УДК: 332:48
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-9
JEL classification: L83
Анотація
Динамічний характер сфери туризму залежить від постійно зростаючих вимог до професійної кваліфікації та підготовки кадрів. Різноманітність видів туризму вимагає адекватного освітнього рівня та професійної кваліфікації майбутніх спеціалістів та менеджерів. Їхня професійна підготовка починається у закладах вищої освіти з метою їх затвердження у процесі реалізації та кар’єрного розвитку у туризмі. Компетенціям у сучасній науці туризму відводиться роль основного чинника, визначального успіху розвитку туризму у конкретній дестинації. У цьому компетенції виступають як головна якість менеджменту дестинації і як визначальний елемент зовнішнього та внутрішнього середовища туристської індустрії. Компетентність розглядається як складна інтегративна властивість людини, що включає як змістовні (знання), так і процесуальні (уміння) компоненти, які дозволяють йому ефективно виконувати професійну діяльність, самостійно вирішувати виробничі завдання, давати відповідь на поставлене запитання. Тобто можна сказати, що компетентність є сукупністю компетенцій. Професійні компетенції є визначальним фактором для ефективної професійної поведінки та конкурентоспроможності на туристичному ринку. Вони сприяють підтримці традиційного ритму туристичної діяльності, а також прийняттю нестандартних рішень у проблемних ситуаціях. Доведено, що компетентне середовище туристського комплексу охоплює органи управління, робочу силу, нематеріальні туристичні ресурси, споживачів. В роботі проаналізовано зв’язок елементів «національного ромба» та компетенцій стосовно туристичного комплексу. Зазначено, що компетенції супутніх галузей туристичного комплексу опосередковано впливають на успіх його функціонування. Проблема компетенцій у туристичній освіті та науці в результаті негативно впливає на можливості відстоювання корпоративних інтересів туристичного комплексу в усіх сферах.
Ключові слова: компетенція, компетентність, професійна компетентність, професійна кваліфікація
Список літератури
- Бігдан М.Г., Карлик Ю.Ю. Пряма залежність якості туристичних послуг від ефективного управління. Менеджмент, маркетинг та управління персоналом. Вісник КрНУ Михайла Остроградського. Кременчук: КрНУ, 2012. Вип. 3 (74). С. 178–182.
- Бондар Н.Д. Перелік та зміст ключових компетентностей майбутніх менеджерів сфери туризму. Соціальн-політичні та гуманітарні виміри європейської інтеграції України: зб. наук. пр. Міжнар. Науково-практичної конференції. Вінниця: Центр підготовки наукових та навчально-методичних видань ВТЕІ КНТЕУ, 2013. Ч. 2. С. 119–125.
- Гуревич Р.С. Як визначити рівень професійної компетентності персоналу? Теорія і практика управління соціальними системами. 2011. № 1. С. 31—37.
- Жигайло Н.І. Формування професійних якостей менеджера. Збірник наукових праць. Психологiчнi науки. 2011. Т. 2. Вип. 8. С. 113–120.
- Замятіна Н.В. Формування професійної компетентності майбутнього менеджера туристичної індустрії у процесі навчання. Проблеми освіти. 2017. Вип. I–II (65–66). С. 453–463.
- Оболенцева Л.В., Заїка Д. І. Кадровий потенціал як складова розвитку туристичного підприємства. International scientific journal. 2015. № 9. С. 146–149.
- Кокун О.М. Психофізіологічне забезпечення становлення фахівця у професіях типу “людина-людина”: монографія. За ред. О.М. Кокуна. Кіровоград: Імекс ЛТД, 2013. 266 с.
- Лоїк Г.Б. Шляхи формування професійної компетентності майбутніх менеджерів туризму. URL: http://www.rusnauka.com/16_NPRT_2013/ Pedagogica/2_139881.doc.htm
- Освіта на основі життєвих навичок. Адвокаційний модуль для керівних кадрів. RU. URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53
- Пелешко Л.В. Формування професійної компетентності фахівця з менеджменту. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 3. С. 97–102.
- Рамзані Е.В. Сутність поняття психологічної компетентності. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2014. № 2 (61). С. 158–164.
- Саух І.В. Моделі професійної компетентності менеджера туристичної індустрії як основа конкурентоспроможності галузі. Економіка. Управління, Інновації. 2010. № 2 (4). URL: http://tourlib.net/statti_ukr/sauh.htm
- Шаповалова О.М. Інноваційний розвиток підприємств сфери послуг: туризму. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2013. № 4 (193). Ч. 2. С. 241–246.
- Яценко О.М. Лідерські якості в структурі складових компетентностей менеджерів. Молодий вчений. 2016. № 6 (33). С. 496–501.
- Рабаданова Я. М. Особливості підготовки фахівців туристичної галузі. Управління розвитком. 2012. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/rabadanova.htm
Статтю було отримано 16.03.2022