УДК: 005.73:339.92

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-4

Немашкало Каріна Ромеовна
кандидат економічних наук, доцент, проректор з навчально-методичної роботи, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-8614-750X
Дзяньпін Мяо
PhD студент кафедри менеджменту та бізнесу, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0001-9045-8071

JEL classification: M14; M16

Однією зі специфічних характеристик, що відрізняють сучасні мережево-орієнтовані моделі мультинаціональних організацій є надзвичайна значущість людського фактору під час досягнення цільового рівня економічної результативності з урахуванням організаційного компонента. Саме тому дослідження сутності та складових механізму організаційної культури мультинаціональної організації є зараз надзвичайно актуальним. Метою цього дослідження є визначення сутності поняття «механізм організаційної культури мультинаціональної організації» і систематизація й аналіз усіх складових механізму організаційної культури мультинаціональної організації. Базуючись на результатах морфологічного аналізу сутності поняття «механізм» і результатах систематизації й аналізу основних елементів, факторів і складових механізму організаційної культури, визначено, що організаційна культура також є механізмом налаштування поведінки співробітників на цільовий курс через загальні цінності, норми як основні елементи організаційної культури. Доведено, що для дослідження механізму організаційної культури необхідно використати ретродукцію як спосіб висновку, у якому події пояснюють ідентифікацією механізмів, які здатні їх породжувати. Визначено, що в процесі свідомого формування механізму організаційної культури мультинаціональної організації відбувається повна ідентифікація працівника з організацією, у результаті чого він не тільки розуміє цілі організації і наслідує моделі поведінки, а й повністю поділяє усі цінності організації, позитивно сприймає створені на їх основі процедури і артефакти. А налагоджений механізм організаційної культури дасть позитивний синергетичний ефект на ефективність діяльності організації, тому, окрім визначення домінантних типів організаційної культури, необхідно визначити рівень їх сумісності до вимог  національної культури країни, у якій функціонує мультинаціональна організація.

Ключові слова: механізм організаційної культури, мультинаціональна організація, механізм організаційної культури мультинаціональної організації.

