УДК 658.8:004.738.5:65.012.2
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-17
JEL classification: G12
Стаття присвячена визначенню сутності та особливостей тактичних механізмів управління торговельними підприємствами в умовах розвитку е-бізнесу на основі використання їх потенціалу. Досліджено, що ринок електронного бізнесу на сучасному етапі перебуває на стадії розвитку, що підтверджується збільшенням кількості підприємств на ринку онлайн-продажів, зростанням обсягів цих продаж та їх частки у загальних обсягах торгівлі. Встановлено переваги і недоліки переходу торговельних підприємств на цифрові платформи та основні загрози, які перешкоджають ефективному розвитку в цій сфері, серед яких: війна та порушення логістики, впровадження законодавчих обмежень, нестабільність валютних курсів, глобалізація конкуренції тощо. Вказані загрози потребують оптимізації стратегії та відповідних тактичних механізмів управління торгівельними та іншими бізнес-процесами. Визначено, що тактичні механізми торговельної діяльності на ринку електронної комерції на основі використання потенціалу підприємств – це комплекс заходів та інструментів, які орієнтовані на досягнення довгострокових цілей розвитку підприємства, закріплених у стратегії проникнення та розвитку на ринку електронного бізнесу, що передбачає ефективне використання потенціалу підприємств. Ці механізми забезпечують гнучкість та ефективність у впровадженні стратегічних планів, сприяють адаптації до змін ринкового середовища та підтримці конкурентних переваг. Зазначено, що управління торговельною компанією в умовах виходу на ринок електронної комерції вимагає інтегрованого підходу, що охоплює комплексні маркетингові, операційні та фінансові механізми. Маркетинговий механізм включає просування бренду, управління асортиментом, ціноутворення, CRM, багатоканальний продаж та аналіз ринку. Операційні механізми передбачають оптимізацію вебсайту, управління онлайн-рекламою, впровадження систем управління замовленнями та ефективної логістики, а також використання інструментів CRM для підтримки клієнтських відносин. Фінансові механізми зосереджені на управлінні грошовими потоками, оптимізації витрат, оцінці цінових стратегій та управлінні фінансовими ризиками, що дозволяє забезпечити стабільний ріст і конкурентоспроможність компанії.
Ключові слова: торговельні підприємства, електронний бізнес, тактичні механізми управління, е-комерція, цифрові інструменти, стратегія торгового підприємства, потенціал підприємства, трансферний потенціал, конкурентоспроможність.
Література
- Купалова Г.І., Артюх Т.М., Бодяковська А.В. Стратегія розвитку електронної комерції в період пандемії COVID-19. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 40-48. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-28-06.
- Pro-Consalting. Аналіз ринку електронної комерції в Україні. 2021. URL: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-elektronnoj-kommercii-v-ukraine-2021-god.
- Державна служба статистики України. URL: https://ukrstat.gov.ua.
- Іполітова І.Я. Перспективи розвитку електронної торгівлі в Україні в умовах цифровізації економіки. Економіка і суспільство. 2023. Випуск 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18.
- Коваль Л.І., Герасименко О.О. Розробка та реалізація стратегії торговельного підприємства: організаційний аспект. Торгівля, комерція, підприємництво. 2015. Випуск 18. С. 57-61.
- Кащена Н.Б. Механізм управління економічною активністю підприємств торгівлі. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31 (70). № 3. С. 163-169.
- Теребух А., Роїк О. Особливості тактичного управління діяльністю підприємництва України в умовах війни. Науковий журнал «Економіка і регіон». Том 1 (92). С. 174-182. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.1(92).3326.
- Іртищева І., Стегней М., Крамаренко І., Бойко Є., Надточій І., Сіренко І., Гришина Н., Іщенко О. Методичні підходи щодо оцінки ресурсного потенціалу та їх вплив на транспортну систему України. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6. Том 2. С. 189-195.
Статтю було отримано 28.07.2024