11. Томашук І.В., Інвестиційний потенціал сільських територій: основні аспекти розвитку. Сталий розвиток економіки. 2018. № 1(38). С. 140–149. URL: https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/200

Статтю було отримано 19.10.2024