УДК 339.1

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-29

Олександр Васильович ДОРОХОВ
кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри інформаційних систем, Харківський національний економічний університет імені С. Кузнеця
Людмила Петрівна ДОРОХОВА
кандидат фармацевтичних наук, доцент, доцент кафедри фармацевтичного маркетингу та менеджменту, Національний фармацевтичний університет

JEL classification: С51; С63; С88; D12

Анотація

Вступ. Моделювання поведінки споживачів є важливим в умовах глобалізованого ринку, зокрема щодо промислових товарів і предметів повсякденного користування. Однак мало уваги приділяється сектору послуг, зокрема медичному та рекреаційному. Бракує застосування математично обґрунтованих, комп’ютерних моделей для такого моделювання. Ми пропонуємо моделювати поведінку споживачів косметологічних послуг як завдання багатокритеріального прийняття рішень.

Метою статті є моделювання оцінки споживачами рівня косметологічних послуг.

Результати. Описано підхід до оцінки косметологічної послуги клієнтами засобами нечіткого моделювання. Визначено особливості косметологічних послуг, маркетингові, комунікаційні компоненти, споживчі критерії для їх оцінки. Побудована комп’ютерна модель у FuzzyTech, програмному продукті для нечіткого моделювання. Розраховані інтегровані оцінки для косметичних закладів Харкова. Запропоновано рекомендації з підвищення якості косметологічного сервісу. Наведений підхід, нечітка модель і її комп’ютерна реалізація можуть бути застосовані до широкого кола завдань багатокритеріальної оцінки обслуговування споживачів у різних сферах: торгівлі, медицині, культурі, охороні здоров’я, громадського харчування, побутових послуг.

Висновки. Розроблено модель на основі прийняття рішень із застосуванням нечітких множин. Показано, що моніторинг сучасного рівня узагальненої оцінки функціонування та маркетингової взаємодії з клієнтами косметологічної компанії за допомогою розробленої моделі може здійснюватися швидше, з меншими витратами часу та з прийнятною точністю для топ-менеджерів. Залежно від виробничої ситуації або встановлених цілей споживачів індивідуальні критерії оцінки можуть бути оперативно уточнені. До того ж запропонований підхід в цілому є агрегованим і універсальним, прийнятним для багатокритеріального оцінювання рівня сервісу й маркетингових компонентів при наданні різних послуг населенню.

Ключові слова: моделювання, нечітка логіка, поведінка споживача.

Список літератури

  1. Khalilah, A. and Khairul, A. A Proposed Model of Purchase Decisions by Young Adults in Malaysia’s Beauty, Health and Wellness Industry. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2017. 7(4). pp. 1098-1115.
  2. Garza, R., Rosario, C. and González, S. Application of Six Sigma DMAIC with Discrete Simulation and Multicriterial Techniques. Journal of Quantitative Methods for Economics and Business Administration. 2016. Vol. 22(1). pp. 19-35.
  3. Markovic, S. and Raspor, S. Service Quality Measurement in Croatian Wellness Tourism: Application of the SERVQUAL Scale. Academica Turistica. 2012. 5(1). pp. 47-58.
  4. Revilla-Camacho, M. Customer participation and citizenship behavior effects on turnover intention. Journal of Business Research. 2015. 68. pp. 1607-1611.
  5. Shizhong, A. Dynamic Optimal Budget Allocation for Integrated Marketing Persistence. International Journal of Decision Making. 2010. 9. pp. 715-736.
  6. Mc-Kennedy, J. and Hogan, S. Cocreative customer practices: Effects of health care customer practices on well-being. Journal of Business Research. 2017. 70, pp. 55-66.
  7. Ya-Hui, W. The Demand for Medical Cosmetology: Evidence from China. Global Journal of Business Research. 2014. 8(4). pp. 61-70.
  8. Nam, C. A system thinking approach to address the complex issue of plastic surgery in South Korea. Journal of Markets and Business. 2015. 1(2). pp. 108-135.
  9. Russell-Bennett, R. and Glavas, C. Designing a medicalized wellness service: balancing hospitality and features. The Service Industries Journal. 2017. 7. pp. 657-680.
  10. Varga, N. and Molnár, C. Wellness Profilok a Magyar És Az Osztrák Szállodaiparban. Acta Carolus Robertus. 2011. 1(1). pp. 39-47.
  11. Panfiluk, E. Identification of the Innovations in Tourism Related to Aesthetic Medicine. Journal of Management and Economics. 2017. 53. pp. 107-119.
  12. Kaung-Hwa, C. Wellness Tourism among Seniors in Taiwan: Previous Experience, Service Encounter Expectations, Organizational Characteristics, Employee Characteristics, and Customer Satisfaction. Sustainability. 2015. 7(8). pp. 1-26.
  13. Panfiluk, E. Aesthetic medicine tourism – nature and scope of the services. Economics and Management. 2016. 8(1). pp. 71-79.
  14. Rizova, T. Regarding the Implementation of Spa Technologies in Tourism. Economics and Management. 2011. 7(4). pp. 122-128.
  15. Miller, J. Planning an organizational wellness initiative at a multi-state social service agency. Evaluation and Program Planning. 2016. 56. pp. 1-10.
  16. Mazur, B. and Małek, M. Towards Corporate Wellness: Health Culture and Wellness Programs. Journal of Intercultural Management. 2017. 9(3). pp. 45-61.
  17. Cvikl, H. and Mekinc, J. Safety and Security as Component of Wellness Centres in Slovenia. Academica Turistica – Tourism and Innovation Journal. 2011. 4(2). pp. 51-63.
  18. Mroczek-Czetwertynska, A. Impact of Regulations on Transparency Of Spa & Wellness Market In Poland. Oeconomia Copernicana. 2013. 4(4). pp. 91-102.
  19. Chernov, V. and Dorokhov, O. Construction of estimates of alternative solutions by fuzzy utilities. Transport and Telecommunication. 2012. 13. No. 1. Pp. 11-17.
  20. Dorokhov, O. and Chernov, V. Multi-criteria choice of alternatives under fuzzy information. Transformations in Business and Economics. 2018. 17(2). pp. 95-106.
  21. Dorokhov, O. and Dorokhova, L. Fuzzy model for evaluation of transportation quality for cargo enterprises. Transport and Telecommunication. 2011. 12(1). pp. 25–33.
  22. Dorokhov, O. and Dorokhova, L. A fuzzy modelling of service estimations for drugs freight transport. Transport and Telecommunication. 2010. 11(1). pp. 19–25.
  23. Dorokhova, L. and Dorokhov, O. Computer model regarding pharmacies integral perceptions by visitors. Bulletin of University of Brasov. 2017. Vol 59. pp. 155-170.
  24. Omelchenko, O., Dorokhov, O., Kolodiziev, O. and Dorokhova, L. Fuzzy modeling of the creditworthiness assessments of bank’s potential borrowers in Ukraine. Ikonomicheski Izsledvania. 2018. 27(4). pp. 100-125.

Статтю було отримано 05.01.2020