УДК: 338.4.2.

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-33

Євген Володимирович БАЖЕНКОВ
здобувач Міжнародного науково-технічного університету імені академіка Юрія Бугая
ORCID ID: 0000-0003-0117-294Х

JEL classification: I20; H52

Анотація

У статті розглянуто моніторинг в системі стратегічного управління освітньої галузі. Проаналізовано основні вектори розвитку освіти в країні згідно з Національною стратегією розвитку освіти в Україні на 2012–2021. Дано визначення поняттю «моніторинг». Визначено важливість моніторингу в освітній галузі як цілеспрямованого постійного збору і фіксування внутрішньогалузевих даних за певним набором індикаторів. Також розглянуто важливість моніторингу у системі стратегічного управління освітньої галузі. Проаналізовано внутрішньогалузевий моніторинг. Визначено, за яких умов можлива ефективна реалізація внутрішньогалузевого моніторингу. Перелічено завдання оперативного, тактичного та стратегічного рівня, на вирішенні яких повинно бути сфокусовано застосування моніторингу у системі управління освітньої галузі. Виокремлено найважливішу особливість організаційної структури моніторингу в освітній галузі. Перелічено аспекти, на яких сфокусовані загальні закономірності щодо моніторингу в освітній галузі. Визначено, що формування організаційної структури функції моніторингу в освітній галузі є складним і трудомістким внутрішньогалузевим процесом. Виокремлено основні моменти, яким приділяють увагу при проведенні моніторингу. Проілюстровано класифікаційний фокус на видах моніторингу у системі стратегічного управління освітньої галузі. Виокремлено основні орієнтири моніторингу в освітній галузі. Перелічено основні характеристики моніторингу в системі стратегічного управління освітньої галузі, такі як початкова та поточна ідентифікація внутрішньогалузевих процесів, діагностика й оцінка взаємозв’язків внутрішньогалузевих процесів і виявлення кола керованих індикаторів та оперативне прогнозування перебігу внутрішньогалузевих процесів, за якими здійснюють спостереження. Візуалізовано загальну модель моніторингу в системі стратегічного управління освітньої галузі. Зроблено висновки щодо моніторингу в системі стратегічного управління освітньої галузі та його важливості моніторингу в системі управління освітньої галузі.

Ключові слова: стратегічне управління, моніторинг, освітня галузь, система, функції.

Список літератури

  1. Григор’єв Г. С. Теоретико-методологічні засади державного регулювання фінансово-економічних процесів в умовах глобалізації : монографія. Херсон: Олді-плюс, 2017. 380 с.
  2. Рогачевський О. П. Теоретико-методологічні засади забезпечення стратегічного управління у системі охорони здоров’я в умовах глобальних викликів: монографія. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 374с.
  3. Побережець О.В. Теоретико-методологічні та практичні засади дослідження системи управління ре-зультатами діяльності промислового підприємства: монографія. Херсон: В-во Грінь Д.С., 2016. 500 с.
  4. Safonov Y., Usyk V., Bazhenkov Ie. Digital transformations of Education policy. Baltic Journal of Economic Studies, 2022; Vol. 8 No. 2, рр. 127-136.
  5. Аннєнкова І. П. Моніторинг якості освіти у ВНЗ. 2010. URL: http://www.e-learning.onu.edu.ua.
  6. Щербань С., Шейко Р., Левкіна Г. Посібник з моніторингу та оцінювання надання соціальних послуг в Україні. Харків: ХІСД, 2017. 112 с.
  7. Локшина О. Становлення та розвиток моніторингу якості освіти: світовий вимір. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / За заг. ред. О.І. Локшиної. К.: К.І.С., 2004. С. 28-39.
  8. Кремень В. Г. Енциклопедія освіти / за ред. акад. пед. наук України В. Г. Кременя. К: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
  9. Постанова Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 168 «Деякі питання Державної служби якості освіти України» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2018- %D0%BF
  10. Бобак Н.В. Моніторинг якості освіти: міжнародний досвід. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pedp/2010_1/65/met/ Bobak.pdf
  11. Організаційно-методичне забезпечення моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти: монографія / за ред. Ляшенка О. І. К.: Педагогічна думка, 2011. 160 с.
  12. Морозов А. О., Косолапов В. Л., Колосов В. Є. та ін. Інформаційне і аналітичне забезпечення системи моніторингу. Наук.-техн. інформація. 2002. № 3. С. 18-23.
  13. Лукіна Т.О. Моніторинг якості освіти як інформаційна основа управління освітою в Україні. Педагогічна і психологічна науки в Україні: В 5 т. Т.2. Дидактика, методика, інформаційні технології. К.: Педагогічна думка, 2007. С. 134-144.

Статтю було отримано 10.04.2022