УДК: 339.188.4

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-4-5

Іртищева Інна Олександрівна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
Стегней Маріана Іванівна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки та фінансів Мукачівського державного університету
Крамаренко Ірина Сергіївна
доктор економічних наук, доцент, професор кафедри менеджменту Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
Бойко Євгенія Олександрівна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
Надточій Ірина Ігорівна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
Сіренко Ігор Вікторович
кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри менеджменту Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова
Гришина Наталія Володимирівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
Іщенко Олена Анатоліївна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова

JEL classification: H56; L91; R40

Вступ. Ефективність соціально-економічного розвитку України значною мірою залежить від транспортного потенціалу, особлива роль якого актуалізується в умовах воєнного стану та в післявоєнний період відбудови економіки України. Важливими для соціально-економічного розвитку та задоволення потреб обороноздатності країни стають можливості здійснювати різні види та різні обсяги перевезень. Визначення мети та цілей дослідження. Метою написання статті є процес створення імітаційної динамічної моделі поствоєнного економічного відновлення транспортного потенціалу України. Результати. Для реалізації запропонованих методичних підходів та з метою усунення суб’єктивізму отриманих результатів використано статистичні дані Державної служби статистики України та сучасні інструменти прикладної програми Microsoft Excel. Категорію «транспортний потенціал» запропоновано розуміти як всі можливості (матеріальні, людські ресурси, фінансово-інвестиційні ресурси тощо), що можуть бути використані для транспортування будь-кого або будь-чого, тобто для отримання результатів виробництва транспортної системи, яка виступає важливим компонентом національної виробничої інфраструктури. Висновки. Для побудови екс-поствоєнних імітаційних динамічних моделей та прогнозування складових параметрів національного транспортного потенціалу в системі соціально-економічного розвитку запропоновано дослідження здійснювати на підставі групування характеристик транспортного потенціалу за ознаками його ресурсних можливостей та результатів виробництва, виділивши наступні групи показників: матеріальні ресурси, людські ресурси, інвестиційні ресурси, результати виробництва. Запропоноване групування та побудовані екс-поствоєнні імітаційні динамічні моделі дозволяють структурувати ресурси транспортної системи для досягнення максимізації або оптимізації результатів виробництва транспортної системи в контексті національного соціально-економічного розвитку та визначити прогнозні оцінки для окремих параметрів національного транспортного потенціалу.

Ключові слова: імітаційна динамічна модель, поствоєнне економічне відновлення, транспортний потенціал України, ресурси.

Список літератури

  1. Потапова Н. М. Проблеми та особливості розвитку регіонального транспортного потенціалу. Механізми підвищення ефективності управління функціонуванням регіональної економіки. Серія «Економіка». Том ХIV. Вип. 260. С.166–173.
  2. Котлубай О. М. Теорія і методологія розвитку транспортно-технологічних систем перевезення вантажів. Одеса: ІПРЕЕД НАН України. 2012. 200 с.
  3. Магас Т. Є. Класи економіко-математичних моделей та їх застосування. Збірник наукових праць ВНАУ. Серія: Економічні науки. №1. С. 182–190.
  4. Анчишкин А. И. Прогнозирование роста экономики. Москва: Экономика, 1996. 98 с.
  5. Маркс К., Энгельс Ф. Капитал: соч. 2-е изд. Т. 23, 24, 49.
  6. Ансофф И. Стратегическое управление. Москва: Экономика, 1989. 519 с.
  7. Алькема В. Г. Генезис структури транспортного потенціалу в умовах сталого розвитку. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 2. С. 172–180.
  8. Уваров С. А. Управление логистической инфраструктурой: проблемы становления и развития. URL: http://www.yuzhno-sakh.ru/files/prodresyrs/logist
  9. Грабовецький Б. Є. Основи економічного прогнозування: навч. посіб. Вінниця: ВФ ТАНГ, 2000. 209 с.
  10. Державна служби статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
  11. Іртищева І.О. Стратегія розвитку фінансово-кредитного забезпечення агропродовольчої сфери України: монографія. Миколаїв: Дизайн та поліграфія, 2012. 256 с.
  12. Крамаренко І.С. Формування та розвиток регіонального інвестиційного потенціалу в умовах структурних трансформацій економіки: теорія, методологія та практика: монографія. Миколаїв: ФОП Швец, 2019. 356 с.

Статтю було отримано 10.11.2022