УДК 338.48:911.3

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-45

Філіпова Вікторія Ліліанівна,
аспірант кафедри менеджменту і логістики,
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0009-0007-4689-3106

JEL classification: L83; R11; Z32

Статтю присвячено обґрунтуванню теоретико-методичних основ позиціонування туристичного ринку у глобальному середовищі. Метою дослідження виступає розробка методичного підходу до економіко-географічного позиціонування країни у глобальному середовищі туристичного ринку. У статті розкриті ключові аспекти конкурентної боротьби на глобальному туристичному ринку та їх вплив на формування туристичної привабливості дестинацій. У дослідженні представлено аналіз конкуренції між країнами, яка посилюється через зростаючий попит на туристичні товари, послуги та зміни у характері споживання. Визначено основні напрями розвитку туристичних потоків, зокрема: Північ-Південь, взаємний обмін між розвиненими країнами, а також внутрішньорегіональний обмін. У дослідженні обґрунтовано важливість конкурентних переваг дестинацій, що визначаються такими чинниками: рівень цін, транспортні витрати, імідж приймаючої країни, розвиток інфраструктури та наявність кваліфікованих кадрів. Виявлено, що конкурентне змагання на туристичному ринку відбувається на трьох рівнях: міждержавному, міжфірмовому та рівні окремих туристичних продуктів. Дослідження також дозволило виявити динаміку змін у позиціях країн на міжнародному ринку туризму, що залежить від рівня інноваційності, транспортної доступності та здатності адаптуватися до світових тенденцій. Наведено особливості конкурентної позиції України у глобальній ієрархії туристичного простору, враховуючи її історичний розвиток, геополітичні чинники та соціально-економічний потенціал. Визначено, що формування привабливості туристичного продукту вимагає комплексного підходу, врахування потреб ринку та інноваційних рішень. Ґрунтуючись на засадах загальногосподарського підходу, в статті вдосконалено методичний підхід до економіко-географічного позиціонування країни у глобальному середовищі туристичного ринку та оцінки потенціалу розвитку туристичного бізнесу, який у порівнянні з існуючими, базується на структуруванні глобальної господарської системи та її складових на різних рівнях (периферія, напівпериферія, центр). Запропоновано проводити оцінку положення дестинації за трьома показниками, які ґрунтуються на базових чинниках розвитку туризму: чисельність населення; показник ВВП на душу населення; питомий показник наявності місць у закладах розміщення на 1000 мешканців. Позиціонування туристичного бізнесу України у світовому туристичному просторі показало, що Україна належить до периферійної групи країн, рівень розвитку її туристичного бізнесу є непропорційно низьким у порівнянні з масштабами національного господарства.

Ключові слова: туристичний ринок, конкурентоспроможність туристичного ринку, позиціонування туристичного ринку, туристичні дестинації, туризм.

Література

  1. Bhatia A.K. Tourism Development: Principles and Practices. New Delhi: Srerling Publishers Pritate Ltd, 2016. – 413 p.
  2. Ткаченко Т.І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу: монографія. K.: Kиïв. нац. торг.-екон. ун-т., 2016. 537с.
  3. Смаль І.В. Глобальний і регіональний вектор розвитку туризму. Географія в інформаційному суспільстві. 2018. Т.4. К.: ВГЛ Обрії, С. 139-145.
  4. Стрикун А. М, Вишневський В. І. Українські лоукостери та їх роль в туристичних перевезеннях. Національний авіаційний університет. Київ, 2020. 93 с.
  5. Михайліченко Г. І. Інноваційний розвиток туризму: монографія. К.: Київ. нац. торг. – економ. ун-т., 2015. 408 с.
  6. Лук’яненко Д.Г., Поручник А.М., Антонюк Л.Л. Управління міжнародною конкурентоспроможністю в умовах глобалізації економічного розвитку: Монографія: У 2 т. К. : КНЕУ, 2011. 812 с.
  7. Porter M. The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. 1990. The Free Press: New York. РР. 73-91.
  8. Лук’яненко Д.Г. Поручник А.М., Антонюк Л.Л. Глобальна економічна інтеграція : монографія. К.: ТОВ «Національний підручник», 2012. 220 с.
  9. Толочко A О . Детермінанти розвитку ринку міжнародного туризму в Україні. Збірник наукових праць ЮБМВ НAН України. 2018. Вип. 56. С. 151-156.
  10. Wallerstein I. Centrist Liberalism Triumphant. The Modern World-System, 2011. vol. 4. University of California Press. РР. 1789-1914.
  11. Офіційний сайт Світового банку URL: https://www.worldbank.org.
  12. Офіційний сайт ООН. URL: https://ukraine.un.org.
  13. Офіційний сайт Світової туристичної організації.  URL: https://www.unwto.org.

Статтю було отримано 12.10.2024