УДК: 338.48
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-2-7
JEL classification: L83
Анотація
Вступ. Розвиток внутрішнього туристичного ринку та підвищення рівня конкурентоспроможності суб’єктів туристичного бізнесу є актуальними завданнями у стратегічній перспективі. Конкурентні переваги формуються на основі ефективного використання всіх наявних у нього видів ресурсів. Дослідження впливу факторів на процес формування конкурентних переваг суб’єктів туристичного бізнесу є найважливішим чинником його подальшого ефективного розвитку. Конкурентоспроможність в сучасних ринкових умовах розглядається з точки зору споживачів, а тому маркетингова діяльність є важливим етапом підвищення їх конкурентоспроможності.
Метою дослідження є розробка теоретичних та практичних механізмів підвищення конкуренто-спроможності суб’єктів туристичного підприємництва та визначення факторів її формування.
Результати. Конкурентоспроможність суб’єктів туристичного підприємництва це здатність та можливість надавати туристичні послуги за рахунок конкурентних переваг. Вона виступає головним фактором забезпечення ефективного та прибуткового розвитку туристичних підприємств та визначає їх здатність функціонувати не тільки в поточних фінансово-економічних і політичних умовах, а й в умовах фінансово-економічної кризи. Можна стверджувати, що конкурентоспроможність суб’єктів туристичного підприємництва виступає визначальним критерій розвитку територіальних громад. У процесі дослідження виявлено, що конкурентоспроможність суб’єктів туристичного підприємництва залежить від зовнішніх факторів (макросередовище та мезосередовище); факторів галузевого оточення; факторів внутрішнього середовища.
Висновки. Резерви росту конкурентоспроможності суб’єктів туристичного підприємництва необхідно шукати у внутрішніх факторах розвитку підприємства, які характеризують виробничо-господарську діяльність; особливості та специфіку готельних послуг; якість обслуговування споживачів; маркетингову діяльність. Заходи з підвищення рівня конкурентоспроможності суб’єктів туристичного підприємництва повинні носити комплексний характер та входити до стратегії розвитку територіальних громад. Стратегічне управління конкурентоспроможністю суб’єктів туристичного підприємництва доцільно будувати за регіональним відтворювальним підходом до управління, що передбачає максимальне використання туристичних можливостей й забезпечення збалансованого соціально-економічного розвитку території.
Ключові слова: суб’єкти туристичного підприємництва, конкурентоспроможність; об’єднана територіальна громада, стратегічне управління; підприємництво.
Список літератури
- Холловая Г.К. Туристичний маркетинг: пер. C 4-а англійська. К.: Знання, 2008. 575 с.
- Багієв Г.Л., Аренов І.А. Основи маркетингового маркетингу: Навч. Харчування. СПб.: ПГБУП. 1995. 234 с.
- Загороднюк О. Сутність та значення контролінгу в системі управління підприємством. Економічні науки. № 6. С. 121-127.
- Іванов Ю. Конкурентоспроможність у системі категорій ринкової економіки. Бізнес Інформ. 1994. № 11. С. 11-14.
- Хаустова К.М., Крамаренко І. С., Архангельська А.-М. І. Роль інвестицій в розвитку транспортно-логістичної системи України. Економіка та суспільство: електронний науковий фаховий журнал. 2019. №20. С. 456-462.
- Іртищева І. О., Рогатіна Л. П., Крамаренко І.С., Андрющенко Є. Г., Білан В.В. Трансформація інвестиційної інфраструктури – запорука економічної безпеки: національний та регіональний аспекти. Агросвіт. 2020. № 12. С. 27–33.
- Pavlova O., Pavlov K., Novosad O., Irtyshcheva I., Popadynets N., Hryhoruk I., Gelich N., Suriak A., Makara O., Zhuk O., Boiko Y., Kramarenko I. Strategic Priorities for Socio-economic Development of Ukraine in Comparison with the Republic of Poland. In: Karwowski W. and others (ed.). Human Systems Engineering and Design III. IHSED 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1269. pp 308-314.
- Іртищева І. О., Тубальцева Н. П., Крамаренко І.С., Гришина Н. В., Сергійчук С.І. Економічний розвиток на засадах активізації малого підприємництва: історичні процеси та завдання управління. Економіка та держава. 2020. № 5. С. 75–80.
- Шляхи забезпечення конкурентоспроможності туристичного бізнесу в умовах глобалізації: монографія / авторський колектив; за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. І. О. Бочана. Львів: Галицька Видавнича Спілка, 2020. 236 с.
Статтю було отримано 15.04.2021