УДК 005.8:658.5:330.341.1

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-1

Лебедєва Віра Василівна,
д.е.н., доктор економічних наук, професор кафедри туристичного бізнесу та рекреації
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-8127-4860
Крупіца Ірина Вікторівна,
д.е.н., професор, професор кафедри туристичного бізнесу та рекреації
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0003-1438-5039
Шепелева Ольга Валеріївна,
доктор філософії з економіки, доцент кафедри туристичного бізнесу та рекреації
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0003-4128-2094
Черкасов Дмитро Федорович,
здобувач ступеня PhD 051 Економіка,
Національний університет «Одеська політехніка»
https://orcid.org/0009-0003-4125-6547

JEL classification: D81; L26, О31; О32

У статті розглянуто комплексний підхід до ідентифікації та аналізу факторів впливу інноваційних ризиків на різних етапах розроблення інноваційних проєктів у виробничих підприємствах. Особлива увага приділяється важливості виявлення ризиків на стадіях ідеації, дослідження та розробки, тестування та впровадження інноваційних рішень. Окреслено основні чинники, які можуть стати причиною виникнення ризиків, як внутрішнього, так і зовнішнього характеру (організаційні, технологічні, фінансові та ринкові фактори). Виокремлено специфіку ризиків, притаманних кожній із зазначених стадій, та обґрунтовано їх потенційний вплив на загальну ефективність інноваційної діяльності. Особливу увагу приділено систематизації чинників, які виступають джерелами інноваційних ризиків, зокрема організаційних (неефективне управління, дефіцит компетенцій), технологічних (низький рівень технологічної готовності), фінансових (нестача фінансування, зміна вартості ресурсів) та ринкових (нестабільність попиту, конкуренція). Обґрунтовано актуальність виявлення ризиків не лише на пізніх, а й початкових етапах проєктів, коли є можливість превентивного реагування. Запропоновано методи та інструменти для ефективного управління ризиками, що включають оцінку ймовірності та потенційного впливу ризиків, а також стратегії їхнього зменшення на кожному етапі проєкту. Розроблено практичні рекомендації для виробничих підприємств, які дозволяють підвищити шанси на успішну реалізацію інновацій і знизити ймовірність негативних наслідків. Досліджено теоретичні і практичні інсайти щодо управління ризиками, що є необхідними для розвитку інноваційних проєктів у виробничій сфері. Результати дослідження доповнено практичними рекомендаціями для керівників виробничих підприємств щодо впровадження системного ризик-менеджменту в рамках управління інноваційною діяльністю. Зроблено висновки щодо значущості ризик-орієнтованого підходу як важливої передумови підвищення ймовірності успішної реалізації інноваційних проєктів, а також загального посилення конкурентоспроможності підприємств у динамічному середовищі.

Ключові слова: інноваційні ризики, етапи розробки проєктів, ідентифікація ризиків, виробничі підприємства, управління ризиками, інструменти управління, оцінка ризиків.

Література

  1. Володін С. А., Чекамова О. І. Теоретичні засади формування і реалізації інноваційного потенціалу в розвитку економіки. Економіка АПК. 2017. № 5. С. 65-72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/E_apk_2017_5_12.
  2. Джеджула В. В., Єпіфанова І. Ю., Цвик О. Г. Інноваційна діяльність як чинник конкурентоспроможності підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 4. С. 5–8.
  3. Гурочкіна В. В. Інноваційний потенціал підприємства: сутність та система захисту. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2015. № 5 (21). С. 51-57. URL: https://economics.net.ua/files/archive/2015/No5/51.pdf.
  4. Безус A. M., Чуйок М. Г. Стратегія підвищення інноваційної діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2018. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6052.
  5. Глуха Г. Я., Цимбалюк А.І. Сучасний підхід до побудови інноваційної стратегії на підприємстві. Академічний огляд. 2018. № 2 (49). URL: DOI: https://doi.org/10.32342/2074-5354-2018-2-49-6.
  6. Невмержицька С. Н., Левчук Я. В. Формування стратегії інноваційного розвитку підприємств в умовах невизначеності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: економічні науки. 2018. Вип. 32. URL: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/422/418.
  7. Шевченко А. А., Петренко О. П., Добрянська Н.А. Інноваційний розвиток аграрних підприємств. Аграрний вісник Причорномор’я. Збірник наукових праць. Серія: «Економічні науки». Вип. 86. с. 200 – 213. URL: http://lib.osau.edu.ua/jspui/handle/123456789/1686.
  8. Добрянська Н. А., Нікіфорчук А. А. Еволюція диверсифікації виробництва, мотиви та її цілі. Ефективна економіка. №9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2306.
  9. Добрянська Н. А., Лагодієнко В. В., Торішня Л. А. Регулювання регіонального інноваційного розвитку. Український журнал прикладної економіки. Том 5. № 1. С. 263– 270. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-31.
  10. Добрянська Н. А., Лагодієнко В. В., Торішня Л.А. Регулювання регіонального інноваційного розвитку. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 1. С. 263– 270. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-31.
  11. Nikoliuk O. V., Dobrianskа N. A., Levchyk Yu. S. Organizational and economic determinants of ecologization of industrial enterprises. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2022. № 3(21). С. 37-43. URL: https://economics.net.ua/ejopu/2022/No3/37.pdf.
  12. Добрянська Н. А., Янгулов Е. П. Діджиталізація та смартизація як основні інструменти відновлення економіки підприємств. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2022. № 1 (19). С. 27-34. URL: https://economics.net.ua/ejopu/2022/No1/27.pdf.
  13. Шилова О. Ю., Чермошенцева Є. С. Інноваційний потенціал підприємства: сутність і механізм управління. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 1. С. 220-227.
  14. Чорна М. В., Глухова С.В. Оцінка ефективності інноваційної діяльності підприємств : монографія. Харків: ХДУХТ. 2012. 210 с.
  15. Дериколенко О. М. Особливості вибору інноваційних стратегій промисловими підприємствами. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 2.

Статтю було отримано 15.03.2025