УДК 338.484
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-41
JEL classification: L83
Анотація
Вступ. Сучасний туризм по праву вважається одним із пріоритетних векторів регіонального розвитку, який набуває світової популярності та забезпечує левову частку надходжень до різних рівнів бюджетів регіону та країни. Недооцінювання ролі туризму та необхідності запровадження інноваційних стратегій його зростання зрештою спричинить втрату невикористаних можливостей та зниження рейтингу країни на світових ринках.
Метою статті є визначення та впровадження інноваційних заходів на регіональних туристичних ринках, значущих для регіональної інноваційної політики та функціонування сфери туризму на інноваційних засадах; види та інструменти інновацій, які слід застосовувати на підприємствах туристичної індустрії.
Результати. В статті здійснено огляд літературних джерел, які висвітлюють проблему впровадження інноваційних заходів на регіональних туристичних ринках. З’ясовано роль та значення інноваційної діяльності в сучасному туризмі. Охарактеризовано місце туризму серед ринків регіонального розвитку. Висвітлено цілі регіональної інноваційної політики в контексті регіонального туризму. Запропоновано розширення тлумачень до поняття «соціальний туризм». Деталізовано компоненти інноваційного потенціалу регіональних туристичних ринків як симбіоз трудових, інформаційних, матеріально-технологічних, фінансово-кредитних, збутових та виробничих чинників. Деталізовано їх функціональне призначення на регіональних туристичних ринках. Окреслено напрями інноваційної діяльності, які сприятимуть ефективнішому функціонуванню регіональних туристичних ринків та забезпечуватимуть постійно зростаючий попит. Запропоновано алгоритм інноваційного потенціалу регіональних туристичних ринків; окреслено шляхи підвищення конкурентоспроможності регіональних туристичних ринків на інноваційних засадах.
Висновки. Інноваційність заходів для регіонального розвитку обумовлює узагальнені для різних сфер енерго- та ресурсозберігаючі технології як вагомий елемент конкурентоспроможності регіону. Активізація інформаційних, управлінських, комунікаційних, технологічних рішень сприятимуть зрештою підвищенню інвестиційних можливостей регіону.
Ключові слова: інноваційна діяльність, регіональні туристичні ринки, туристична послуга, збутова діяльність, інноваційний потенціал, інфраструктура туризму.
Список літератури
1. Алексєєва Ю.В. Державне регулювання туристичної галузі України в контексті досвіду Франції. URL: www.ivbis-nbuv.gov.ua/cgi/cgiirbis_64.exe?2.
2. Горецький А.І. Механізми інноваційного розвитку рекреаційної сфери Карпатського регіону. Державне регулювання процесів економічного і соціального розвитку. Теорія та практика державного управління. 2014. Вип. 1(44). С. 1-5.
3. Гусєв В.Г. Державна інноваційна політика, як засіб розвитку національної економіки: навч. посібник. К.: Вид-во НАДУ, 2007. 60 с.
4. Дзюбіна А.В. Розкриття змісту поняття «інноваційний потенціал» та визначення його складових. URL : http://vlp.com.ua/files//2.34.pdf].
5. Лагодієнко В.В., Андрусів У.Я. Регіональна економічна політика в умовах диспропорційності: шляхи мінімізації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 2. С. 81-89.
6. Мартюшева Л. Інноваційний потенціал підприємства, як об’єкт економічного дослідження. Фінанси України. 2002. №10. С. 61-66.
7. Мудрак Р.П., Лагодієнко В.В., Лагодієнко Н.В. Вплив сукупних витрат на обсяги національного виробництва. Економічний часопис – XXI. 2018. №172(7-8). С. 44-50.
8. Наторняк Г., Головко С. Інновації, як пріоритетні напрями розвитку туристичної сфери в Україні. Соціально-економічні проблеми і держава. 2008. № 1(1). С. 121-128.
9. Орлов Б.В. Правові проблеми визначення понять курортних, лікувально-оздоровчих і рекреаційних територій. Підприємництво, господарство і право. 2000. №5. С. 48-50.
10. Охріменко А.Г. Особливості функціонування рекреаційного комплексу в умовах сталого розвитку. Регіональна економіка. 2006. №2. С. 224-228.
11. Павлов К.В. Кластеризація як засіб активізації впливу будівництва на розвиток ринку нерухомості. Кластеризація – вагомий фактор підвищення конкуренто-спроможності економіки України: матеріали IX Пленуму Спілки економістів України та Міжнар. наук.-практ. конф. / за заг. ред. В.В. Оскольського; упоряд. Ярош М. Ф. Спілка економістів України. Київ, 2014. С. 245-252.
12. Павлов К.В., Павлова О.М. Інноваційно-інвестиційний потенціал транспортної галузі України. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. №1. С 17-24.
13. Павлова О.М., Павлов К.В., Блеянюк М.О., Євпак Ю.С. Соціальні та креативні індустрії в розвитку концепції розумних міст. Економічний часопис Східноєвропейського на-ціонального університету імені Лесі Українки. Луцьк. Вежа-Друк. 2019. №4(20). C. 7-14.
14. Панухник О. Інноваційний потенціал регіонального розвитку туризму та рекреацій із залученням молодіжного туризму: передумови формування та векторність управління. Галицький економічний вісник. 2015. № 2 (49). С. 5-12.
15. Поважний С.В. Менеджмент в сфері послуг. Донецьк: ВНК, 2004. 824 с.
16. Стрішенець О. М., Заи чук К. А., Пріоритетні напрямки функціонування туристичних кластерів у Волинськіи області. Актуальні проблеми прикладної економіки: кол. монографія / за заг. ред. О. М. Стрішенець. Луцьк: Вежа-Друк, 2017, с. 129-138.
17. Стрішенець О.М. Маркетингове дослідження фінансово-економічних результатів та стратегічних позиціи виробників кавової продукції в Украї ні. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том. 3. №3. С. 219-227.
18. Стрішенець О.М., Ляшенко О.М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів, як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис Східноєвропейського національного ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк: Вежа-Друк. 2017. №4(12). С. 7-13.
19. Mudrak R., Nyzhnyk I., Lagodiienko V., Lagodiienko N. Impact of Seasonal Production on the Dynamics of Prices for Meat and Dairy Products in Ukraine. TEM Journal. Volume 8. Issue 4. рр. 1159-1168.
Статтю було отримано 27.03.2020