УДК: 338.4

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-1-59

Резніков Роман,
доктор філософії з економіки, Віце-президент,
ТЗОВ «ІІТ «Intellias» (Київ, Україна)
https://orcid.org/0000-0001-5581-5651

JEL classification: L86, G32, L21, D81, M15, O33

У сучасному швидкоплинному та взаємопов’язаному світі ІТ-сервісні компанії відіграють важливу роль у підтримці інфраструктури різних галузей. Від хмарних обчислень та управління даними до кібербезпеки та розроблення програмного забезпечення, ці компанії надають важливі послуги, що забезпечують роботу бізнесу. Однак динамічний характер ІТ-сектору робить його особливо вразливим до різних криз. Ефективне управління кризами є життєво важливим для підтримання безперервності роботи, захисту активів і забезпечення довіри клієнтів. Попри критичну важливість управління кризами, існує нестача комплексних структур, спеціально адаптованих до унікальних викликів, з якими стикаються ІТ-сервісні компанії. На ІТ-сервісну індустрію впливає чимало потенційних криз, зокрема фінансові спади, технічні збої, порушення кібербезпеки та геополітичні потрясіння. Відсутність чіткої типології та таксономії цих криз ускладнює здатність компаній готуватися до них, реагувати на них і відновлюватися після таких подій. Це дослідження прагне заповнити цю прогалину, розробивши детальну типологію та таксономію криз, специфічних для ІТ-сервісних компаній. Ефективна категоризація криз дозволяє ІТ-сервісним постачальникам краще передбачати ризики та впроваджувати цілеспрямовані стратегії для їх пом’якшення та відновлення. Основні цілі цього дослідження включають виявлення та категоризацію різних типів криз, з якими можуть стикатися ІТ-сервісні компанії, розроблення всеосяжної таксономії, що класифікує ці кризи на основі їх характеристик та впливу, аналіз кейс-стадій минулих криз для перевірки запропонованої типології та таксономії, а також надання практичних рекомендацій ІТ-сервісним компаніям для покращення їх стратегій управління кризами. Це дослідження має відповісти на такі питання: а) з якими основними типами криз стикаються ІТ-сервісні компанії; б) як ці кризи можуть бути систематично категоризовані у всеосяжну таксономію; в) які уроки можна винести з минулих кризових подій в ІТ-секторі; г) як запропонована типологія та таксономія можуть покращити готовність і реагування на кризи в ІТ-сервісних компаніях?

Значення цього дослідження полягає у його потенціалі покращити можливості управління кризами ІТ-сервісних компаній. Запропонована типологія та таксономія слугуватимуть цінними інструментами для академічних дослідників і практиків галузі, сприяючи загальному полю управління кризами та підтримуючи стійкість ІТ-сервісної індустрії. Це дослідження має на меті заповнити критичну прогалину в літературі та надати практичні інсайти, які можуть допомогти ІТ-сервісним компаніям орієнтуватися у складнощах сучасного бізнес-середовища.

Ключові слова: управління кризами, ІТ-сервісні компанії, типологія криз, таксономія криз, проактивне управління ризиками, аналітика даних у реальному часі, новітні технології, безперервність бізнесу.

Література

  1. Mitroff I.I. Crisis management: Cutting through the confusion. MIT Sloan Management Review. 1988. № 29(2). Р. 15.
  2. Kapucu N., Özerdem A. Managing emergencies and crises. Jones & Bartlett Publishers, 288 р.
  3. Lai C.H., Lin S.H. Systems theory. In The international encyclopedia of organizational communication. 2017. Р. 1-18.
  4. Coombs W.T. Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review. 2017. № 10. Р. 163-176.
  5. Mishkin F.S. Anatomy of a financial crisis. Journal of Evolutionary Economics. 1992. № 2. Р. 115-130.
  6. Racherla P., Hu C. A framework for knowledge-based crisis management in the hospitality and tourism industry. Cornell Hospitality Quarterly. 2009. № 50(4). Р. 561-577.
  7. Dutta S., Pullig C. Effectiveness of corporate responses to brand crises: The role of crisis type and response strategies. Journal of Business Research. 2011. № 64(12). Р. 1281-1287.
  8. Lin M. The era of crisis and that international political economy of the 2008 financial crisis. Paper presented at the Western Political Science Association Meeting. NY: Las Vegas, 2015.
  9. Tsyhankova T., Yatsenko O., Mozgovyy O., Didukh T., Patsola L. Mobilization of innovative and resource factors of national outsourcing IT-companies development. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021. № 1. Р. 191-197.
  10. Bazaluk O., Yatsenko O., Reznikova N., Bibla I., Karasova N., Nitsenko V. International integration processes influence on welfare of country. Journal of Business Economics and Management. 2022. № 23(2). Р. 382–398.
  11. Reznikova N., Bulatova O., Yatsenko О., Ivashchenko О. Fiscal instruments of regulatory competition in the face of challenges to macroeconomic stability during a pandemic COVID-19. Economic of development. 2022. Vol. 21. № 2. P. 35-41.
  12. Rose A.Z. A framework for analyzing the total economic impacts of terrorist attacks and natural disasters. Journal of Homeland Security and Emergency Management. 2009. № 6(1).
  13. Yatsenko O., Nitsenko V., Mardani A., Streimikiene D., Tananaiko T. Global risks of trade and economic cooperation of Ukraine with countries of the Northern American region. Montenegrin Journal of Economics. 2019. 15. № 3 (2019). Р. 217-225.
  14. Турлакова С.С. Рефлексивное управление стадным поведением на предприятиях: концепция, модели и методы: монография. Киев: Институт экономики промышленности НАН Украины, 2020.
  15. Турлакова С.С. Методологические подходы к управлению развитием промышленных предприятий. Вестник Донбасской государственной машиностроительной академии. 2006. № 1Е.

Статтю було отримано 10.01.2024