УДК: 339.97:332

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-44

Юрій Іванович ДАНЬКО
доктор економічних наук, професор, проректор з наукової роботи,
Сумський національний аграрний університет
ORCID ID: 0000-0002-9847-1593
E-mail: yuriy.i.danko@gmail.com
Людмила Валеріївна СЛЮСАРЕВА
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки підприємства,
Університет державної фіскальної служби України
ORCID ID: 0000-0002-6845-9307
E-mail: kaf.economik@gmail.com

JEL classification: L15; Q13

Анотація

Вступ. Перед вітчизняним аграрним бізнесом постає завдання приведення у відповід-ність до світових потреб власних конкурентних переваг. Неоднорідність умов функціону-вання підприємств, які різняться організаційно-правовим статусом, розмірами, ресурс-ною базою та інвестиційними можливостями, зумовлює нерівномірність їх розвитку, а відповідно і необхідність розробки диференційованих механізмів управління конкуренто-спроможністю. Актуальності набуває розробка методів і механізмів конкурентного позиціювання суб’єктів агробізнесу із обов’язковим урахуванням їх ресурсного потенціалу і особливостей діяльності в умовах сталого розвитку.

Метою статті є формування концептуальних положень щодо механізмів підвищення конкурентоспроможності та якості продукції підприємств аграрного сектору економіки.

Результати. Запропоновано розглядати механізми управління конкурентоспромож-ністю аграрного підприємства, як комплексне використання інструментів, методів, засобів і процесів в межах узгодженої організаційно-управлінської структури за наявності ресурсного потенціалу, достатнього для створення та реалізації умов максимального використання конкурентних переваг аграрного підприємства в сучасних умовах чи в перспективі входження на нові ринки. Запропоновано стратегічний сценарій формування механізму управління конкурентоспроможністю аграрного підприємства, орієнтованого на випуск органічної продукції, базовим наповненням якого, на відміну від існуючих, є матричний набір стратегічних альтернатив показників інноваційних агротехнологій, сутність застосування яких полягає у поетапному переходу до сталого розвитку за рахунок позиціонування корисних та безпечних властивостей агропродовольчої продукції, та визначення комплексної системи оптимальних рішень з врахуванням показників перманентного моніторингу ринкових можливостей та виділення груп цільових споживачів.

Ключові слова: конкурентоспроможність, аграрна продукція, механізми підвищення конкурентоспроможності, аграрні підприємства, сталий розвиток.

Список літератури

  1. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс: пер. с англ. / под ред. С.Г. Божук. СПб.: Питер, 2005. 464 с.
  2. Данько Ю. І. Управління брендом аграрного підприємства як напрям формування його конкурентоспроможності. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка і менеджмент». 2015. Вип. 12 (66). С. 3-9.
  3. Забезпечення конкурентоспроможності аграрного сектора економіки України на внутрішньому і зовнішньому ринках : наукова доповідь / За ред. акад. УААН В.М. Трегубочка, чл.-кор. УААН Б.Й. Пасхавера. К.: Інт-т екон. та прогнозув., 2007. 206 с.
  4. Апопій В.В. Внутрішня торгівля в АПК України: ефективність взаємодії : монографія. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2007. 386 с.
  5. Ганначенко С.Л. Економічна роль держави у формуванні українсько-російських торговельних відносин в агропродовольчій сфері : дис… канд. екон. наук: 08.02.03. Київ, 2004. 157 с
  6. Ліпанова О.І. Формування конкурентних переваг сільськогосподарських під-приємств в умовах глобалізації. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 8. С.13-17.
  7. Напрями посилення конкурентоспроможності АПК України на європейському продовольчому ринку в умовах розширення зони вільної торгівлі. URL: http://old.niss.gov.ua/Monitor/august08/02.htm???history=0&sample=5&ref=0.
  8. Желуденко К.В. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції підприємств України. Інтелект XXI. 2017. №. 1. С. 66-71.

Статтю було отримано 10.01.2020