УДК 330.341.1+330.368

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-14

Ястремська Олеся Олександрівна,
к.е.н., доцент, доцент кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування,
докторант кафедри менеджменту, бізнесу та адміністрування,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0003-1865-0282

JEL classification: A19; B49; L10; M29; O12

Актуальність статті зумовлюється необхідністю подальшого розвитку теоретичного забезпечення моделей економічних відносин, які останнім часом суттєво змінюються, трансформуються: з постійного, передбачуваного, визначеного SPOD-світу, у мінливий, невідомий і неясний VUCA-світ, крихкий, тривожний нелінійний BANI-світ, турбулентний та хаотичний DEST-світ, що вимагає пошуку нових теорій, моделей, методів їх дослідження, які б дозволяли пристосовуватися суб’єктам господарювання до таких змін й забезпечувати успішність своєї життєдіяльності. Однією з перспективних моделей розвитку економічних відносин у міжнародному просторі є економіка вражень, діяльність підприємств в умовах функціонування якої може забезпечувати процес стратегування. Тому мета статті полягає в удосконаленні та розвитку складу понятійно-категоріального апарату, визначенні напрямів подальших досліджень економіки вражень та стратегування у їх симбіозі на основі моделювання взаємозв’язків між ними сучасними, адекватними предмету й об’єкту дослідження, методами. Основними методами дослідження є бібліометричний, контент-аналіз та програмне забезпечення VOSviewer v.1.6.10. Їх використання дозволило отримати такі результати. На основі аналізу публікацій у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та Web of Science за період з 1971 до 2024 року виявлено основні статті за проблематикою економіки вражень та стратегування, використані в них поняття, їх географічну і хронологічну спрямованість; побудовано мережеві мапи, на основі яких виявлено кластери основних понять, їх внутрішньо кластерні і зовнішньо кластерні взаємозв’язки; обґрунтовано склад понятійно-категоріального апарату та визначено напрями подальших досліджень моделі економіки вражень та стратегування. Практична цінність отриманих результатів полягає у вперше обґрунтованому понятійно-категоріальному апараті економіки вражень та стратегування у їх симбіозі, який доцільно використовувати для формування концептуального, методологічного та методичного забезпечення економіки вражень, яке будуть використовувати підприємства для формування і реалізації стратегій своєї успішної життєдіяльності в сучасних нестабільних умовах господарювання.

Ключові слова: економіка вражень, стратегування, стратегія, поняття, економічні відносини, міжнародні наукометричні бази даних Scopus та Web of Science, кластери, мережеві мапи, напрями подальших досліджень.

