УДК: 332.1+336.1:352+353.8

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-52

Пугач Юрій Васильович,
аспірант кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Сумський національний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0003-3344-0996

JEL classification: H79, O18, R11, R51, R58

У статті запропоновано розширити підходи щодо розвитку регіонів України. Війна завдає великої шкоди економіці, проте відкриває нові можливості для інклюзивного економічного зростання. Спеціальні економічні умови функ-ціонування регіонів можуть відіграти ключову роль у повоєнній реконструкції країни, залучаючи інвестиції, сприяючи економічному зростанню, створюючи робочі місця, відновлюючи екологічне середовище. На основі аналізу можли-востей регіонального розвитку, враховуючи міжнародні підходи, нами запропоновано концепцію запровадження сучасних спеціальних мікрорегіонів пріоритетного розвитку, починаючи з ідентифікації проблем та закінчуючи практичними рекомендаціями по запровадженню важелів та контролю їх застосування. Особливу увагу зосереджено на важливості критеріїв визначення та індикаторах запровадження спеціальних умов на таких територіях.

Ключові слова: мікрорегіони пріоритетного розвитку, спеціальні економічні зони, фінансова децентралізація, регіональний економічний розвиток, іноземні інвестиції.

  1. Войцеховська Ю., Мавріна А., Войцеховська В. Спеціальні економічні зони: зарубіжний досвід та перспективи в Україні. Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. 2012. №847. С.42-48.
  2. Підоричева І. Спеціальні економічні зони: світова практика, досвід та альтернативна концепція для України. Економіка промисловості. 2020. №1(89). С. 5-30. DOI:http://doi.org/10.15407/econindustry2020.01.005.
  3. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій: Закон України № 2389-ІХ від 09.07.2022р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2389-20#Text.
  4. Про засади державної регіональної політики: Закон України № 156-VIII від 05.02.2015р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text.
  5. Frick S., Rodríguez-Pose A. Are special economic zones in emerging countries a catalyst for the growth of surrounding areas?. Transnational Сorporations Journal. 2019. Vol. 26. no. 2. P. 75-94. DOI:10.18356/0554caef-en.
  6. O’Farrell S. Analytical materials. URL: https://www.fdiintelligence.com/content/rankings-and-awards/free-zones-post-bumper-year-in-2021-81529.
  7. Farole T., Akinci G. Special Economic Zones: Progress, Emerging Challenges, and Future Directions. Washington, DC: World Bank. 2011. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/752011468203980987/pdf/638440PUB0Exto00Box0361527B0PUBLIC0.pdf DOI: 10.1596/978-0-8213-8763-4.
  8. Frick S., Rodriguez-Pose A., Wong M. D. Toward economically dynamic special economic zones in emerging countries. Economic Geography. 2019. №95(1). P. 30-64. DOI: 10.1080/00130095.2018.1467732.
  9. Special economic zones. Political priority, economic gamble. The Economist. 2015. URL: https://www.economist.com/finance-and-economics/2015/04/04/political-priority-economic-gamble.
  10. Wang, J. The economic impact of special economic zones: Evidence from Chinese municipalities. Journal of Development Economics. 2013. №101. P. 133-147. DOI: 10.1016/j.jdeveco.2012.10.009.

Статтю було отримано 18.02.2023