УДК: 658.8:334:339.1

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-44

Наумов Олександр Борисович,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності підприємств,
Національний авіаційний університет
Наумова Ольга Володимирівна,
Аспірант,
ЗВО «Міжнародний університет бізнесу і права», Міністерства освіти і науки України
Долинська Олена Олександрівна,
здобувач, завідувач лабораторією кафедри маркетингу, підприємництва і торгівлі,
Одеський національний технологічний університет

JEL classification: M31; Q13

В умовах невизначеності та прояву кризових явищ однією з найбільш важливих детермінант, що зумовлює результативність виробничо-збутової діяльності харчового підприємства, є рівень ризику і небезпек. Системний комплексний аналіз та оцінювання проблем та небезпек у діяльності харчового підприємства дозволяє своєчасно розробити і вжити заходів зі стабілізації ситуації і подолання ризиків. Джерелами ризику та невизначеності у виробничо-збутовій діяльності харчового підприємства є вплив чинників внутрішнього та зовнішнього (мікро- та макро-) середовища. З іншої точки зору, ці фактори можуть бути оцінені як керовані (переважно внутрішні) та некеровані (переважно зовнішні). Рівень невизначеності оточуючого середовища підприємства визначає можливість управління ситуацією, застосування методів подолання ризиків. Метою цієї статті є дослідження теоретико-методологічних засад інструментів розроблення стратегічних маркетингових рішень для підвищення ефективності виробничо-збутової діяльності харчових підприємств. Коли відбувається збільшення рівня непередбачуваності процесів та подій у внутрішньому середовищі підприємства – це є сигналом для керівництва та служби маркетингу до вжиття негайних заходів з покращення роботи на найбільш «напружених» ділянках процесу виробництва та реалізації продукції. Зокрема проблемні питання можуть вникати у процесах постачання сировини, готової продукції, у самому процесі виробництва та ін. З точки зору маркетингу важливо вчасно ідентифікувати саме ті «точки напруги», які  можуть негативно вплинути безпосередньо на саму систему маркетингу та на ставлення покупців до підприємства. Завчасна діагностика проблем є запорукою попередження кризових ситуацій або вжиття відповідних, завчасно визначених, заходів протидії негативним наслідкам. Харчові підприємства повинні використовувати комбінацію маркетингових інструментів під час кризи, щоб залишатися актуальними та зберігати свою клієнтську базу. Соціальні мережі, email-маркетинг, онлайн-реклама, маркетинг впливу та контент-маркетинг – це ефективні інструменти, які можна використовувати для просування товарів і послуг, підвищення впізнаваності бренду та взаємодії з клієнтами.

Ключові слова: харчові підприємства, маркетинг, точки напруги, кризові явища, показники.

Література

  1. Любченко О. Купуй українське» або розвиток внутрішнього ринку вже працює. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/kupuj-ukrayinske-abo-rozvitok-vnutrishnogo-rinku-vzhe-pracyuye-oleksij-lyubchenko.
  2. Net marketing contribution (NMC). URL: https://the-definition.com/term/net-marketing-contribution-nmc.
  3. Whatley Tiesha. How to Calculate Net Market Contributions. URL: https://bizfluent.com/how-10032398-calculate-net-market-contributions.html.
  4. Best Roger J. Market-Based Management: Strategies For Growing Customer Value And Profitability 4th Edition Pearson College Div. 4th edition. 2005. 506p
  5. Kim and Mauborgne. Blue Ocean Strategy. Harvard Business School Press. 2004. URL: https://hbr.org/2004/10/blue-ocean-strategy.
  6. Sadchenko О., Lagodiienko V., Novykova I., Feshchenko O., Ruzhynska N., Bogdanov O. Marketing Tools in Stimulating Innovative Activity of Enterprises. International Journal of Management. №11 (6). 2020. pp.241-251. URL: http://www.iaeme.com/IJM/issues.asp?JType=IJM&VType=11&IType=6. DOI: 10.34218/IJM.11.6.2020.023.
  7. Лишенко М. О., Макаренко Н. О. Теоретичні основи маркетингової концепції управління та формування стратегії розвитку підприємства в умовах сталості. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 1. С. 33 – 40.
  8. Савченко Т. В., Лагодієнко В. В., Басюркіна Н. Й. Особливості формування маркетингових стратегій розвитку регіональних ринків. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2022. Том 7. № 4. С. 268 ‒ 273.

Статтю було отримано 12.01.2023