УДК 332
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-14
JEL classification: H70, R40
Трансформація української економіки в бік ринкових відносин виявила значні дисбаланси в сфері логістики. Відсутність адекватної теоретичної бази та чіткої державної політики в цій галузі призвели до низки проблем. Зокрема, можна виділити такі: недостатнє інформаційне забезпечення логістичних процесів, обмежена кількість великих логістичних операторів та дефіцит науково-дослідних розробок у сфері логістики. Вказані фактори суттєво ускладнюють оптимізацію товаропотоків та знижують конкурентоспроможність українських підприємств. Метою цієї публікації є детальне дослідження архітектоніки системи та еволюції форм державного регулювання в логістичній сфері. Архітектоніка системи державного регулювання в логістиці передбачає структурований і комплексний підхід до управління логістичними процесами на державному рівні. Вона включає кілька основних компонентів, які взаємодіють для забезпечення ефективного функціонування ринку логістичних послуг. Для забезпечення стійкого розвитку української економіки та підвищення якості життя громадян необхідно впроваджувати сучасні підходи до державного регулювання логістичних послуг. Зокрема, пріоритетним завданням є створення цифрової платформи «єдине вікно», яка об’єднає всі дозвільні процедури в єдиний електронний сервіс. Паралельно слід активно працювати над гармонізацією українського митного законодавства з європейськими стандартами, що дозволить суттєво спростити митні формальності та прискорити рух товарів. Реалізація цих заходів сприятиме підвищенню конкурентоспроможності українського бізнесу та залученню іноземних інвестицій. Для створення конкурентоспроможної логістичної галузі необхідно забезпечити тісну співпрацю держави та бізнесу. Регулярні консультації, прозорість регуляторних процедур та гнучкість законодавства є ключовими факторами для залучення інвестицій та стимулювання інновацій. Впровадження спеціальних податкових режимів, таких як знижки на податок на прибуток для компаній, що інвестують у розвиток інфраструктури, та підтримка стартапів і інноваційних компаній, дозволить модернізувати галузь та підвищити її ефективність. Крім того, важливо забезпечити гармонізацію українського законодавства з європейськими стандартами, що сприятиме інтеграції України в єдиний європейський економічний простір.
Ключові слова: державне регулювання, інституціоналізм, інституціональний базис, логістика, логістична сфера, логістичне регулювання.
Література
- Асоціація міжнародних автомобільних перевізників України. URL: http://www.asmap.org.ua/.
- Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws.
- Всеукраїнська громадська організація «українська асоціація перевізників». URL: https://vgouap.at.ua/.
- Господарський кодекс України. Із останніми змінами, внесеними згідно із Законами № 3587-IX від 22.02.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.
- Громадська організація «Українська логістична асоціація». You control. URL: https://youcontrol.com.ua/catalog/company_details/33628647/.
- Про автомобільний транспорт: Закон України № 2344-III від 05.04.2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text.
- Митний кодекс України. Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3854-IX від 16.07.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text.
- Павлов К.В., Павлова О.М., Бортнік А.В., Гупало В.В. Особливості розвитку міжнародних логістичних систем за умов глобалізації. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 1-2. С. 29-35. URL: http://apie.org.ua/wp-content/uploads/2023/07/apie_2023_r01_a05.pdf.
- Павлова Г.Є, Бабій І.В., Воловик Д.В. Становлення логістики на рівні міжнародних економічних відносин. Innovation and Sustainability. 2022. № 2. С. 139-146.
- Павлова О.М. Розвиток людського капіталу за умов євроінтеграційних змін та економічних викликів. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. Серія: “Економічні науки”. 2024. №
- Павлова О., Павлов К., Бортнік А., Волошин А., Мельник О. Методичні підходи до оцінки проєктів у підприємництві, логістиці та торгівлі. Успіхи досягнення у науці. Серія «Соціальні та поведінкові науки». №4(4). С. 803-817. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2024-4(4)-803-817.
- Павлова О.М., Новосад О.В., Мурзіна А.В., Опашнюк Ю.В., Ширшиков Н.О., Мельник О. О. Розвиток підприємництва у сфері ІТ-бізнесу за умов змін та комунікацій. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2024. № 2. С. 124-130. DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2024-2-23.
- Павлова О.М., Павлов К.В. Логістична взаємодія між суб’єктами газотранспортної галузі: механізм реалізації та перспективи. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія «Економічні науки». 2020. №3(35). Том 2. С. 46-51. DOI:https://doi.org/10.25313/2520-2294-2020-3-5737.
- Про затвердження Порядку реалізації положень Конвенції про процедуру спільного транзиту на території України. Із змінами і доповненнями: Наказ, Порядок № 325 від 07.10.2022 р. URL:https://ips.ligazakon.net/document/RE38645?an=2.
- Павлов К.В., Павлова О.М., Бортнік А.В., Гупало В.В. Особливості розвитку міжнародних логістичних систем за умов глобалізації. Всеукраїнський науковий журнал «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» № 1-2. 2023. С. 29-35.
- Самойленко Б.В., Павлова О.М., Пінчук А.П. Концептуалізація механізму регулювання ринку логістичних послуг. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. Серія: “Економічні науки”. 2024. №6.
- Стрішенець О.М., Павлов К.В. Особливості конкурентних відносин на регіональних ринках нерухомості. Науковий вісник ужгородського університету. Серія «Економіка». Випуск 1(47). Том 2. С. 35-38.
- Харсун Л.Г. Логістичне обслуговування товаропотоків між Україною та країнами ЄС. Економіка України. 2016. № 4. С. 112-121. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2016_4_12.
- Цивільний кодекс України. Із останніми змінами, внесеними згідно із Законами № 3778-IX від 05.06.2024. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.
- Updated National Transport Strategy of Ukraine 2030. PART 1: Transport Sector Policy Note. 2016. URL:https://mtu.gov.ua/files/Zakypivli/Ukraine%20Transport%20Strategy%20Part%201%20-%20POLICY%20NOTE.pdf.
Статтю було отримано 03.08.2024