УДК: 658.012: 339.13

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-3-21

Колесник Максим Віталійович
кандидат економічних наук, доцент, докторант кафедри маркетингу, Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0003-0814-4220
Касьянова Наталія Віталіївна
доктор економічних наук., професор, завідувач кафедри бізнес-аналітики та цифрової економіки, Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0001-7729-2011
Чернишова Тая Валеріївна
асистент, аспірант кафедри маркетингу Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0002-9661-9865

JEL classification: M31; O31

В статті проведено аналіз сутності, властивостей та завдань інноваційної інфраструктури, в тому числі досліджено рівень теоретичної зрілості наукових напрацювань ринкового управління інноваційною інфраструктурою. Виявлено недостатній рівень системного опрацювання явища ринкової інфраструктури крізь призму ринкових процесів як у сучасній законодавчій базі України, так і в науково-теоретичному пізнанні. В тому числі, шляхом індукції властивостей ринкової інфраструктури на інноваційну інфраструктуру встановлено необхідність проведення наукових досліджень в напрямі розвитку теоретико-методологічних знань з маркетингового стратегічного управління інноваційною інфраструктурою. При цьому, зважаючи на дуальність інноваційної діяльності, як-то необхідності креативного створення новації та їх наступної комерціалізації, в статі запропоновано розглядати маркетингову стратегію як суттєвий фактор розвитку та стабільності інноваційної інфраструктури, який можна віднести до системоутворюючого. На основі проведеного дослідження можна констатувати, що інноваційна інфраструктура є системною складовою інноваційної економіки та виступає гарантом економічного розвитку, здатна визначити вектор і високий рівень розвитку економіки країни; забезпечує тісне зближення науково-дослідного, освітнього, виробничого потенціалу, соціального та ринкового потенціалу, що також забезпечить покращення дифузії інновацій. На основі проведеного дослідження систематизовано критерії визначення сутності інноваційної інфраструктури. На відміну від статичного розуміння ринкової інфраструктури як сукупності її суб’єктів, в статті акумульовано бачення інших дослідників щодо важливості управлінського впливу на динаміку економічних процесів в інфраструктурі шляхом систематизації маркетингових стратегій суб’єктів інноваційної інфраструктури. Запропонована концептуальна модель маркетингових стратегій розвитку інноваційної інфраструктури передбачає формування комплексних маркетингових рішень щодо розвитку інноваційної інфраструктури та враховує особливості маркетингових процесів, рівні конкуренції, соціально-економічні та регіональні завдання розвитку регіонів і держави в цілому.

Ключові слова: інноваційна інфраструктура, ринкова інфраструктура, маркетингова стратегія, сталий розвиток, соціально-орієнтоване та регіональне управління

Список літератури

  1. Про інноваційну діяльність: Закон України № 5460-VI від 05.12.2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text/.
  2. Стан розвитку інноваційної інфраструктури. Міністерство економіки. Веб-сайт. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=022cfe7f-2c18-4545-ab69-1a3a39aea3f8&title=StanRozvitkuInnovatsiinoiInfrastrukturi
  3. Бочарова Ю.Г. Архітектура та атрибути інноваційної інфраструктури. Вісник ЖДТУ. 2018. № 2 (84). C.62-66.
  4. Командровська В.Є., Колесник М.В., Артюхов В.І. Інноваційні парки як засіб активізації інноваційної діяльності в Україні. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 36(1). С. 56-59.
  5. Федулова Л.І. Інноваційна економіка. К.: Либідь, 2006. 480 с.
  6. Русскова Е.Г. Методология системного исследования инфраструктуры рыночной экономики: дис. … доктора экон. наук: 08.00.01. Волгоград, 2007. 353 с.
  7. Інституції, що забезпечують підтримку інноваційної діяльності. Веб-сайт. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9e09cb5a-4c6e-4bc2-8445-4a4e1ebdbd76&title=Institutsii-choZabezpechuiutPidtrimkuInnovatsiinoiDiialnosti
  8. Комеліна О.В., Христенко О.В. Cутність та зміст інноваційної інфраструктури. URL: http://chtei-knteu.cv.ua/herald/content/download/archive/2010/v3/NV-2010-Vpdf.
  9. Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні: Закон України № 4618-VI від 22.03.2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4618-17#Text.
  10. Олійник О.С. Інноваційна інфраструктура: проблеми та перспективи розвитку. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України. Вип. 43. С. 150-160.
  11. Стратегія розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року. Веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-%D1%80#
  12. Гринько Т.В. Формування інноваційної інфраструктури України як основа активізації інноваційної діяльності підприємств. URL: http://vlp.com.ua/files/69_1.pdf.
  13. Гринько Т.В. Проблеми формування концепції інноваційного розвитку промисловості України. Економіка промисловості. 2013. № 3 (63). С. 163-169.
  14. Керашев А.А. Инновационные кластеры как инструмент активизации. URL: https://cyberleninka.ru.
  15. Тимченко О.І. Інноваційна інфраструктура як чинник забезпечення ефективності інноваційної діяльності малих підприємств Ефективна економіка. 2012. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1644.
  16. Писаренко Т.В., Кваша Т.К., Березняк Н.В., Прудка О.В. Інформаційне забезпечення інноваційного розвитку: світовий та вітчизняний досвід: монографія. К.: УКРІНТЕІ. 2015. 239 с.
  17. Смерічевський С.Ф., Колесник М.В. Методологічні аспекти типології соціальної орієнтації в управлінні підприємствами. Економіка та держава. 2022. № 9. С. 31-39.
  18. Козловський С.В. Стратегічне управління розвитком регіональних економічних систем. Ефективна економіка. 2010. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=334.
  19. Завгородній А. В., Крупіца І. В., Павлюк С. І., Лагодієнко Влад В. Маркетинг як інструмент управління інноваційним розвитком туристичної сфери регіону. Регіональна економіка. 2020. №4(98). С. 50-56.
  20. Лагодієнко В.В., Голодонюк О.М., Мільчева  В.В. Маркетингова  стратегія  виведення на ринок інноваційного продукту. Економіка харчової промисловості. Т.10, Вип. 2. 2018. С. 40-50.
  21. Nitsenko, V., Mardani, A., Kuksa, I., & Sudarkina, L. (2018). Additional opportunities of systematization the marketing research for resource conservation practice. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 40(3), 361-368. https://doi.org/10.15544/mts.2018.34.

Статтю було отримано 21.10.2022