УДК: 658.8:338.43

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-3-18

Руслан Сергійович Зубков
доктор економічних наук, професор
Миколаївський міжрегіональний інститут розвитку людини вищого навчального закладу «Відкритий міжнародний університет
розвитку людини «Україна»
Андрій Володимирович Завгородній
доктор економічних наук, доцент
Миколаївський міжрегіональний інститут розвитку людини вищого навчального закладу «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»
ORCID ID: 0000-0002-2598-2106
E-mail: Andrew-mdu@ukr.net
Володимир Вікторович Лагодієнко
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри маркетингу, підприємництва і торгівлі, Одеська національна академія харчових технологій
ORCID ID: 0000-0001-9768-5488
e-mail: volodymyr@wiktoriya.com
Олександр Олександрович Богданов
аспірант кафедри маркетингу, підприємництва і торгівлі
Одеська національна академія харчових технологій
E-mail: skream1987@gmail.com

JEL classification: M31; Q13; R58

Анотація

Вступ. Продовольча безпека є одним із елементів економічної політики держави та конкретного регіону, яка спрямована на забезпечення стабільного виробництва продуктів харчування, доступності їх отримання та використання населенням відповідно до фізіологічних норм споживання за рахунок власного виробництва та надходження від імпорту. Безперебійне забезпечення продуктами харчування населення регіону можливо досягнути за рахунок виробничих підприємств, які є невід’ємним елементом регіональної інфраструктури.

Метою даної статті є розробка шляхів удосконалення продовольчого маркетингу підприємств як елементу продовольчої безпеки регіону.

Результати. В стат184ті визначено етапи виконання алгоритму управлінських рішень що-до інноваційних процесів на підприємствах стратегічного продовольчого забезпечення регіону. Розкрито напрями здійснення маркетингових інновацій підприємств стратегічного продовольчого забезпечення регіону. Доведено, що маркетинг інновацій підприємств стратегічного продовольчого забезпечення регіону повинен бути зорієнтованим на вирішення завдань планування інноваційної діяльності. Запропоновано комплекс засобів просування продукції підприємств стратегічного продовольчого забезпечення регіону на ринку. Доведено, що в основу виробничої та ринкової стратегії підприємств стратегічного продовольчого забезпечення регіону повинна бути покладена концепція життєвого циклу продукту, необхідність заміни існуючого продукту новим, конкурентоспроможним, зокрема, збільшення частки органічної продукції з дотриманням міжнародних стандартів якості.

Висновки. Всебічне вивчення середовища, попиту, потреб споживачів та їх врахування з метою більш правильної орієнтації виробництва має бути головним призначенням маркетингової діяльності в системі управління процесом виробництва на підприємствах стратегічного продовольчого забезпечення регіону. Для задоволення стратегічних цілей підприємства необхідно здійснювати вивчення стану та динаміки споживчого попиту, використання отриманої інформації в процесі розробки і прийняття управлінських рішень; максимальне пристосування виробництва до вимог ринку з метою підвищення ефективності функціонування підприємства; вплив на споживчий попит за допомогою реклами, стимулювання збуту, вдалого позиціювання продукції.

Ключові слова: продовольча безпека, регіон, продовольче забезпечення, підприємство, інновації, продовольчий маркетинг, стратегія.

Список літератури

  1. Антоненко О А., Козар З.О. Мотиваційні передумови інноваційної активності та реалізація інноваційного маркетингу на підприємстві. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2017. № 819. С. 207–214.
  2. Антощенкова В. В., Богданович О. А. Інноваційний маркетинг як особливий вид інноваційної діяльності. Вісник Харківського національного технічного універси-тету сільського господарства імені Петра Василенка. 2017. Вип. 185. С. 50–55.
  3. Волкова І. М., Степаненко Н. І., Організаційна схема маркетингових досліджень підприємств агарного сектора. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С. З. Ґжицького. Том 13. № 1(47) Частина 1, 2011. С. 118-123.
  4. Гнатієнко Г.М. Снитюк В.Є. Експертні технології прийняття рішень. К.: ТОВ «Маклаут», 2008. 444 с.
  5. Колз Р.Л., Ул Дж. Н. Маркетинг сельскохозяйственной продукции. Москва: Колос, 2000. 512 с.
  6. Кравчук І.А. Становлення концепції продовольчого маркетингу: проблеми та перспективи. Вісник Хмельницького національного університету. 2015, № 5, Т. 1. С. 242-245.
  7. Курбацька Л.М., Ільченко Т.В., Кадирус І.Г., Захарченко Ю.В. Маркетингове забезпечення діяльності аграрних підприємств в умовах ринкового середовища. Агросвіт. 2013. №10. С. 25-35.
  8. Лагодієнко В.В. Організація маркетингової діяльності в аграрних підприємствах. Економічний аналіз: зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний університет; редкол.: В. А. Дерій (голов. ред.) та ін. Тернопіль: Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”, 2014. Том 18. № 3. С.56-60.
  9. Лагодієнко В.В. Підвищення ефективності здійснення зовнішньоекономічної діяльності за допомогою впровадження концепції маркетингу. Бізнес-Навігатор. 2014. №1(33). С. 237-243.
  10. Лагодієнко В.В., Голодонюк О.М., Мільчева В.В. Маркетингова стратегія виведення на ринок інноваційного продукту. Економіка харчової промисловості. Т.10, Вип. 2. 2018. С. 40-50.
  11. Лагодієнко В.В., Машканцева С.О., Долинська О.О., Богданов О.О. Розвиток регіональної системи маркетингу в сфері транспортних послуг. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2020. № 1. С. 72-77.
  12. Луньова В. А. Онегіна В. М., Лисиченко М. Л., Панкова О. В. Особливості розвитку маркетингу інновацій на підприємствах. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2017. № 1. С. 34–39.
  13. Про продовольчу безпеку: проект Закону України від 28 квітня 2011 р. № 8370-I / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=40276&pf35401=191014
  14. Савицька Н. Маркетинг у соціальних мережах: стратегії та інструменти на ринку В2С. Маркетинг і цифрові технології. 2017. №1. С. 20-33.
  15. Сагайдак М. Використання маркетингових інструментів і цифрових технологій у просуванні металургійної продукції. Маркетинг і цифрові технології. 2017. №1. С.83-107.

Статтю було отримано 05.07.2020