УДК 330.332

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-11

Загребельна Ірина Леонідівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки та міжнародних економічних відносин,
Полтавський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0002-8316-1656
Дядик Тетяна Василівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу,
Полтавський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0002-8422-3775
Косенко Віталій Миколайович,
здобувач вищої освіти ступеня доктора філософії,
Полтавський державний аграрний університет
https://orcid.org/0009-0004-4168-8689

JEL classification: O30

У сучасному світі інновації є ключовим чинником успішного розвитку компаній, національних економік та глобальної спільноти загалом. Тому вони привертають велику увагу з боку урядів, бізнесу, наукових та освітніх установ, які активно підтримують та стимулюють процеси інноваційної діяльності. Інновації відіграють важливу роль в економічному розвитку суспільства, оскільки вони сприяють підвищенню продуктивності, конкурентоспроможності та загальному рівню життя, що стимулюють зростання виробництва, удосконалення технологій, покращення умов праці та багато інших переваг. Конкурентоспроможність є критерієм, що найбільш повно відображає ефективність діяльності економічного суб’єкта. Практика показує, що розв’язання задачі підвищення конкурентоспроможності викликає значні труднощі, а для багатьох підприємств у сьогоднішніх економічних умовах воно стало проблемою внаслідок відсутності в організацій чіткої стратегії, фінансово-економічних цілей та критеріїв. У  ситуації, що склалася, для успішної конкурентної боротьби підприємствам необхідно не тільки оновлювати технології та технологічне обладнання, вивчати внутрішній і зовнішній ринок і вести маркетингові дослідження, виявляти свої можливості, слабкі сторони і вразливі місця конкурентів, а й впливати на власну конкурентоспроможність і визначати її основні напрями. Інновації відіграють ключову роль у розробці та адаптації бізнес-моделей, дозволяючи підприємствам залишатися конкурентоспроможними в світі, що швидко змінюється. Інтеграція нових технологій та підходів може значно покращити ефективність процесів, знизити витрати та створити нові ринкові можливості. В умовах жорсткої конкуренції та технологічних новинок у виграші виявляться ті підприємства, які зможуть швидко проаналізувати бізнес-моделі, вибрати для себе найкращу та ефективно її реалізувати. Для ефективного впровадження інноваційної бізнес-моделі в рамках бізнесу, що вже відбувся, необхідно оцінити нові ключові фактори успіху, розробити нову систему цінностей, нові бізнес-процеси, організаційну структуру та корпоративну культуру.

Ключові слова: розвиток, інновації, підприємство, конкурентоспроможність, ресурси.

Література

  1. Бєлоусова Л.І., Марченко Н.О. Вплив стратегічного управління та обраної стратегії на конкурентоспроможність промислового підприємства. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2016. № 3 (227). С. 7-11.
  2. Друкер П. Інновації та підприємництво: практика і принципи. Harper & Row, 1986.
  3. Крістенсен К. Дилема новатора: коли нові технології призводять до краху великих фірм. Harvard Business Review Press. 1997.
  4. Литвин Н.Ю. Інноваційне управління формуванням стратегічних орієнтирів конкурентних переваг. Бізнес Інформ. 2021. № 1. C. 303-309. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-1-303-309.
  5. Мошак С.М., Мікловда В.П., Шандор Ф.Ф., Кубіній Н.Ю., Кубіній В.В. Стратегічне управління конкурентоспроможністю: системний метод та екзистенціальна експозиція: монографія. Мукачево: Карпатська вежа, 2017. 240 с.
  6. Портер М. П’ять конкурентних сил, які формують стратегію. Harvard Business Review. 2008. No. 86(1). P. 78-79.
  7. Пронько Л.М., Токар К.С. Маркетингова стратегія у формуванні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2022. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2022/75.pdf.
  8. Савченко С.М. Методологічні основи дослідження конкурентоспроможності підприємств. Ефективна економіка. 2019. № 6. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/pdf/6_2019/54.pdf.
  9. Шумпетер Дж. Капіталізм, соціалізм і демократія. Taylor & Francis, 2003.
  10. by Richard R.N., Sidney G. An Evolutionary Theory of Economic Change. Winter The Business History Review. 1983. Vol. 57. No. 4. Р. 576-577.
  11. Rogers E. Diffusion of Innovations, 5th Edition.Simon and Schuster, 2003.
  12. Aghion P., Tirole J. The Management of Innovation. The Quarterly Journal of Economics. 1994. Vol. 109. No. 4. Р. 1185-1209.

Статтю було отримано 12.07.2024