УДК: 336.14:332.1(477)
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-1-7
JEL classification: R58; H71
Анотація
Вступ. Концепція інклюзивного зростання є однією із найбільш ефективних сучасних теорій соціально-економічного розвитку. Зважаючи на наявні в українській економіці проблеми та брак фінансових ресурсів, потребує поглибленого дослідження питання пошуку механізмів фінансування проектів та програм інклюзивного зростання, задля їх адаптації до умов децентралізації та практичного використання у діяльності місцевого самоврядування.
Метою наукового дослідження є обґрунтування доцільності впровадження концепції інклюзивного розвитку та розкриття особливостей механізмів фінансування програм інклюзивного розвитку задля активізації процесів соціально-економічного зростання в Україні за умов децентралізації.
Результати. Розкрито сутність інклюзивного типу розвитку та обґрунтовано необхід-ність його запровадження в Україні. Проаналізовано законодавчі основи інклюзивного розвитку в Україні. Визначено, що проблемним питанням лишається пошук фінансових ресурсів задля впровадження програм та проектів спрямованих на досягнення визначених цілей. Виділено та охарактеризовано чотири основні механізми фінансування проектів та програм інклюзивного розвитку: бюджетні; інвестиційні; кредитні; грантові. Проведений аналіз фінансування програм розвитку за період децентралізації. Здійснено оцінку структури доходів місцевих бюджетів України та встановлено, що серед власних доходів найбільше фіскальне значення мали податкові надходження. Задля створення додаткових джерел залучення ресурсів до місцевих бюджетів запропоновано перейняти практику самооподаткування мешканців територіальних громад.
Висновки. Задля забезпечення достатнього фінансування програм та проектів інклюзивного розвитку необхідним є використання усіх можливих механізмів залучення коштів місцевих та державного бюджету, суб’єктів господарювання та міжнародних організацій. Основними серед механізмів фінансування програм місцевого соціально-економічного розвитку є бюджетні, інвестиційні, кредитні та грантові. Важливим джерелом додаткового залучення ресурсів для фінансування програм інклюзивного розвитку може стати практика самооподаткування мешканців територіальних громад.
Ключові слова: інклюзивний розвиток, фінансування, місцеві бюджети, проекти інклюзивного розвитку, механізми фінансування.
Список літератури
- Acemoglu D., Robinson James A. Why nations fail: the origins of power, prosperity, and poverty. 1st ed. 2012. 544 p.
- Podesta J. Inclusive Economic Growth: Increasing Connectivity, Expanding Opportunity and Vulnerability. URL: https://www.americanprogress.org/issues/economy/report/2013/02/07
- Базилюк А. В., Жулин О. В. Інклюзивне зростання як основа соціально-економічного розвитку. Економіка та управління на транспорті. Вип. 1. С. 19–29.
- Козак І. І., Нєма О. С. Державна політика щодо фінансування регіонального розвитку. Ефективність державного управління. Вип. 4. С. 180–188.
- Комарницький І. Ф., Житарюк В. В. Концептуальні засади формування організаційно-економічного механізму фінансового самовідтворення регіонів. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2011. Вип. 4. С. 147–153.
- Павліха Н. В. Концептуальні засади управління сталим розвитком просторових систем: Препринт. Луцьк: Надстир’я, 2005. 60 с.
- ПавліхаН. В. Концепція управління проектом просторового розвитку регіону. Збір-ник наукових праць. Проблеми раціонального використання соціально-економіч-ного та природно-ресурсного потенціалу регіону. Луцьк: Надстир’я, 2003. 48–54.
- Решетило В. П. Концепція інклюзивного сталого розвитку та її реалізація в умовах децентралізації. Інклюзивний розвиток економіки в умовах глобальних викликів сьогодення: матеріали міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Харків, 1–28 лютого 2020 р. / Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2020. 229 с.
- ЦимбалюкІ. О. Концептуальні засади інклюзивного розвитку регіону в умовах фінансової децентралізації. Інноваційна економіка. Науково-виробничий журнал. 2019. № 5–6. С. 125–133.
- Цимбалюк І. О. Оцінка інклюзивного розвитку регіонів України. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: журнал. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. № 4 (24). С. 157–165.
- Павліха Н. В., Марчук Ю. В. Концептуальні засади управління проектами сталих просторових систем. Управління розвитком складних систем. Вип. 18. С. 74–79.
- Про засади державної регіональної політики: Законі України 156-VIII від 05.02.2015. Відомості Верховної Ради. № 13. С. 90.
- Борщ Г. А., Вакуленко В. М., Гринчук Н. М., Дехтяренко Ю. Ф., Ігнатенко О. С., Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф., Юзефович В. В. Ресурсне забезпечення об’єднаної територіальної громади та її маркетинг. Київ, 2017. 107 с.
- Міністерство розвитку громад та територій України. Моніторинг процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/526/10.01.2020.pdf
- Державна казначейська служба України. Річні звіти про виконання бюджету. URL: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/2020-11
- Цимбалюк І. О., Гуменюк О. М. Сучасні реалії місцевого оподаткування. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. Вип. 5 (3). С. 183–185.
- Цимбалюк І. О., Івашко О. А. Податкове стимулювання залучення іноземних інвестицій в економіку України в умовах фінансової нестабільності. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: журнал. Луцьк: Вежа-Друк, 2016. № 1 (5). С. 80–85.
- Сас Б., Вітюк В. Проектне фінансування як особлива техніка фінансового забезпе-чення інвестиційних проектів. Економічний аналіз. Вип. 11. Ч. 1. С. 415–418.
- Смірнова О. Особливості проектного фінансування в Україні. Фінанси, облік і аудит. Вип. 2 (28). С. 130–144.
- Марковський С. С. Фінансове забезпечення регіональної політики ЄС. Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія : Управління. 2010. Вип. 2. С. 414–421.
Статтю було отримано 25.12.2020