УДК 330.332
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-11
JEL classification: O30
У сучасному світі інновації є ключовим чинником успішного розвитку компаній, національних економік та глобальної спільноти загалом. Тому вони привертають велику увагу з боку урядів, бізнесу, наукових та освітніх установ, які активно підтримують та стимулюють процеси інноваційної діяльності. Інновації відіграють важливу роль в економічному розвитку суспільства, оскільки вони сприяють підвищенню продуктивності, конкурентоспроможності та загальному рівню життя, що стимулюють зростання виробництва, удосконалення технологій, покращення умов праці та багато інших переваг. Конкурентоспроможність є критерієм, що найбільш повно відображає ефективність діяльності економічного суб’єкта. Практика показує, що розв’язання задачі підвищення конкурентоспроможності викликає значні труднощі, а для багатьох підприємств у сьогоднішніх економічних умовах воно стало проблемою внаслідок відсутності в організацій чіткої стратегії, фінансово-економічних цілей та критеріїв. У ситуації, що склалася, для успішної конкурентної боротьби підприємствам необхідно не тільки оновлювати технології та технологічне обладнання, вивчати внутрішній і зовнішній ринок і вести маркетингові дослідження, виявляти свої можливості, слабкі сторони і вразливі місця конкурентів, а й впливати на власну конкурентоспроможність і визначати її основні напрями. Інновації відіграють ключову роль у розробці та адаптації бізнес-моделей, дозволяючи підприємствам залишатися конкурентоспроможними в світі, що швидко змінюється. Інтеграція нових технологій та підходів може значно покращити ефективність процесів, знизити витрати та створити нові ринкові можливості. В умовах жорсткої конкуренції та технологічних новинок у виграші виявляться ті підприємства, які зможуть швидко проаналізувати бізнес-моделі, вибрати для себе найкращу та ефективно її реалізувати. Для ефективного впровадження інноваційної бізнес-моделі в рамках бізнесу, що вже відбувся, необхідно оцінити нові ключові фактори успіху, розробити нову систему цінностей, нові бізнес-процеси, організаційну структуру та корпоративну культуру.
Ключові слова: розвиток, інновації, підприємство, конкурентоспроможність, ресурси.
Література
- Бєлоусова Л.І., Марченко Н.О. Вплив стратегічного управління та обраної стратегії на конкурентоспроможність промислового підприємства. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2016. № 3 (227). С. 7-11.
- Друкер П. Інновації та підприємництво: практика і принципи. Harper & Row, 1986.
- Крістенсен К. Дилема новатора: коли нові технології призводять до краху великих фірм. Harvard Business Review Press. 1997.
- Литвин Н.Ю. Інноваційне управління формуванням стратегічних орієнтирів конкурентних переваг. Бізнес Інформ. 2021. № 1. C. 303-309. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-1-303-309.
- Мошак С.М., Мікловда В.П., Шандор Ф.Ф., Кубіній Н.Ю., Кубіній В.В. Стратегічне управління конкурентоспроможністю: системний метод та екзистенціальна експозиція: монографія. Мукачево: Карпатська вежа, 2017. 240 с.
- Портер М. П’ять конкурентних сил, які формують стратегію. Harvard Business Review. 2008. No. 86(1). P. 78-79.
- Пронько Л.М., Токар К.С. Маркетингова стратегія у формуванні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2022. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2022/75.pdf.
- Савченко С.М. Методологічні основи дослідження конкурентоспроможності підприємств. Ефективна економіка. 2019. № 6. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/pdf/6_2019/54.pdf.
- Шумпетер Дж. Капіталізм, соціалізм і демократія. Taylor & Francis, 2003.
- by Richard R.N., Sidney G. An Evolutionary Theory of Economic Change. Winter The Business History Review. 1983. Vol. 57. No. 4. Р. 576-577.
- Rogers E. Diffusion of Innovations, 5th Edition.Simon and Schuster, 2003.
- Aghion P., Tirole J. The Management of Innovation. The Quarterly Journal of Economics. 1994. Vol. 109. No. 4. Р. 1185-1209.
Статтю було отримано 12.07.2024