УДК: 338.262.7:330.33
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-3-28
JEL classification: L10; L11; L51; L81
Анотація
Вступ. Сьогодні з огляду на численні факти дисфункцій, що мали і продовжують мати місце, процес ринкових реформ на споживчому ринку продовжує активно обговорюватися. Логічним при цьому видається питання, як цьому сприяли регуляції в Україні, наскільки вони були ефективними, логічними, своєчасними тощо. Тому необхідне комплексне методологічне дослідження системи державного регулювання внутрішнього ринку споживчих товарів і визначення напрямів удосконалення його регулювання.
Метою статті є визначення методологічних засад дослідження внутрішнього ринку споживчих товарів та основ його регулювання.
Результати. У статті проаналізовано низку наукових публікацій, на основі яких можна зробити висновок, що сьогодні одним з важливих методологічних аспектів дослідження наукових поглядів є визначення наукової парадигми, яка виконує світоглядну функцію і таким чином акцентує увагу на найважливіших проблемах того питання, яке досліджується науковцями. Встановлено, що сутність методологічних досліджень полягає у визначенні функціональних практик і тенденцій розвитку певних економічних явищ, а в нашому випадку розвитку внутрішнього ринку споживчих товарів та інструментарію його регулювання. Доведено, що формування розвиненого внутрішнього ринку споживчих товарів сьогодні є абсолютно неможливе без наукового обґрунтування вибору пріоритетних напрямів розвитку під час визначення цілей і завдань державної політики, спрямованої на врегулювання процесів на ринку. Встановлено, що в таких випадках потрібно використовувати наукову діагностику стану внутрішнього ринку споживчих товарів, на основі якої моніторити процеси, які відбуваються на ринку.
Висновки. У статті запропоновано логіко-структурну схему дослідження розвитку внутрішнього ринку споживчих товарів і підходів до його регулювання. Виокремлено теоретико-аналітичні та рекомендаційні блоки, які дозволяють розкрити наш погляд на сучасні концептуальні та методологічні підходи ти визначити пропозиції з удосконалення інструментарію державного регулювання розвитку внутрішнього ринку споживчих товарів.
Ключові слова: внутрішній ринок, споживчі товари, методологія, економічне дослідження, державне регулювання.
Список літератури
- Философский словарь. М.: Политиздат, 1968. 124 с.
- Сурмін Ю.П. Майстерня вченого. К.: Навчально-методичний центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006. 302 с.
- Основи методології та організації наукових досліджень / за ред. А.Є. Конверського. К.: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
- Новокрещенов І.О., Бойко О.В., Дідовець І.В. Методичний посібник для студентів економічних спеціальностей денної та заочної форм навчання з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». К.: Вид-во ДЕТУТ, 2009. 175 с.
- Ракитов А.И. Курс лекций по логике науки. М.: Высш. шк.,1971. 176 с.
- Романчиков В.І. Основи наукових досліджень. К., 2007. 254 с.
- Білуха М.Т. Методологія наукових досліджень. К.: АБУ, 2002. 480 с.
- Баскаков А.Я., Туленков Н. В. Методология научного исследования. К.: МАУП, 2002. 213 с.
- Ковальчук В.В., Моїсєєва Л.М. Основи наукових досліджень. К.: Професіонал, 2004. 208 с.
- Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологія наукових досліджень. К., 2004. 212 с.
- Ганін В.І., Ганіна Н.В., Гурова К.Д. Методологія соціально-економічного дослідження. К.: Центр навч. літ., 2008. 224 с.
- Поппер К. Что такое диалектика? Вопросы философии. 1995. № 1. С. 118-138.
- Решетніченко А.В. Методологічна роль діалектичних тезаурусів. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Grani/2010_4/F-3.pdf
- Попович И.В. Методика экономических исследований в сельском хозяйстве. М.: Экономика, 1982. 216 с.
- Логоша Р.В. Cистемний підхід в методології дослідження аграрного ринку. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 8. С. 43-47.
- Катран М.В. Внутрішній ринок споживчих товарів в умовах глобальної конкуренції: автореф. дис. … канд. екон. наук. Київ, 2018. 21 c.
