УДК 658.3:005.73:005.591.3(477)

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-3

Череп Алла Василівна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри фінансів, банківської справи і страхування Запорізький національний університет,
https://orcid.org/0000-0001-5253-7481
Веремєєнко Олександр Олександрович,
доктор філософії кафедри фінансів, банківської справи і страхування Запорізький національний університет
Маказан Євгенія Василівна,
кандидат економічних наук, доцент, професор кафедри зовнішньоекономічної діяльності Запорізький національний університет,
http://orcid.org/0000-0001-5855-0476

JEL classification: M14; P42

У роботі розглянуто та визначено сутність «корпоративної культури підприємства», надано власне визначення цієї економічної категорії. Встановлено, що корпоративна культура – це інструмент організаційної діяльності, за допомогою якого підприємство формує свої успіхи та досягнення, а також реакцію співробітників на ці досягнення через ідеї, цінності та думки, що панують всередині колективу. Зазначено, що керівництво підприємства повинно підлаштовувати та адаптувати методи ведення корпоративної культури саме під цінності та пріоритети персоналу своїх підприємств, оскільки саме людський капітал відіграє головну роль у веденні ефективної діяльності підприємства. Представлено етапи впровадження корпоративної культури на підприємствах. Встановлено, що керівництво під час планування етапів впровадження корпоративної культури на підприємствах має враховувати атмосферу, яка склалася всередині колективу, а від цього вже визначати базові цінності та переконання, формувати норми поведінки та стандарти підприємства, впроваджувати мотиваційні заходи для своїх працівників. Визначено принципи корпоративної культури. Виокремлено загальні та спеціальні принципи корпоративної культури. Обґрунтовано важливість використання  принципів корпоративної культури підприємств, які передбачають узгодженість завдань діяльності місії та стратегічним цілям розвитку як персоналу, так і підприємства загалом, що забезпечить високий рівень конкурентоспроможності в умовах мінливого середовища. Доведено, що в період російсько-української війни необхідно враховувати як внутрішні фактори розвитку  корпоративної культури, так і зміни, які відбуваються у суспільстві. Лише такий підхід забезпечить збалансування усіх учасників ринкових відносин. Досліджено вплив корпоративної культури на розвиток підприємства. Розглянуто чинники впливу на корпоративну культуру підприємства.

Ключові слова: корпоративна культура , підприємство, розвиток, етапи, вплив, персонал, сутність.

Література

  1. Brown А. Organisational Culture. Journal of Management and Organisation. 1995. Vol. 1. Issue 1. Р.
  2. Ouchi W.G., Wilkins A.L. Оrganizational culture. Annul Review of Sociology. 1985. Vol.1. Р. 457-4
  3. Kilmann H.R., Mary J. Saxton J.M, Serpa R. Gaining control of the corporate culture, San Francisco: Jossey-Bass, 1985.
  4. Eldridge J., Crombie A. A sociology of organization. London: Allen&Unwin, 1974. URL: http:// www.hr-portal.ru/pages/okk/ook.php.
  5. Бугаєвська Ю.В. Поняття корпоративної культури: її суть і структура. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. № 36. С. 12-17.
  6. Cемикіна М.В., Бєляк Т.О. Корпоративна культура та якість людського капіталу: особливості взаємовпливу. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2015. № 28. C. 68-75.
  7. Чернишова Т.О., Немченко Т.А. Деякі аспекти корпоративної культури організації. Наукові праці КНТУ. Економічні науки. 2010. Випуск 17. С. 328-330.
  8. Чайка Г.П. Культура ділового спілкування менеджера. Київ: Знання, 2005. 225 с.
  9. Воронкова А.Е., Баб’як М.М., Коренєв Е.Н., Мажура І.В. Корпорації: управління та культура: монографія. Дрогобич: Вимір, 2006. 376 с.
  10. Бала О.І., Мукан О.В., Бала Р.Д. Принципи корпоративної культури підприємства: сутність та види. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2010. № 682. С. 11-15.
  11. Харун О.А., Стецюк О.В. Сутнісні характеристики корпоративної культури підприємств. Економіка і суспільство. 2017. №13. С. 139-144.
  12. Сікорська Л.В., Лесько О.Й. Формування корпоративної культури підприємства. 2019. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/63uen.

Статтю було отримано 17.07.2024