УДК: 378.147
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-39
JEL classification: I23; O14; L50
Інтеграція України до європейського освітнього простору приводить до суттєвих змін у стратегії розвитку освіти. Серед основних суттєвих змін є впровадження дуальної форми здобуття освіти. Уряд країни здійснив значні кроки щодо впровадження дуальної форми здобуття освіти під дією глобальних викликів (пандемії короновірусної інфекції, війни рф проти України, знищення та пошкодження значної інфраструктури). Також умови використання технологій імплементації четвертої промислової революції приводять до зміни формування навичок та компетентностей як основ концептуальних компонентів дуальної форми набуття фахових компетенцій у системі вищої освіти. В умовах війни та повоєнної відбудови економіки України дуальна форма здобуття освіти дозволить вирішити ряд проблем: сприяння релокації та відновлення бізнесу, скорочення безробіття, скорочення державного фінансування на непотрібні для роботодавців спеціальності. Відповідно, формування концептуальних компонентів дуальної форми набуття фахових компетенцій у системі вищої освіти в умовах імплементації четвертої промислової революції є досить актуальним. Метою статті є формування та аналіз концептуальних компонент дуальної форма набуття фахових компетенцій у системі вищої освіти з використанням технологій імплементації в умовах четвертої промислової революції. Здійснено аналіз адаптації дуальної форми здобуття освіти в Україні. Визначено, що попри воєнні дії на більшості території України забезпечення освітнього процесу для здобувачів дуальної освіти не переривалося, використовуючи різні елементи дистанційної форми навчання. Аналіз показав, що відбулося скорочення здобувачів дуальної освіти після повномасштабного вторгнення рф до України. Так, кількість здобувачів освіти, які навчались за ДФЗО у 2021/2022 н.р. до 24.02.2022 становила 681 особу, після вторгнення 506 осіб, зменшення відбулося на 175 осіб. Результати аналізу показали, що до 24.02.2022 року найбільша кількість здобувачів дуальної форми здобуття освіти припадає на заклади вищої освіти – 85,9%, в закладах фахової передвищої освіти – 14,10%. У розрізі рівнів найбільша кількість здобувачів за освітнім рівнем молодший бакалавр (молодший спеціаліст) – 96 осіб (14,10%), бакалавр – 348 осіб (51,10%), магістр – 238 осіб (34,95%). Доведено, що в умовах війни та стагнації національної економіки збільшується кількість безробітного населення. Негативним є те, що по деяким професіям існує тотальний дефіцит вакансій, чисельність безробітних перевищує в 2-5 разів від кількості вакансій. Запропоновано створювати дорожні карти, стратегії та плани формування та адаптації концептуальних компонентів дуальної форми набуття фахових компетенцій у системі вищої освіти з використанням технологій четвертої промислової революції. Зазначено важливість взаємопраці органів публічної влади, закладів освіти, роботодавців при формуванні концептуальних компонентів дуальної форми набуття фахових компетенцій, що позитивно вплине на скорочення відповідного рівня безробітних.
Ключові слова: дуальна форма набуття фахових компетенцій, освітній процес, учасники освітнього процесу, стейкхолдери університету, економічний ефект, четверта промислова революція.
Список літератури
- Герлянд Т., Гоменюк Д. Можливості для реалізації професійного навчання через упровадження елементів дуальної освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. 2022. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731437/1/%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B4%20%D0%A2._%D0%93%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D0%94.%D0%92..pdf.
- Тамаркіна О.Л. Дуальна освіта: складнощі впровадження. Науковий журнал «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка». 2022. № 47. Т.4. С.222-225. URL: https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/9868/1/1%2C%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf.
- Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: схвалено Міністерством освіти і науки України протокол № 1/3-4 від 26.01.2018 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/kolegiya-ministerstva/02/kontseptsii-dualnoi-osviti.doc.
- Бучинська О., Давліканова О., Іщенко Т., Лилик І., Чайковська А., Яшкіна О. Аналітичний звіт за результатами третього року пілотного проєкту, що реалізується відповідно до Наказу МОНУ № 1296 від 15.10.2019 р. «Щодо запровадження пілотного проєкту в закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти»: Київ: ТОВ «Вістка», 2022. 100 с.
- В Україні зареєстровано 150 тисяч безробітних–служба занятості. Суспільне Новини. 2023. URL: https://suspilne.media/419247-v-ukraini-zareestrovano-150-tisac-bezrobitnih-sluzba-zanatosti/.
- Аналітична та статистична інформація. Державна служба зайнятості України. 2023. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/68.
- Марценюк Л.В., Груздєв О.В. Дуальна освіта як засіб ефективного поєднання теорії та практики. Економіка та держава. 2021. № 3. С. 58-65. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.3.58.
- Кадемія М.Ю., Опушко Н.Р. Дуальна форма професійної підготовки майбутніх педагогів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Випуск 55. С.160-166.
- Віннікова І.І., Іщенко І.А. Прогнози і виклики четвертої промислової революції. 2021. URL: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/230454/229430.
- Kramarenko I., Irtyshcheva I., Stehnei M., Boiko Y., Nadtochiy I., Pavlenko O., Rakipov V., Hryshyna N., Sirenko I., Ishchenko O., Tubaltseva N. Socio-economic development in conditions of digital transformations: regional features, strategic analysis, and prospects. 7th International Conference on Mathematics and Computers in Sciences and Industry (MCSI). 2022. рр.175-182.
- Irtyshcheva I., Pavlenko O., Boiko Y., Stehnei M., Kramarenko I., Hryshyna N., Ishchenko O. Еvaluation of efficiency of regional public governance in the context of achieving goals of sustainable development. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2022. Vol. 44. Issue 4. рр. 497-505.
Статтю було отримано 06.03.2023