УДК: 658.1: 334.722.8
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-15
JEL classification: L10, G32, G34
Статтю присвячено обґрунтуванню важливості концепції сталого розвитку для корпоративного управління аграрними підприємствами. Показано, що принципи сталого розвитку аграрного сектору є пріоритетом не тільки сучасних агрохолдингів, а й держави. Розкрито особливості впровадження екологічних, соціальних і управлінських (ESG) складових у корпоративні стратегії аграрних підприємств та показано, що ESG-інвестиції сприяють зростанню довгострокової інвестиційної привабливості та ринкової капіталізації. Розкрито дослідження інвестиційних рішень на основі екологічних, соціальних і управлінських критеріїв та показано, що підприємства з високими ESG-рейтингами та низькими ESG-ризиками залучають більше інвестицій. На основі критичного аналізу наукових джерел доведено, що соціально відповідальні компанії мають вищі темпи зростання курсу акцій на фондових біржах та ринкової вартості. Розкрито роль репутаційного менеджменту, корпоративного іміджу і ділової репутації у зростанні ринкової капіталізації корпоративного аграрного підприємства. Показано, що високі вимоги до нефінансової звітності та розкриття діяльності в сферах ESG вимагають від емітентів формування відкритої та прозорої системи комунікацій з інвесторами та стейкхолдерами та постійної роботи над репутацією, дотримання принципів і етики корпоративного управління. Зазначено, що українські аграрні підприємства мають інтегрувати у свої корпоративні стратегії принципи сталого розвитку, працювати над покращенням корпоративного управління та впроваджувати успішний досвід репутаційного менеджменту для стабільного зростання ринкової капіталізації та бізнесу в цілому.
Ключові слова: сталий розвиток, корпоративне управління, аграрний сектор, корпоративні аграрні підприємства, ESG-принципи.
Список літератури
- Conca L., Manta F., Morrone D., Toma P. The impact of direct environmental, social, and governance reporting: empirical evidence in European-listed companies in the agri-food sector. Business Strategy and the Environment. 2021. Vol. 30. No. 2. P. 1080-1093.
- Ionescu G.H., Firoiu D., Pirvu R., Vilag R.D. The impact of ESG factors on market value of companies from travel and tourism industry. Technological and Economic Development of Economy. 2019. Vol. 25. No. 5. P. 820-849.
- Gavrilakis N., Floros C. ESG performance, herding behavior and stock market returns: evidence from Europe. Operational Research. 2023. Issue 23. Article number: 3.
- Engelhardt N., Ekkenga J., Posch P. ESG ratings and stock performance during the COVID-19 crisis. Sustainability. 2021. Issue 13. Article number: 7133.
- Akgun T.O., Mudge J.T., Townsend B. How company size bias in ESG scores impacts the small cap investor. The journal of impact and ESG investing. 2021. Vol. 1. Issue 4. P. 8-10.
- Fatemi A., Glaum M., Kaiser S. ESG performance and firm value: The moderating role of disclosure. Global Finance Journal. 2017. Vol. 38. Issue C. P. 45-64.
- Institutions and ESG: On the Rise. Bank of America. Merrill Lynch, December 2018.
- Subramanian S., Kabra M., Chopra S., Yeo J., Strzelinska P., Huang L. ESG matters – Global. ESG from A to Z: A global primer. Bank of America Merrill Lynch. Nov. 25, 2019.
- Carreras E., Alloza A., Carreras A. Corporate Reputation. London : LID Publishing Ltd., 2013. 501 p.
- Fombrun Ch., Van Riel C. Essentials of Corporate Communication: Implementing Practices for Effective Reputation Management. New York : Routledge, 2007. 306 p.
- Marotta G., Nazzaro C. Social responsibility and value creation in agri-food enterprises: New research frontiers. Economia Agro-Alimentare. 2012. Vol. 14. No 1. Р. 13-54.
- Fortunati S., Morea D., Mosconi E.M. Circular economy and corporate social responsibility in the agricultural system: Cases study of the Italian agri-food industry. Agricultural Economics (Czech Republic). Vol. 66. No 11. P. 489-498.
- Копішинська К.О., Грабина А.Ю. Управління соціальною відповідальністю аграрних підприємств в умовах міжна-родної трансформації бізнесу. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». No 24. С. 85-92.
- Кодекс корпоративного управління: ключові вимоги і рекомендації. URL: https://www.nssmc.gov.ua/wp-content/uploads/2020/03/corporate-governance-code_final_ukr.pdf
- Weber Shandwick. The CEO Reputation Premium: Gaining Advantage in the Engagement Era. 2015. URL: https://cms.webershandwick.com/wp-content/uploads/2023/02/ceo-reputation-premium-executive-summary-3.pdf
Статтю було отримано 03.08.2023