Literature

  1. Ринкевич Н. С. Трансформація організаційної культури підприємств в умовах модернізації. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Інститут економіки промисловості НАН України. Київ, 2021. 326 с.
  2. Механізм. Академічний тлумачний словник (1970-1980). URL: http://sum.in.ua/s/mekhanizm.
  3. Економічна енциклопедія: у 3-х т. Видавничий дім «Академія». Київ, 2001. Т. 2. 848 с.
  4. Амбросов В.Я., Маренич Т.Г. Наукові положення удосконалення економічного і господарського механізмів розвитку сільського господарства. Економіка АПК. 2005. № 10. С. 14-17.
  5. Шелеметьєва Т.В., Маляр Е.М. Формування механізму підвищення ефективності діяльності промислового підприємства. Вісник економічної науки України. № 1. С. 167-170.
  6. Гордієнко Т.М. Сутність організаційно-економічного механізму забезпечення економічної безпеки регіону. Вісник Хмельницького національного університету. № 3. Т. 3. С. 135-139.
  7. Бакуменко В.Д. Підхід до визначення паспортів спеціальностей шляхом системного аналізу державного управ-ління. Науковий вісник Академії муніципального управління: зб. наук. пр. Сер.: Управління. 2014. Вип. 1. С. 8-19.
  8. Hurwicz L., Stanley R. Designing Economic Mechanisms. Cambridge University Press. New York, 2006. 356 p.
  9. Калина А.В. Організаційно-економічний механізм стимулювання праці як чинник гідної праці. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2015. № 2. С. 144-147.
  10. Lurie I., Riccucci N.M. Changing the “culture” of welfare offices: from vision to the front lines. Administration & Society. 2003. Vol. 34(6). p. 653-677.
  11. Pettigrew A.M. On studying organizational cultures. Administrative Science Quarterly. 1979. Vol. 24. P. 570–581.
  12. Smircich L. Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quarterly. 1983. Vol. 28. P.339–358.
  13. Adiguna R. Organisational culture and the family business. In Nordqvist, M., Melin, L., Waldkirch, M. and Kumeto, G. (Eds.). Theoretical Perspectives on Family Business. Edward Elgar. Cheltenham, 2015. P. 156–174.
  14. Łukasik K. Mechanisms of changes of organisational culture in) corporate environment. Scientific Quarterly “Organization and Management”. 2018. Vol. 3. No. 43. P. 81–93.
  15. Mouritsen J. Accounting, culture and accounting-culture. Scandinavian Journal of Management. 1989. Vol. 5(1). P. 21–47.
  16. Jayantilal S., Jorge S. F. Control and organizational culture: goal alignment. Academy of Strategic Management Journal. 2021. Volume 20. Issue 3. P. 1–8.
  17. Morgan G. Images of organization: The executive edition. Thousand Oaks. CA, 1997. 368 р.
  18. Kilmann R.H. Managing Beyond the Quick Fix. Jossey-Bass. San Francisco, 1989. 256 p.
  19. Gassea H.Y., Tremblay M. Entrepreneurial Beliefs and Intentions: A Cross-Cultural Study of University Students in Seven Countries. International Journal of Business. Vol. 16(4). P. 303–314.
  20. Alvesson M. Organizations as rhetoric: Knowledge-intensive firms and the struggle with ambiguity. Journal of Management Studies. 1993. Vol. 30. P. 997–1015.
  21. Arz C. Mechanisms of Organizational Culture for Fostering Corporate Entrepreneurship: A Systematic Review and Research Agenda. Journal of Enterprising Culture. 2017. Vol. 25. No. 4 (December 2017). P. 361–409.
  22. Curtis А. Mechanisms for organizational culture: a review of the literature. Review of Business, Accounting & Finance. 2021. Volume 01, Issue 06. P. 524–531.
  23. Detert J. R., Schroeder R. G., Mauriel J.J. A framework for linking culture and improvement initiatives in organizations. Academy of Management Review. 2000. Vol. 25. P. 850–863.
  24. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and organizations: Software for the mind. New York: McGraw-Hill, 2010. 560 р.
  25. GLOBE 2020. Global leadership and organizational behavior effectiveness. URL: https://globeproject.com/.
  26. Schein E.H. Organizational culture and leadership. Wiley & Sons Inc. New York, 2016. 437 p.
  27. Ouchi W.G., Wilkins A.L. Organizational culture. Annual Review of Sociology. 1985. Vol. 11(1). P. 457–483.
  28. Dumay J., Dai T. Integrated thinking as a cultural control? Meditari Accountancy Research. Vol. 25(4). P. 574–604.
  29. Morschett D., Schramm-Klein H., Zentes J. Corporate Culture as Coordination Mechanism. Strategic International Management. 2010. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6331-4_11.
  30. Egelhoff W.G. Patterns of Control in U.S., UK and European Multinational Corporations. Journal of International Business Studies. 1984. Vol. 15. Issue 2. P. 73–83.
  31. O’Neill J.W., Beauvais L.L., Scholl R.W. The Use of Organizational Culture and Structure to Guide Strategic Behavior: An Information Processing Perspective. Journal of Behavioral and Applied Management. 2016. Winter/Spring. Vol. 2 (2).
    132–152.
  32. Sayer A. Method in Social Science: A Realist Approach, 2nd edn. Routledge London, 1992. 316 p.
  33. Pawson R. Evidence-based policy: The promise of “realist synthesis”. 2002. Vol. 8. P.340–358.
  34. Гевко В.Л. Алгоритм формування організаційної культури підприємств мережевих структур: позитивні екстерналії та ефективність забезпечення. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2019. № 6 (46). С. 185–190.

Статтю було отримано 25.02.2023