Література

  1. After VUCA, the transformation to a BANI world. URL: https://ideasen.llorenteycuenca.com/2021/03/16/aftervuca-the-transformation-to-a-bani-world/.
  2. Akpohou R., Odoi-Yorke F., Mesah L.D., Quansah D.A., Kemausuor F. Strategizing towards sustainable energy planning: Modeling the mix of future generation technologies for 2050 in Benin. Renewable and Sustainable Energy Transition. № 5. Р. 100079.
  3. Asmussen C.G., Foss N.J. Strategizing and economizing in global strategy. Global Strategy Journal. 2022. № 12(3). Р. 578- DOI: https://doi.org/10.1002/gsj.1443ASMUSSENANDFOSS591.
  4. Asmussen C.G., Foss K., Foss N.J., Klein P.G. Economizing and strategizing: How coalitions and transaction costs shape value creation and appropriation. Strategic Management Journal. 2021. № 42. Р. 413-
  5. Pine II B.J., Gilmore H. The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage. Harvard Business School Press, 1999.
  6. Банар О.В., Петренко Н.О. Концепція стратегування в контексті стратегічного та адміністративного управління соціально-економічним розвитком держави. Ефективна економіка. 2021. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9128. DOI: https://doi.org/32702/2307-2105-2021.8.2.
  7. BANI: A new framework to make sense of a chaotic world. URL: https://thinkinsights.net/leadership/bani/.
  8. Бричко М., Літовцева В. Бібліометричний аналіз наукових досліджень з питань довіри до фінансового сектору економіки. Вісник економіки. 2021. Випуск 4. С. 69-86. DOI: https://doi.org/35774/visnyk2021.04.069.
  9. Carlsson L. Strategizing organizational capabilities for industrial digitalization- exploring managers’ technological frames. Journal of Manufacturing Technology Management. 2023. 34 No. 9. Р. 20-39. DOI: https://doi.org/10.1108/JMTM-07-2022-0252.
  10. Cavanaugh D.E. Gamesmanship: The art of strategizing. Journal of Nursing Administration. 1985. № 15(4) P. 38-41.
  11. Чалюк Ю.О. Глобальний соціально-економічний розвиток в умовах VUCA, SPOD, DEST ТА BANI світу. Економіка та суспільство. 2022. № 36. DOI: https://doi.org/32782/2524-0072/2022-36-21.
  12. Chameroy F., Salgado S., de Barnier V., Chaney D. In platform we trust: How interchangeability affects trust decisions in collaborative consumption. Technological Forecasting and Social Change. Vol. 198. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122997.
  13. Чемерис В.А., Казмір Л.П. Концептуальні засади стратегування інноваційного розвитку сільських територій на регіональному рівні. Розвиток сільських територій та аграрного сектору економіки. 2018. Випуск 4 (132). С. 79-84. URL: https://ird.gov.ua/sep/sep20184(132)/sep20184(132)_079_ChemerysV,KazmirL.pdf.
  14. Чубукова О.Ю., Яренко А.В. Економіка вражень: передумови зародження, головні ідеї, економічна сутність. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія Економічні науки. 2016. № 6 (105). C. 92-98. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/5910.
  15. Degravel D., Tun C.H.M. Burma Drinx Group (B) Strategizing for Corporate Governance in a Family Business. FIIB Business Review. Vol. 13(2). P. 155-171. DOI: https://doi.org/10.1177/23197145221074465. URL: https://ideas.repec.org/a/sae/fbbsrw/v13y2024i2p155-171.html.
  16. Губарєва І., Хаустова В., Козирєва О., Колодяжна Т., Шуть О. Податкові пільги: бібліометричний і трендовий аналіз. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022. № 6 (41). С. 398-409. DOI: https://doi.org/18371/fcaptp.v6i41.251468.
  17. Гурочкіна В.В. Стратегування як інструмент розвитку промислових підприємств в емерджентній економіці. Економічний вісник. Серія: фінанси, облік, оподаткування: науковий фаховий журнал. 2020. Випуск 6. С. 40-53. DOI: https://doi.org/33244/2617-5932.6.2020.40-53.
  18. Iastremska O. Genesis of the Concept and Process of Strategizing at Enterprises. The Problems of Economy. 2023. № 4. Р. 165- DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-4-165-174.
  19. Kirby A. Exploratory Bibliometrics: Using VOSviewer v.1.6.10as a Preliminary Research Tool. Publications. 2023. Vol.11 (10). DOI: https://doi.org/10.3390/publications11010010.
  20. Кощій О., Корецька Н., Корецька Н. Управління організацією в умовах VUCA. Економічний журнал Волинського європейського університету ім. Лесі Українки Том 3. №35. С. 129-135. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-03-129-135. URL: https://echas.vnu.edu.ua/index.php/echas/article/view/846/691.
  21. Kotler F. Marketing from A to Z. 80 concepts that every manager should know. Alpina Publisher. 2019, 242 p.
  22. Nor Azazi N.A., Shaed M.M., Samsuriajan M.S., Ebekozien A. The influence of higher learning institutions in developing the experience economy from the perspective of the urban community. Engineering, Construction and Architectural Management. 2024. № 31(2). 509-525.  https://doi.org/10.1108/ECAM-05-2022-0469.
  23. Петриченко П. Управління емоціями та враженнями клієнтів. Вісник соціально-економічних досліджень. 2014. Випуск 2(53). С. 232-237.
  24. Pine B.J., Gilmore J.H. Welcome to the experience economy. Harvard business review. 1998. № 76(4). P. 97-105.
  25. Пайн II Б.Дж., Гилмор Дж. Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта. Харків: Vivat, 2021. 416 с.
  26. Roy A., Sundbo J. Advanced introduction to the experience economy. Journal of international consumer marketin. Vol. 36. Issue 1. P. 97-98 DOI: https://doi.org/10.1080/08961530.2024.2305020.
  27. Ситник Н.С., Шушкова Ю.В. Підходи до стратегування державної політики технологічної модернізації та реіндустріалізації економіки. Приазовський економічний вісник «Економіка та управління національним господарством». 2019. Випуск 6(17). С. 67-73. DOI: https://doi.org/32840/2522-4263/2019-6-13.
  28. Taura D.J. Strategizing for success in the Eighties. Management Focus. 1982. Vol. 29(2). P. 6-7.
  29. Teece D.J., Pisano G., Shuen A. Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal. № 18 (7). P. 509-533. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266.
  30. Joseph B.P. II., Gilmore J. The Experience Economy, With a New Preface by the Authors: Competing for Customer Time, Attention, and Money. Boston: Harvard Business Review Press. 2020, 368 p.
  31. Васильєва Т., Ус Я., Люльов О., Пімоненко Т. Реінжиніринг бізнес-процесів підприємств: від традиційного до цифрового маркетингу. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2020. № 3. С. 309-318. DOI: https://doi.org/21272/1817-9215.2020.3-35.
  32. Вишневський О.С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання: монографія. НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 156 с.
  33. VOSviewer v.1.6.10-Visualizing scientific landscapes. URL: https://www.vosviewer.com.
  34. Wadström P. How non-executive strategy professionals in multi-business firms strategize. Journal of Strategy and Management. Vol. 15. No 1. P. 16-37. DOI: https://doi.org/10.1108/JSMA-11-2019-0202.
  35. Williamson O.E. Strategizing, Economizing and Economic Organization. Strategic Management Journal. 1991. № P.75-94. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250121007.
  36. Яремко Г., Волошин М., Білик О., Драпалюк Г., Сай І. Тенденції в дослідженні фінансової безпеки: бібліометричний аналіз. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2023. Vol. 2 (49). P. 240-252. DOI: https://doi.org/55643/fcaptp.2.49.2023.4022.
  37. Євтушенко В.М. Наукометричний аналіз публікаційної активності у сфері «Life Sciences» у світі та Україні. Наука, технології, інновації. 2019. № 2. С. 23-33. DOI: https://doi.org/35668/2520-6524-2019-2-04.

Статтю було отримано 25.10.2024