- Болюх М.А., Бурчевський В.З., Горбаток М.Г. та ін. Економічний аналіз / ред. М.Г. Чумаченко. К.: КНЕУ, 2003. 556 с
- Бессонова Н.Ю. Инфраструктура потребительского рынка региона: проблемы управления резервами / ред. С.Н. Семенов. Саратов: СГСЭУ, 2006. 252 с.
- Елисеева И.И., Юзбашев М.М. Общая теория статистики: учебник. 5-е изд., перераб. и доп. М.: Финансы и статистика, 2004. 656 с.
- Мошин Ю.Н., Мошин А.Ю. Анализ конъюнктуры потребительского рынка: учебное пособие. М.: УРАО, 2004. 168 с.
- Мхитарян В.С., Архипова М.Ю., Сиротин В.П. Эконометрика: учебно-методический комплекс. М.: ЕАОИ, 2008. 144 с.
- Терещенко Н.Н. Методологические подходы к экономической диагностике состояния и развития потребительского рынка. Красноярск, 2007. 208 с.
- Терещенко Н.Н. Экономическая диагностика состояния и развития потребительского рынка. М.: Креативная экономика, 2008. 384 с.
- Тихомиров Н.П. Методы эконометрики и многомерного статистического анализа. М.: Экономика, 2011. 647 с.
- Иванилов Ю.П., Лотов А.В. Математические модели в экономике. М.: Наука, 1979. 304 с.
- Кравченко Р.Г. Экономико-математические методы в организации и планировании сельскохозяйственного производства. М.: Колос, 1973. 228 с.
- Турчин В.М. Математична статистика. К.: Академія, 1999. 256 с.
- Портер М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2006. 454 с.
- Портер М. Стратегія конкуренції. К.: Основи, 1997. 390 с
- Мітяєва Т.Л. Сегментація як метод вивчення незадоволених потреб споживача на ринку продуктів швидкого харчування. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/ Soc_Gum/Tiru/2011_31_2/Mityaev.pdf
- Галиахметов Р.А., Кутяшова Е.В. Развитие регионального потребительского рынка. Ижевск: Изд-во ИжГТУ, 2004 156 с.
- Білокінь Т.Г. Методика діагностики регіонального споживчого ринку. Вісник ЖДТУ Економічні науки. 2010. № 3(53). C. 226-228.
- Киселева Е.Н., Власова О.В., Коннова Е.Б. Рынок продовольственных товаров. М., 2009. 162 с.
- Кузічкіна Н.І. Методологічні основи діагностики стану споживчого ринку. Четвертая международная научно-практическая Интернет-конференция «Спецпроект: анализ научных исследований» (23-24 июля 2009 г., Харкiвський торговельно-економiчний iнститут КНТЕУ). URL: http://www.confcontact.com/2009specpr/kuzich.php
- Самуельсон П. Экономика: в 2 т. М.: Алгон, 1994. Т. 1. 333 с.
- Споживчий ринок України: методологія дослідження та регулювання: монографія / ред. Л.О. Лігоненко. К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2007. 379 c.
- Кондра О. Регіональні особливості формування і розвитку споживчого ринку Украї-ни. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2012. Вип. 17. С. 21-27.
- Макдоналд М., Данбар Я. Сегментирование рынка: практическое руководство. М.: Дело и Сервис, 2002. 288 с.
- Экспертные оценки в социологических исследованиях / Крымский С.Б., Жилин Б.Б., Паниотто В.И. и др.; отв. ред. С.Б. Крымский. К.: Наук. думка, 1990. 320 с.
- Punj G., Stewart D.W. Cluster analysis in marketing research: review and suggestions for application. Journal of Marketing Research. 1983. No 20. Pp. 134-148.
- Romesburg С. Cluster Analysis for Researchers. Morrisville, North Carolina: Lulu.com, 2004. 344 p.
- Яхно Т.П. Розвиток національної економіки в індикаторах споживчого ринку: теорія, методологія, практика: дис. … д-ра екон. наук: спец. 08.00.03. Полтава, 2019. 524 с.
- Бродель Ф. Материальная цивилизация, экономика и капитализм, XV-XVIII вв. Т. 2. Игры обмена. М.: Прогресс, 1988.
- Методика визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затверджена розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2003 р. № 49-р та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 1.04.2002 р. за № 317/6605.
- Сизоненко В.А. Рамочная экономика: система интересов. К.: Знание, 1990. 186 с.
Статтю було отримано 10.07.2020