УДК: 339.97:332
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-44
JEL classification: L15; Q13
Анотація
Вступ. Перед вітчизняним аграрним бізнесом постає завдання приведення у відповід-ність до світових потреб власних конкурентних переваг. Неоднорідність умов функціону-вання підприємств, які різняться організаційно-правовим статусом, розмірами, ресурс-ною базою та інвестиційними можливостями, зумовлює нерівномірність їх розвитку, а відповідно і необхідність розробки диференційованих механізмів управління конкуренто-спроможністю. Актуальності набуває розробка методів і механізмів конкурентного позиціювання суб’єктів агробізнесу із обов’язковим урахуванням їх ресурсного потенціалу і особливостей діяльності в умовах сталого розвитку.
Метою статті є формування концептуальних положень щодо механізмів підвищення конкурентоспроможності та якості продукції підприємств аграрного сектору економіки.
Результати. Запропоновано розглядати механізми управління конкурентоспромож-ністю аграрного підприємства, як комплексне використання інструментів, методів, засобів і процесів в межах узгодженої організаційно-управлінської структури за наявності ресурсного потенціалу, достатнього для створення та реалізації умов максимального використання конкурентних переваг аграрного підприємства в сучасних умовах чи в перспективі входження на нові ринки. Запропоновано стратегічний сценарій формування механізму управління конкурентоспроможністю аграрного підприємства, орієнтованого на випуск органічної продукції, базовим наповненням якого, на відміну від існуючих, є матричний набір стратегічних альтернатив показників інноваційних агротехнологій, сутність застосування яких полягає у поетапному переходу до сталого розвитку за рахунок позиціонування корисних та безпечних властивостей агропродовольчої продукції, та визначення комплексної системи оптимальних рішень з врахуванням показників перманентного моніторингу ринкових можливостей та виділення груп цільових споживачів.
Ключові слова: конкурентоспроможність, аграрна продукція, механізми підвищення конкурентоспроможності, аграрні підприємства, сталий розвиток.
Список літератури
- Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс: пер. с англ. / под ред. С.Г. Божук. СПб.: Питер, 2005. 464 с.
- Данько Ю. І. Управління брендом аграрного підприємства як напрям формування його конкурентоспроможності. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка і менеджмент». 2015. Вип. 12 (66). С. 3-9.
- Забезпечення конкурентоспроможності аграрного сектора економіки України на внутрішньому і зовнішньому ринках : наукова доповідь / За ред. акад. УААН В.М. Трегубочка, чл.-кор. УААН Б.Й. Пасхавера. К.: Інт-т екон. та прогнозув., 2007. 206 с.
- Апопій В.В. Внутрішня торгівля в АПК України: ефективність взаємодії : монографія. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2007. 386 с.
- Ганначенко С.Л. Економічна роль держави у формуванні українсько-російських торговельних відносин в агропродовольчій сфері : дис… канд. екон. наук: 08.02.03. Київ, 2004. 157 с
- Ліпанова О.І. Формування конкурентних переваг сільськогосподарських під-приємств в умовах глобалізації. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 8. С.13-17.
- Напрями посилення конкурентоспроможності АПК України на європейському продовольчому ринку в умовах розширення зони вільної торгівлі. URL: http://old.niss.gov.ua/Monitor/august08/02.htm???history=0&sample=5&ref=0.
- Желуденко К.В. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції підприємств України. Інтелект XXI. 2017. №. 1. С. 66-71.
Статтю було отримано 10.01.2020