УДК: 339.137.2: 658.0

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-12

Лагодієнко Володимир Вікторович,
доктор економічних наук, професор,
завідувач кафедрою маркетингу, підприємництва і торгівлі,
Одеський національний технологічний університет
Артеменко Ліна Петрівна,
кандидат економічних наук, доцент,
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
Лагодієнко Владислав Володимирович,
здобувач вищої освіти другого рівня,
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

JEL classification: O31; Q55

У статті розглянуто підходи до розроблення та реалізації інноваційно-орієнтованої стратегії підвищення конку-рентоспроможності підприємств харчової промисловості. Встановлено, що загалом модель такої стратегії має передбачати використання системного підходу та ієрархічну підпорядкованість стратегічних цілей, пріоритетів і завдань стратегічній меті. На основі модифікації моделі McKinsey/General Electric отримано можливі сполучення  конкурентного становища підприємств харчової промисловості і їх інноваційних характеристик і виокремлено альтернативні варіанти інноваційно-орієнтованої стратегії підвищення конкурентоспроможності.

Ключові слова: конкурентний потенціал, конкурентоспроможність, інноваційний потенціал, стратегія, підприємства харчової промисловості.

Список літератури

  1. Розвиток харчової переробної промисловості. Інформаційно-аналітичний портал АПК України. URL: https://agro.me.gov.ua/ua/news/u-minagropolitiki-vidbulasya-rozshirena-zustrich-z-predstavnikami-harchovoyi-promislovosti-z-viznachennya-strategichnih-napryamiv-rozvitku-galuzi
  2. Стратегія підприємства у постіндустріальній економіці: монографія / А.П. Наливайко, О.М. Гребешкова, Т.І. Решетняк та ін.; за заг. ред. А.П. Наливайка, О.М. Гребешкової. Київ: КНЕУ, 2017. 418 с.
  3. Стратегія підприємства: зміна парадигми управління та інноваційні рішення для бізнесу: колект. монографія / за ред. А.П. Наливайко. Київ: КНЕУ, 2015. 400 с.
  4. Рогоза М.Є., Вергал К.Ю. Стратегічний інноваційний розвиток підприємств: моделі та механізми : монографія. Полтава: РВВ ПУЕТ, 2011. 136 с.
  5. Porter Michael E. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. University of Illinois at Urbana-Champaign’s Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, URL: https://ssrn.com/abstract=1496175.
  6. Функціональні стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств: монографія / за ред. д.е.н., проф. В.В. Стадник. Хмельницький: ХНУ, 2016. 446 с.
  7. Єфремов О.С. Взаємозв’язок основних елементів стратегії інноваційного розвитку підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. № 1. С. 228-233. URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/.
  8. Захарченков А.С. Проблемы инновационного развития промышленных предприятий в Украине и формирование стратегий инновационных преобразований. Бизнес Информ. 2012. Вып. № 2. С. 57-61. URL: http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2012-2_0-pages-57_61.pdf.
  9. Павлова В.А., Татарінов В.В., Жукова А.Г. Інноваційний розвиток підприємства: організація, оцінка потенціалу, ефективність: монографія. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2013. 200 с.
  10. Орлова В.М. Стратегія інноваційного розвитку підприємства. Економічний нобелівський вісник. 2015. № 1. С. 79-85. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/bmef_2015_1_13.
  11. Лупак Р.Л. Використання інституціонального підходу в системі стратегічного управління доходами підприємства. Наукові праці Донецького національного технічного університету. Сер.: Економічна. 2014. № 3. С. 208-217. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npdntu_ekon_2014_3_26.
  12. Федулова І.В., Кундєєва Г.О. Інноваційний потенціал підприємства. К. : МЦВ «Медінформ», 2010. 348 с.
  13. Левицька І.В., Британська Н.Н. Інноваційні стратегії підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. №3(1). С. 110-118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2017_3(1)__21
  14. Abraham Jay L., Knight Daniel J. MetaMorphic Innovation: a Power Tool for Breakthrough Performance. Strategy & Leadership. Vol. 28. URL: http://www.ergen.gr/files/Metamorphic_Innovati on.pdf4
  15. Артеменко Л., Маленко М. Управлінський аспект забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Актуальні проблеми економіки та управління. 2020. Вип. 14. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/192864
  16. Круглякова В., Юринець З. Інноваційний потенціал суб’єктів господарювання харчової промисловості України: монографія. Львів: «ГАЛИЧ-ПРЕС», 2019. 132 с.
  17. Губіна В.В. Механізми підвищення конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості: монографія. Харків: Панов, 2015. 204 с.

Статтю було отримано 20.02.2023